Home › Forums › Styrkehörnan › Farligt att köra med plattor under fötterna vid knäböj?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 januari, 2008 at 15:06 #75872Anonym anvandareMember22 januari, 2008 at 15:06 #604601Anonym anvandareMember
Hej!
Har läst att det är farligt att köra med plattor under fötterna vid knäböj pga att det sätter knäna i en ofördelaktig position, och att belastningen ökar rätt drastiskt på dem. Stämmer det? ökar det skaderisken?
tacksam för svar!
//Oskar
22 januari, 2008 at 15:26 #604602Anonym anvandareMemberhej!
tanken är ju att jag ska gå ända ner precis som vanligt..det som jag ibland har problem med är att jag får lite framåtlut när jag kör utan plattor med tung vikt men vet sedan tidigare att med plattor så undviker jag det.
tanken är att jag ska köra rätt tunga vikter också..
vill inte bygga utan bara bli mer stark i benen än vad jag redan är..
något tips på det förresten? ett bra benprogram om man bara vill bli starkare..22 januari, 2008 at 16:41 #604603Anonym anvandareMemberSkippa plattorna och kör vanliga djupa knäböj. Kör låga repsantal, aldrig över 5 st, helst 1-3 på så tunga vikter att du fortfarande kan behålla tekniken. Tänk på att köra med en kompis som passar om du kör tungt. Det kan vara knölig att få bort stången från ryggen om du fastnar i bottenläget, plus att han kan hjälpa dig att ”grisa” upp vikten om det blir för tungt.
22 januari, 2008 at 19:22 #604604Anonym anvandareMemberViktplattor är väl inte OK, för jag antar att du fortfarande vill ha stöd under HELA foten.
Stretcha soleus, hamstrings och gluteus 2-3ggr / vecka och håll på så i ett par månader så fixar det sig. Du kan även prova att bredda fotställningen.
edit:
Man kanske ska läsa alla poster först…
Tänk på att kraften i böj ska komma bakifrån, dvs från röven och baksida lår.
Vad som funkade för mig var att lyfta lite lite på tårna inuti skorna när jag skulle böja. Några millimeter räcker.24 januari, 2008 at 01:27 #604605Anonym anvandareMemberskaffa in ett par skor med klack i stället mycket bättre.
skaderisken med klack kommer om du får ut knäna för mycket och får framåtlut med överkroppen. Då kommer tyngd punkten (vikten du lyfter) att ligga rakt åvanför knäna.
25 januari, 2008 at 09:16 #604606Anonym anvandareMemberOm du står lite bredare med fötterna och tårna lite utåt så kommer du djupare utan att tippa framåt. Nackdelen är att det inte blir riktigt samma betoning på musklerna.
25 januari, 2008 at 17:45 #604607Anonym anvandareMemberDet är inte farligt att träna med skivor under fötterna! Bättre det än att du får backhopparstilen när du kör knäböj. Sen ska man alltid försöka köra utan. Strecha mkt så kanske det går att köra knäböj utan skivor senare.
Läs det numret av Fighter Magazine där är en artikel om just din fråga.
Personligen så har jag tränat kampsport i många år detta har gjort att jag har mkt brosk i fotlederna så att jag inte kommer ner.
Träna hårt!
MVH: Daniel Fredriksson
29 januari, 2008 at 04:17 #604608Anonym anvandareMemberDet kanske inte är FARLIGT med plattor men däremot skadligt. Hålrummet som bildas är inte bra. Man trycker i hop foten utan stöd.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.