Fiberomvandlingar

Home Forums Styrkehörnan Fiberomvandlingar

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Tjena.

Jag skulle vilja att nån kunnig skulle kunna svara på det här. Jo det är såhär att jag går efter ett speciellt schema(ryskt från butenko.org) och på det schemat så är det hantelpress med. På hantelpressen är reps antalet 10 och seten 5. Då undrar jag eftersom resten av programmet verkar grunda sig på att man inte går till failure och har hög fart och explosivitet i lyften(bänkpress), om man istället inte ska gå till failure på hantelpressen och istället försöka att där med ha hög fart i lyften och att ha lite lägre reps. För det är 2X muskelfibrerna jag vill ha och inte 2A. Så förstör hantelpressen mer än den hjälper när jag kör tioreppare med lägre fart i lyften?( pga av tyngden och inte att jag försöker lyfta sakta).

Här kan ni läsa mer om vad jag menar med dom olika fibrerna. Men det är inte jag som skrivit artikeln på utan lånar endast hans ord på dom olika muskelfibrerna.
    Länken [http://www.ojebyak.com/artiklar/artiklar_traning.htm]

Så frågan är: Ska jag fortsätta köra med 10 reppare och nästan gå till failure varje set eller ska sänka repsen och ha lite lättare vikter för fart i lyften?

PS. jag är endast ute efter styrka just nu.DS

Det var lite rörigt men hoppas ni förstår vad jag mena. Säg till om det var nåt jag formulerade mig för dåligt på i texten.

Okej tack för svaren och alla länkar:D

Något som hade varit perfekt om du får tag i träningskompendiet som david holmberg skrivit till SSF, där går han igenom hela faderullan och det är skrivet på ett språk en normal människa förstår. Finns både som häfte och pdf tror jag.

Erik__ wrote:
    Något som hade varit perfekt om du får tag i träningskompendiet som david holmberg skrivit till SSF, där går han igenom hela faderullan och det är skrivet på ett språk en normal människa förstår. Finns både som häfte och pdf tror jag.

Det har jag redan, men jag får nog ta och läsa på det bättre

Var kan jag få tag i det häftet?

Karl Alfred wrote:
    [mailto:david_holmberg@hotmail.com]
    Eller meddela mig din e-post kan du få det av mig:emo-thumb

Jag ser att du studerar ämnet och då tror jag att även Anders Erikssons senaste avhandling kan vara intressant då han går genom träningens inverkan på muskelfibrerna på ett rätt bra sätt innan han angriper målet med avhandlingen.
    Kan inte lägga länken till avhandlingen här för då försvinner inlägget inom några minuter men du kan få den per e-post som pdf.

Skulle du kunna skicka avhandlingen till mig. Det går itne att skicka ett privat meddelande till dig så då tar jag det här. Min mail adress är [mailto:Chaingang_grahn@hotmail.com] det är ett understreck mellan chaingang och grahn.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.