Fråga ang Chins.

Home Forums Styrkehörnan Fråga ang Chins.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Har tränat nu i ett halvår och har defentivt sett skillnad på hela kroppen men har sjukt svårt med chins…

Börjar alltid med chins på ett ryggpass och då kör jag 4 set men saken är den att det blir alltid såhär

Första settet 8 chins
    Andra settet 6 chins
    Tredje settet 4 chins
    Fjärde settet då är jag helt slut och som mest har jag gjort 4.

Förstår inte varför jag inte kan kör 4×8 el 4×6, finns det någon speciell metod att använda sig av för att bli starkare i chins? Jag väger f.ö 70kg och är inte över viktig.

men du kanske är överviktig? skämt å sido. Du blir bättre på chins av att göra just chins ja. fast å andra sidan har du inte tränat speciellt länge heller.
    Personligen ser jag alla som tränat mindre än 3 år seriöst som nybörjare, och nej jag ser inte mig själv som en allvetande träningsguru.
    Du behöver kanske se över hela ditt träningsupplägg, matupplägg, går du upp i vikt? periodisering, ena veckan tungt, ena veckan lättare med hjälpvikt (om sådan finns att tillgå).
    Tålamod är en annan grej som är bra att ha inom styrketräning.
    Sen att du gör färre o färre chins för varje set är väl inte konstigt, du kör ju så många du kan i varje set (till fail) och musklerna blir tröttare varje gång.
    träna även de musklerna som är inblandade för sig, latissimus dorsi, biceps brachi. men inte för tätt inpå ryggpasset, se om det gör nån skillnad.

Tack för svar!

Jag ser mig själv som nybörjare absolut men under dessa sex månader har jag testat mig fram och funnit att detta upplägget fungerar bäst och känns skönast för mig att träna.

Bröst
    Rygg
    Ben
    Axlar/mage
    Armar

Men ska fortsätta köra chins och hoppas att iaf inom ett halvår kunna göra 4×8. Ge gärna tips på olika övningar på det muskelgrupper du nämnde då jag inte är särskilt insatt i de latinska namnen =)

Dra på dig ett viktbälte runt magen och lassa på 15kg… kanske?

latissimus dorsi = lats, dvs den breda ryggmuskulaturen. Den muskel som främst jobbar vid chins och latsdrag. sekundär muskel är biceps brachi, dvs biceps, inga konstigheter här. Övningar förutom chins är alltså latsdrag, du kan testa att köra både mot bröstet och bakom nacken. Sedan kan du köra latsdrag fast med ett v-handtag och dra mot bröstet, inte mot magen. se till att axlarna slappnar av i toppläget och kontrahera dem innan du drar ner. Tänk att du har ett snöre i armbågarna, armarna ska inte göra det stora arbetet i rörelsen, utan låt ryggen jobba.
    [img=http://i37.tinypic.com/2mcca4g.jpg]Latissimus dorsi är alltså den muskel som löper från mitten av ryggen upp under armhålan, ljuslila

Hur menar du nu ? Ska jag tex köra 2x4set med 15kg extra vikt för att bli starkare eller?

Tackar för informationen Peter =)

Du kanske skulle prova att med att inte köra till just fail som Peter nämnde.

Om man räknar ihop dina totala reps så får man 8+6+4+4=22

22/4=5,5 Prova att köra 4*5 helt enkelt. Sen försöker du öka i första setet

6 reps
    5 reps
    5 reps
    5 reps

osv…

Lugna puckar :) Du kan ju alltid kolla med folket som tävlar i atlethic fitness, de har chins som ett tävlingsmoment. För det är väl fler chins du främst strävar efter?

Kom på en sak du kan testa. börja ditt set med att köra chins, när du inte klarar fler kör du direkt pull-ups. dvs med händerna supinerade (handflatorna mot dig) och smalare grepp, gör detta i varje set.

Hur många reps och set du ska köra kan jag inte säga.
    Individuellt, när jag kör koncentriska hela chins kör jag tre set med en repetition i varje set. Jag tränar för att bli maximalt stark. Testa att göra dom excentriska kanske (blanda excentriska och koncentriska)? Det vill säga, dra på dig mer vikt runt magen och gå upp med hakan ovanför stången sedan låter du vikten dra ner dig sakta. Ta hjälp av en kompis som drar ner dig i stället så slipper du bökiga vikter. Akta så att du inte drar isär ryggkotorna bara med för mycket vikt… :what:

EDIT! VAR FÖRSIKTIG SÅ ATT DU INTE DRAR AV NÅGON STACKARS SENA… NÄR DU KÖR TUNGT…

Ska testa alla tre ideérna ni gett mig, kan återkomma när jag testat alla tre och se vilken som passa mig bäst.

Tack alla för hjälpen!

Du kan testa att köra enligt Paolo Robertos ”Trappan/Stegen”. Den går ut på att varje set kör du först 1 repetition sedan släpper du taget 1-2 sekunder därefter gör du två repetitioner, släpper taget 1-2 sekunder och gör därefter 3 repetitioner osv. Detta gör du tills du inte orkar alla ”trappsteg” som du skulle klara av. Upprepa detta i 3 set med två minuters vila.
    Det kan se ut ungefär såhär:
    Första setet: 1,2,3,4,4.
    Andra setet: 1,2,3,4,1.
    Tredje setet: 1,2,3,2.

Jag har själv tränat efter denna metod och det ökade mitt PB från ~14rep till ~20rep på 3 månader ungefär.

Fyfan det där låter super jobbigt men även väääldigt intressant, det mest intressanta hittils faktiskt, blir att testa nästa ryggpass helt klart kan skriva ner första resultatet efter passet.

Numeros wrote:
    Fyfan det där låter super jobbigt men även väääldigt intressant, det mest intressanta hittils faktiskt, blir att testa nästa ryggpass helt klart kan skriva ner första resultatet efter passet.

Jag tycker absolut att du ska testa! :emo-thumb

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.