Frågor om rörelseplan och acceleration av vikter.

Home Forums Styrkehörnan Frågor om rörelseplan och acceleration av vikter.

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Tjena!
    Började alldeles nyligen prenumerera på BODY då jag länge haft ett intresse för träning, både i praktiken och teoretiskt. Nu var det så att jag läste en väldigt intressant artikel i det senaste numret (Mars 2010), nämligen artikeln ”3 lyft för din träning”. I den artikeln tas begreppen ”rörelseplan” och ”acceleration” upp, och jag får erkänna att jag inte vet vad dessa termer åsyftar :what:. Jag försökte genomföra en forumsökning här men fann inget om ämnet och hoppas därför få svar från de mer vana här på forumet :D.

Det må verka vara något korkade frågor, men acceleration av en bil eller en boll kanske inte är samma sak som accelerationen av en vikt? Handlar det om att genomföra rörelsen, och därmed förflytta vikten, så fort som möjligt och därmed uppnå en hög/maximal acceleration? Kan det inte vara skadligt att belasta sig så? Och rörelseplan? Handlar det om t.ex de olika rörelserna förknippade med bänkpress respektive axelpress?

Hursomhelst så skulle det vara väldigt trevligt att få svar på dessa frågor.
    Tack på förhand!

Notera att artikelförfattaren har ett eget forum, där han svarar på bland annat artikelfrågor: [http://forum.body.se/showthread.php?p=910447#post910447]

Quote:
    All sådan support förläggs till mitt eget forum som öppnar officiellt i morgon. Länkar kommer att finnas på min hemsida. Tanken med detta nya forum är att kunna dela information med så många läsare som möjligt, hålla er uppdaterade och på så sätt minska korspostning på andra forum och den dagliga e-postvolymen.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.