Home › Forums › Styrkehörnan › Funderingar kring marklyftstil
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 november, 2011 at 16:10 #51548Anonym anvandareMember21 november, 2011 at 16:10 #124822Anonym anvandareMember
Hej! Jag är ny medlem på forumet och tänkte fira det med att ställa några frågor till er erfarna.
Jag har den senaste tiden fokuserat min träning kring knäböj, bänkpress och marklyft med tillhörande assistansövningar. Jag har ökat bra i Böj och Bänk, men i den sistnämnda så går det inte lika bra.
Det jag nu undrar är vilken stil som borde passa mig bäst, jag är 186cm lång och väger en bit över 90kg, har långa ben och armar. Sumo eller konventionella? (om det nu går att säga med den knappa infon) Just nu drar jag sumo och tycker det är mycket roligare och känns mer naturligt för mig.
Ni som använder er utav sumostilen, vad gör ni för övningar runt i kring för att bli rörligare i höften, ljumskar osv? Berätta gärna era erfarenheter om just sumo!
Tacksam för svar!
21 november, 2011 at 16:29 #124823Anonym anvandareMemberUtan att ge ett rakt svar på din fråga så känner jag själv att jag utför marklyft på ett sådant sätt där jag känner att det känns bra i ryggen och att det blir bra kontakt.
så om du tycker att sumo tar fint så fortsätt så. det är bara du som kan säga vad som är rätt i detta fallet. i ett tävlingsmoment så kan det dock bli diskussioner på stilen gissar jag.
21 november, 2011 at 22:49 #124824Anonym anvandareMemberJag kör sumo – är 190cm och har långa armar o ben samt ganska kort rygg. Benböjen borde täcka in rörligheten om du fokuserar på rejält djup.
22 november, 2011 at 10:13 #124825Anonym anvandareMemberSammy wrote:Utan att ge ett rakt svar på din fråga så känner jag själv att jag utför marklyft på ett sådant sätt där jag känner att det känns bra i ryggen och att det blir bra kontakt.så om du tycker att sumo tar fint så fortsätt så. det är bara du som kan säga vad som är rätt i detta fallet. i ett tävlingsmoment så kan det dock bli diskussioner på stilen gissar jag.
Tack för ditt svar, kommer köra vidare med sumo och fokusera på tekniken.
Angående tävling så är det inte aktuellt just nu, kanske om några år.22 november, 2011 at 10:22 #124826Anonym anvandareMembernördfarbrorn wrote:Jag kör sumo – är 190cm och har långa armar o ben samt ganska kort rygg. Benböjen borde täcka in rörligheten om du fokuserar på rejält djup.Böjen hjälper helt klart till. Djupet är godkänt. Kom och tänka på Boxböj nu, det kanske är något man bör lägga in i schemat? Den bör ju bidra med en del till sumo.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.