Funktionell styrka

Home Forums Styrkehörnan Funktionell styrka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Söker metoder och övningar för ”funktionell styrka”. Och vad jag menar är styrka som inte är inriktad mot specifika tävlingsgrenar typ tyngd eller styrkelyft. Kanske mer som en brandman skulle behöva träna eller för att spetsa till det, en strongman. Hur tränar dessa i gymmmet? Är sedan ett antal år bekant med gymmiljön, men då i byggsyfte, 8-10 reps i antal set och övningar o.s.v. Men nu behövs det styrka allround på bästa sätt, hur jag kommer att se ut är liksom sekundärt :) Tack på förhand.

Pops wrote:
    Söker metoder och övningar för ”funktionell styrka”. Och vad jag menar är styrka som inte är inriktad mot specifika tävlingsgrenar typ tyngd eller styrkelyft. Kanske mer som en brandman skulle behöva träna eller för att spetsa till det, en strongman. Hur tränar dessa i gymmmet? Är sedan ett antal år bekant med gymmiljön, men då i byggsyfte, 8-10 reps i antal set och övningar o.s.v. Men nu behövs det styrka allround på bästa sätt, hur jag kommer att se ut är liksom sekundärt :) Tack på förhand.

kolla youtube och sök på crossfit så hittar då en massa roliga övningar :up:

Beror på vad du anser är funktionell styrka. Vissa anser att funktionell styrka är att stå på en boll, samtidigt som du kör axelpress och drickerkaffe.

Men funktionell styrka är ju allt igentligen beroende på vad du vill uppnå. Vill du bli starkare, och mer uthållig i det mesta så är det rätt så mycket olika saker du ska träna på.

Men kolla vad en boxare eller en mma’are tränar. Dom har bra kondition, balans och styrka o hela kroppen.

Finns ju olika former av styrka också – explosivstyrka, maxstyrka, uthålligstyrka och snabbhet.

Jag känner att jag har bra allround styrka av min tyngdlyftning. Kanske beror på att vi kör styrka,spänst och smidighet alltid. Jag råder dig till en blandnning av olika sporter men gärna att fokusera på en speciell kraftsport så det inte blir paj av allt.

Veps wrote:
    Är boxare råstarka som en SL:are med? Jag har alltid förundrats över hur de lyckas med att se så vältränade ut samtidigt som de har så bra kondition och är så starka! Finns det nån förklaring?

Antar att du är ironisk. Men boxare har en bra blanding av styrka, kondition och balans. Jag sa aldrig att dom är bäst i allt.

Som sagt kolla in crossfit träning en bra träning att köra som bla kampsportare kör då det innehåller många helkropps övningar och även konditionsövningar i en och samma träning

[youtube=6pqBNPNcR9c]

lol på det klippet :) Ser ut som everyday training, hade varit roligt att se lite starkare typer i den sporten.

En kille på mitt gym var rökdykare, han sa att stark rygg och ben var det viktigaste för en brandman :P eftersom han måste kunna bära ut en avsvimmad människa tex =)

själv tränar jag fingrarna för att kunna spela cs bättre ;P

Öhman wrote:
    lol på det klippet :) Ser ut som everyday training, hade varit roligt att se lite starkare typer i den sporten.

Du är välkommen att försöka köra en Crossfit utmaning ;) jag lovar att torskar :whistle:

jocke wrote:
    Du är välkommen att försöka köra en Crossfit utmaning ;) jag lovar att torskar :whistle:

Du missförstod mig, de personerna ser ju inte så vältränade ut när de sprang osv. hade varit roligt att se folk i en högre nivå där de tränat x antal år och nått en ”högre” standard.

Vad innebär utmaningen? Jag tar gärna emot den i vilket fall som helst, sen när och var den görs upp är en annan fråga.

jocke wrote:

hahaha asså va? Varför skulle crossfit vara bättre än vanlig gymträning?

Öhman wrote:
    Du missförstod mig, de personerna ser ju inte så vältränade ut när de sprang osv. hade varit roligt att se folk i en högre nivå där de tränat x antal år och nått en ”högre” standard.

Vad innebär utmaningen? Jag tar gärna emot den i vilket fall som helst, sen när och var den görs upp är en annan fråga.

Om du kollat på youtube och sökt på Crossfit så hade du sett flera klipp med mer tränande folk.
    Men här kommer utmaningen, gå in på sidan som jag länkat till och kolla.

[http://www.crossfit.com/ http://www.crossfit.com/%5D

Varje dag är där en ny utmaning att köra ;)
    så det var inte jag som skulle köra mot dig :p

samutown wrote:
    hahaha asså va? Varför skulle crossfit vara bättre än vanlig gymträning?

Och det skriver jag var att det är ;)
    lär dig läsa och förstå ;)

jocke wrote:
    Om du kollat på youtube och sökt på Crossfit så hade du sett flera klipp med mer tränande folk.
    Men här kommer utmaningen, gå in på sidan som jag länkat till och kolla.

[http://www.crossfit.com/ http://www.crossfit.com/%5D

Varje dag är där en ny utmaning att köra
    så det var inte jag som skulle köra mot dig

Om du inte hade missförstått mig hade du aldrig behövet skriva det :)

Vad jag tittade på OL delen så ser det jävligt farligt ut. Att ens tränarna låter honom utföra övningarna i den tekniken förvånar mig.:frust:

Ill stick with reuglar weightlifting….:pop:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.