Home › Forums › Styrkehörnan › går för segt i bänkpressen..
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 september, 2006 at 00:27 #943548Anonym anvandareMember
Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tips på hur jag ska öka mig i bänken. Har tränat på gym i 6-8 månader men börjat tagit träningen på mer allvar.
Lite om mig själv:
Ålder: vart 16 i sommras
Vikt: 52 kg
tar i bänkpressen: 58jag undrar hur jag ska göra för att öka mig mer i bänken som sagt.. äter som en häst och tränar 5 gånger i veckan. Men jag tycker att de går segt i bänken..
har ni något förslag på hur jag ska träna för att öka mig?mVh/ Charles
14 september, 2006 at 00:27 #88820Anonym anvandareMember14 september, 2006 at 09:22 #943549Anonym anvandareMemberDet finns rätt många bänkpressprogram att hitta om du letar. MM2K är ett som finns på forumet under artiklar, tror jag.
Annars är ju ett tungt pass och ett lätt pass i veckan med 5reps*5set något att rekomendera i början.
Kom ihåg att köra hårdare inte alltid är bättre. Du får försöka känna efter hur hård träning just din kropp tål och inte gå över den gränsen, det leder bara till överträning = inga ökningar.14 september, 2006 at 12:34 #943550Anonym anvandareMembermitt tips är tunga dips funka för mig….
14 september, 2006 at 13:45 #943551Anonym anvandareMemberDu är 16 och tränat 6-8 månader?
1/ ge det tid
2/ använd ”sök”-funktionen för det känns som jag läst 500 trådar om killar på 15-17 år som vill öka i bänk eller ta det ”bästa” kosttillskotten för att ”växa mest”.
14 september, 2006 at 14:17 #943552Anonym anvandareMembertack Jacksatan för svaren.
Började förra veckan med kosttillskott.14 september, 2006 at 17:24 #943553Anonym anvandareMemberNordztröm wrote:Ålder: vart 16 i sommrasNEJ. Du blev 16 !!! :p
dalmasar…
16 september, 2006 at 16:45 #943554Anonym anvandareMemberTa det inte för seriöst i din ålder, låt det ta tid
18 september, 2006 at 18:11 #943555Anonym anvandareMemberStyrketräning tar naturligtvis tid – t.om många år. Det att man är ung och nybörjare ska trots det ändå inte betyda att man ska behöva stå stilla eller öka ”segt” i bänkpress.
3 oktober, 2006 at 11:08 #943556Anonym anvandareMemberVisst tar det tid att bli stark och bygga muskler. Det tycker jag ändå är en usel kommentar till en som t.ex stagnerat i bänkpress.
Jag kan inte förstå en människa som vill bli bättre i bänkpress, som när han stagnerar tänker ”det gör inget, det tar tid att bygga styrka och muskler”. Jag tycker trådstartaren, som börjar fundera må VARFÖR han stagnerat och VAD han kan göra åt det, är mycket förnuftigare.
3 oktober, 2006 at 11:15 #943557Anonym anvandareMemberNär man är nybörjare är det vitktiga angående kosten att man äter ”rätt” : ofta, regelbundet, mångsidigt och balanserat, samt att man ligger på energiöverskott om man vill gå upp i vikt. Kosttillskotten är mindre viktiga för en nybörjare. Med detta menar jag inte att man inte KAN ta kosttillskott, utan att dessa inte ska vara avgörande för framstegen i början.
En nybörjare bör träna med ett grundläggande program och lära sig principerna för styrketräning (t.ex hur man utför övningar). En nybörjare kan mycket väl använda någon typ av ”färdigt” program (ju längre man kommer desto mer skräddarsytt borde programmet vara).
3 oktober, 2006 at 11:20 #943558Anonym anvandareMemberÄr en nybörjare 16 år och väger 52 kg vore det intressant att känna till också längden. Vad beror det på att han är så lätt? Är han mycket kort? Är han väldigt mager?
Väger man bara 52 kg och lyfter 58 kg i bänkpress så måste man förvänta sig relativt långsamma framsteg. Men man kan ändå förvänta sig framsteg, och inte stagnation.
Stagnationen kan bero på ett ofördelaktigt träningsprogram. Det att trådstartaren berättar om sin träningsfrekvens (5 ggr/vecka) säger nästan inget om träningsprogrammet. Stagnationen kan också bero t.ex på brister i lyfttekniken, en sticking-point eller något helt annat. Man vet alltför lite om detta särskilda fall för att kunna ge ett råd.
12 november, 2006 at 18:41 #943559Anonym anvandareMemberNordztröm. Som dem säger, låt det komma med tiden. Finns ingen mening att sträva efter för tunga vikter vid tidig ålder.
Jag är som dig, 16 år gammal. Tränat relativt seriöst på gym i ett år nu.
När jag började träna, var bänkpress det roligaste, till stor del för att bland kompisar diskutera hur mycket man tar i bänkpress m.m.
Kom ihåg första gångerna vid bänkpressen, då jag lyckades få upp 50 kg’s stången. Nu ett år efter, har jag lyckats pressa upp 100kg.
Även lyckats dra på mig en ledbrosk skada, kanske för jag överbelastat eller något?
Men Nordztröm, ät mycket, sov mycket, träna mycket, så kommer du bara att öka och öka med tiden.
Lycka till!14 november, 2006 at 15:01 #943560Anonym anvandareMemberAlla ni som är 15-16 och bänkar 100+ sluta, det är löjligt att ens läsa det, bänkar ni 60-80 kg bör ni vara glada. Sen så finns det alltid undantag, men jag tror inte att det finns så många undantag som det verkar göra här på forumet.
14 november, 2006 at 16:40 #943561Anonym anvandareMemberTheBigOne wrote:Alla ni som är 15-16 och bänkar 100+ sluta, det är löjligt att ens läsa det, bänkar ni 60-80 kg bör ni vara glada. Sen så finns det alltid undantag, men jag tror inte att det finns så många undantag som det verkar göra här på forumet.Håller med! Jag var starkare än de flesta när jag själv var 16, och inte 17 tog jag några 100 kg inte!! haha. då Tränade jag ändå hårt och målinriktat.
Även om jag gärna haft den kunskap jag sitter på nu, då.. men men, man lär så länge man lever.Nästa 16 åring som säger att de tar 100+ bör bannemig vara smart nog att kunna bevisa det på något sätt!
/T
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.