Home › Forums › Styrkehörnan › Grepp i marklyft?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 maj, 2009 at 14:42 #553920Anonym anvandareMember
hm jag har precis börjat med marklyft eller ja, började detta året lite grann och har jobbat upp mig till 200kg som jag tränar på rätt lätt nu men jag har sett på vissa videos nu osv. angående greppet folk kör ena handen vanligt sedan den andra handen så att säga tvärtom mot det vanliga greppet, varför gör man de? jag kör bara vanligt grepp så att säga! :what:
16 maj, 2009 at 14:42 #71260Anonym anvandareMember16 maj, 2009 at 15:58 #553921Anonym anvandareMemberFör att de har för klent grepp för att köra pronerat grepp (du håller pronerat grepp).
En hand pronerad och en supinerad kallas ”mixat” grepp.
16 maj, 2009 at 17:47 #553922Anonym anvandareMemberKreh wrote:För att de har för klent grepp för att köra pronerat grepp (du håller pronerat grepp).En hand pronerad och en supinerad kallas ”mixat” grepp.
va, är det så! vadå så man kan lyfta mer med ”mixat” ? :whistle:
16 maj, 2009 at 17:49 #553923Anonym anvandareMemberTHE BALLOON BOY wrote:va, är det så! vadå så man kan lyfta mer med ”mixat” ? :whistle:Det beror ju på om det är din underarmsstyrka som begränsar vikterna i marklyftet.
16 maj, 2009 at 18:23 #553924Anonym anvandareMembernible wrote:Det beror ju på om det är din underarmsstyrka som begränsar vikterna i marklyftet.vad menar du? greppmässigt eller? jag har väl starkt grepp tydligen..
16 maj, 2009 at 18:27 #553925Anonym anvandareMemberTHE BALLOON BOY wrote:vad menar du? greppmässigt eller? jag har väl starkt grepp tydligen..Han menar att det blir mindre jobbigt för händerna och underarmarna att lyfta, om man händerna åt olika håll. Med andra ord; om greppet är din svagaste punkt i marklyft, så kommer du lyfta mer i marklyft om du börjar köra med händerna åt olika håll.
16 maj, 2009 at 18:27 #553926Anonym anvandareMemberOm du tappar greppet när du drar 200 så kommer du dra mer med mixat. Om det inte är några problem med greppet så kommer du inte att dra mer.
200kg med pronerat grepp drar inte många.
16 maj, 2009 at 19:36 #553927Anonym anvandareMembernible wrote:Det beror ju på om det är din underarmsstyrka som begränsar vikterna i marklyftet.Det beror framför allt på att stången roterar ur händerna.
16 maj, 2009 at 19:47 #553928Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:Han menar att det blir mindre jobbigt för händerna och underarmarna att lyfta, om man händerna åt olika håll. Med andra ord; om greppet är din svagaste punkt i marklyft, så kommer du lyfta mer i marklyft om du börjar köra med händerna åt olika håll.henke: hm jag… tror jag förstår! jag har som sagt rätt nyligen börjat med mark, men jag vill lyfta ordentligt så ja, jag vågar ej dra på för mycket i vikt än men 200kg känns inga problem för jag tränar ju på de! :kicking:
kreh: okej, men jag kör några set på 200kg med ja vanligt grepp 4-5 set ungefär!
arne: så det glider inte på samma sätt med mixat grepp? för det känns inget så direkt i nävarna eller i underarmarna förutom då på de sista setet men ja! :ike:
17 maj, 2009 at 17:14 #553929Anonym anvandareMemberjag har alltid lärt mig att pronerat + supinerat = basbollgrepp i marklyft. Är det fel eller?
17 maj, 2009 at 17:21 #553930Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Det beror framför allt på att stången roterar ur händerna.Men där borde ju underarmsstyrkan spela in? Om du har starkare underarmar borde ju inte stången rotera ut ur greppet lika lätt.
17 maj, 2009 at 17:38 #553931Anonym anvandareMembernible wrote:Men där borde ju underarmsstyrkan spela in? Om du har starkare underarmar borde ju inte stången rotera ut ur greppet lika lätt.men det handlar väl inte om underarmarna alls eller? mer om själva greppet eller har jag fel?
17 maj, 2009 at 17:43 #553932Anonym anvandareMemberTHE BALLOON BOY wrote:men det handlar väl inte om underarmarna alls eller? mer om själva greppet eller har jag fel?Det är ju det jag säger – håller du med mixat grepp orkar du förmodligen med mer vikt, om inte du har riktigt starka underarmar.
Om du håller ponerat eller supinerat grepp så borde stången få lättare att rotera om du man har svaga underarmar, det är vad jag tror.
17 maj, 2009 at 17:51 #553933Anonym anvandareMembernible wrote:Det är ju det jag säger – håller du med mixat grepp orkar du förmodligen med mer vikt, om inte du har riktigt starka underarmar.Om du håller ponerat eller supinerat grepp så borde stången få lättare att rotera om du man har svaga underarmar, det är vad jag tror.
men polarn sa jag hade starkt grepp, han gav mig en sådan gripper eller vad de heter! sedan underarmar vet jag inte, jag menar hur mäter man styrke i bara underarmar? men förmodligen är dom väl starka då greppet är starkt vilket resulterat till stora u-armar!!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.