Hammercurls – Bäst för volym?

Home Forums Styrkehörnan Hammercurls – Bäst för volym?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 59 total)
  • Author
    Micke Dee wrote:
    När man håller vanligt grepp som i rakstång och så, så toppar du biceps mer..
    sen när du kör hantlar kan du ju vinkla den just när du är upp vid biceps ett hack för att få extra känn i biceps.

HAMMERCURLS BYGGER MER BREDD PÅ BICEPS…

sÅ VARIERA ÄR DET BÄSTA…

Skitsnack som sagt.

Bredd på armen?

Sam jr wrote:
    Börje mosbrecka lugna ner dig ett par kg …om du kör hammercurls istället för vanliga raka skivstångscurls så blir INTE biceps(brachii) bredare utan det är faktumet att du aktiverar Brachialis vid hammercurls som gör armen bredare..
    Självklart kommer biceps växa av både raka skivstångscurls och hammercurls men du kommer ju få bredare armar om du tränar upp Brachialis med hammercurls …och det var väl det trådskaparen var ute efter.

Du verkar ha blandat ihop Brachialis med Brachioradialis (Underarmens ovanisida) som ökar effektivt i bredd med övningar som omvänd stångcurl och Hammercurls.

Om Hammercurls är den bästa övningen för Biceps Brachi? Knappast. Händerna hålls i ett semipronerat läge vilken knappast är optimalt för biceps. Supinerat till max aktiverar Biceps till max.

Clyde wrote:
    Du verkar ha blandat ihop Brachialis med Brachioradialis (Underarmens ovanisida) som ökar effektivt i bredd med övningar som omvänd stångcurl och Hammercurls.

Om Hammercurls är den bästa övningen för Biceps Brachi? Knappast. Händerna hålls i ett semipronerat läge vilken knappast är optimalt för biceps. Supinerat till max aktiverar Biceps till max.

Jag har inte sagt att hammercurls är den bästa övningen för biceps brachi.

nej jag har inte blandat ihop dem
    [http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/hammer_curls.asp]

att brachioradialis aktiveras med övningar med pronerat grepp vet jag
    [http://www.exrx.net/Muscles/Brachioradialis.html]

Som sagt! M. brachialis används i alla typer av curls pga av att den, liksom M. triceps brachii, fäster på armbågsbenet (ulna). Eftersom leden mellan ulna och humerus är en ren gångjärnsled så kan inte M. brachialis samt triceps laterala och mediala huvuden (direkt)påverkas av handens position. M. biceps brachii är det helt annorlunda med eftersom den ju fäster på strålbenet (radius). Mellan radius och ulna finns ju som bekant två stycken vridleder som gör att radius kan vrida sig över ulna vid pronation och tillbaks vid supination. Därför blir biceps arbete som effektivas vid kraftig supination.

Sam jr wrote:
    möjligtvis mer bredd på armen …men inte på biceps

HAha, såg att det blev ett jävla skrivande:) jag menade så klart bredd på armen, men trodde att det var själv biceps också som fick mer bredd:) men men forumet är till för att ge olika åsikter:)

Men man får väl alla fall mer formtopp på biceps vid vanligt grepp?:) eller??

nutz wrote:
    Skitsnack som sagt.

Och det var väl inte direkt skitsnack..

fan nu blir jag bara mer och mer förvirrad.
    Blir det mer bredd på armen med Hammercurls eller inte?
    det verkar vara en dispyt över själva greppet. ingen 100% kunnig expert som kan avgöra fighten? hehe

Asal wrote:
    det verkar vara en dispyt över själva greppet. ingen 100% kunnig expert som kan avgöra fighten? hehe

Jo det blir mer bredd, Men på armen eller bara biceps vette fasen nu när en säger si och den adnra säger så:)

Asal wrote:

Läs det som jag har skrivit, där har du svaret!

Du skulle väl inte kunna ”översätta” det du sa eller göra det lite mer förenklat hehe.

Asal wrote:
    Du skulle väl inte kunna ”översätta” det du sa eller göra det lite mer förenklat hehe.

Att vanliga curls med rak stång bygger bäst på M. biceps brachii eftersom händerna då är ordentligt supinerade. M. brachialis arbetar också maximalt! Hammercurl påverkar pga av sitt pronationsläge M. bicepsbrachii i mindfe omfattning. M. Brachialis arbetar maximalt. I Hammercurl är även bl.a M. brachioradialis aktiverad. Slutsats: Kör bägge övningarna och sluta oroa er för ”bredden”.

skön bild hehe
    i helhet så tycker jag inte att hammercurls känns så himla mycket i bicepsen som andra övningar. i slutet så känns det lite runtom bicepsen till skillnad från vanlig curls där det är själva bicepsen som känns efter en hård pass.

Arne Persson wrote:
    Att vanliga curls med rak stång bygger bäst på M. biceps brachii eftersom händerna då är ordentligt supinerade. M. brachialis arbetar också maximalt! Hammercurl påverkar pga av sitt pronationsläge M. bicepsbrachii i mindfe omfattning. M. Brachialis arbetar maximalt. I Hammercurl är även bl.a M. brachioradialis aktiverad. Slutsats: Kör bägge övningarna och sluta oroa er för ”bredden”.

Liten fundering Arne, så själva vridmomentet i ex h-curls är onödigt?

Melin wrote:
    Liten fundering Arne, så själva vridmomentet i ex h-curls är onödigt?

Kan du utveckla lite så man inte missförstår?

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 59 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.