Hammercurls – Bäst för volym?

Home Forums Styrkehörnan Hammercurls – Bäst för volym?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 46 through 59 (of 59 total)
  • Author
    Arne Persson wrote:
    Kan du utveckla lite så man inte missförstår?

tror han menar själva växlingen.

en kort fråga Arne.

är det möjligt för en muskel att ha olika nivåer av styrka? ex en muskel som får regelbunden träning på gymmet 3-4 ggr i veckan jämfört med en identisk muskel som inte har fått någon träning på gymmet på flera år och båda är exakt lika stora. är den vältränade muskeln starkare än den otränade??

jwallin wrote:
    tror han menar själva växlingen.

Jag måste vara helkorkad men jag förstår inte vad ni menar? Handens position genom övningen eller????

Asal wrote:
    en kort fråga Arne.

är det möjligt för en muskel att ha olika nivåer av styrka? ex en muskel som får regelbunden träning på gymmet 3-4 ggr i veckan jämfört med en identisk muskel som inte har fått någon träning på gymmet på flera år och båda är exakt lika stora. är den vältränade muskeln starkare än den otränade??

Muskler kan självfallet ha olika nivåer av styrka i detta fall. Den vältränade muskeln är troligen starkare vid identisk volym av de kontraktila elementen, främst pga ökad neural adaption, koordination, psyke samt nedsatt funktion av hämmade impulser i tex musklelspolar och Golgis senorgan osv.

ok men då är det ungefär som jag trodde.

skälet till att jag frågar är att jag verkar ha lika stor bröstmuskler som en annan kompis ( svårt och se med tanke på att jag fortfarande har lite underhudsfett kvar att förlora=). och jag har aldrig varit bra på att ta typ bänkpress och har aldrig koncentrerat på bröstträning heller. däremot kompisen kör det ganska ofta och han tränar på 90-100 vikt i bänkpress och maxar kanske 130-140. jag däremot tränar på 60 eller så och har aldrig kunnat maxa 80kg.

hur mycket starkare % brukar en muskel bli genom att gå från otränad till tränad utan att förändras så mycket i volym?

Dum fråga kanske!!!

Asal wrote:
    ok men då är det ungefär som jag trodde.

skälet till att jag frågar är att jag verkar ha lika stor bröstmuskler som en annan kompis ( svårt och se med tanke på att jag fortfarande har lite underhudsfett kvar att förlora=). och jag har aldrig varit bra på att ta typ bänkpress och har aldrig koncentrerat på bröstträning heller. däremot kompisen kör det ganska ofta och han tränar på 90-100 vikt i bänkpress och maxar kanske 130-140. jag däremot tränar på 60 eller så och har aldrig kunnat maxa 80kg.

hur mycket starkare % brukar en muskel bli genom att gå från otränad till tränad utan att förändras så mycket i volym?

Dum fråga kanske!!!

Fråga 1. Det är ett oräknerligt antal mer faktorer än bröstmusklernas volym som bestämmer din bänkperss styrka.

Fråga 2. Ungefär lika omöjlig att svara på. Är ytterst individuellt.

tänkte väl att det var en dum fråga hehe=)
    Tack för hjälpen Arne

Arne Persson wrote:
    Kan du utveckla lite så man inte missförstår?

När man börjar med handflatorna vända mot varandra och vrider mot supination. Hänger du med? ;)

Micke Dee wrote:
    Och det var väl inte direkt skitsnack..

Jo, att man kan bygga biceps på olika sätt är skitsnack. Redan konstaterat flera gånger i tråden.

Melin wrote:
    När man börjar med handflatorna vända mot varandra och vrider mot supination. Hänger du med? ;)

Men då är det ju ingen hammercurl.

Arne Persson wrote:
    Men då är det ju ingen hammercurl.

ahaa, då hänger jag med… trodde han menade vanliga h(antel)-curl jag

btw.
    Hur många olika varianter av hammercurl finns det ?

jwallin wrote:
    ahaa, då hänger jag med… trodde han menade vanliga h(antel)-curl jag

btw.
    Hur många olika varianter av hammercurl finns det ?

Ehrm jag menade faktiskt hantelcurls…:|
    My bad ;)

Melin wrote:
    Ehrm jag menade faktiskt hantelcurls…:|
    My bad ;)

Supinerar man fullt direkt vid starten av uppcurlen så kommer du att få mkt effektivare aktivering av M. biceps brachii.

Hammra sönder skiten ”armarna” från alla håll och kanter så blir dom stora

Viewing 14 posts - 46 through 59 (of 59 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.