Hjälp me träning!!!

Home Forums Styrkehörnan Hjälp me träning!!!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • Author

Tänkte det kunde vara bra att ställa denna frågan här…Är det viktigt i vilken ordning man kör muskelgrupperna? Just nu kör jag: Dag 1: rygg,mage. Dag 2: Ben, Dag 3:axlar,bröst och dag 4: armar. Va en som sa att det inte e bra att köra axlar å bröst ihop..Stämmer det? Tycker personligen att det har funkar bra hitills…Å sen undrar jag ifall det skulle vara dumt att lägga in 30-40 min cardio efter styrkan? Skulle vilja gå ner några kilo, men ändå försöka ha kvar musklerna..helst av allt fortsätta öka..men det e ju klart inte så lätt..men omvandla fett till muskler ifall fall..Ja så ifall man kör ett pass på cirka 80 min, det vill säga 40 stryka och sen 40 min cardio eller 10-15 intervallträning, så borde det väl inte ta på muslerna,,el?:| Nån som vet????

Programet jag kör efter nu är följande:
    Dag1: Ben, vader mage
    Dag2: Armar
    Dag3: Rygg
    Dag4: Bröst och Rygg

Kör detta på en vecka och lägger in vila när det behövs.
    Jag tänker mest träna och äta en massa just nu, sen fram emot april kanske (om allt vill sig väl) eller nästa höst.. kommer jag gå ner i fett men just nu bygger jag bara.

Vill du köra så som du tänker så tycker jag du ska köra 3 helkroppspass och två kondtionspass som utförs de dagar du inte styrketränar.

Upplägget ser väl helt okej ut… I vilken ordning du vill ta dom känner du väl bäst själv, beroende på hur redo musklerna är! tror inte det har nån större betydelse…
    Att köra axlar och bröst e väl ganska vanligt… i o med att det tar mycket på axlarna när du kör bröst!
    Att omvandla fett till muskler blir nog rätt svårt ;)
    Men om du vill ha bort fettet får du se till att äta mindre kcal än vad du gör av med/ köra mer cardio…

Alltså varför man inte skall köra axlar efter bröst har nog bara någon viktkåt jävel kommit på.
    Eftersom du använder axlarna när du kör bröst så komer du vara lite trött i axlarna när det e dags för dem, men se det som en light uppvärmning istället. Jag brukar köra bröst och axlar tillsammans och det funkar utmärkt. För vissa kanske det rent av är ett måste så att axlarna verkligen får vila tills nästa gång.
    Säg att du tex skulle köra axlar på måndagen och bröst på onsdagen blir det inte direkt mycket vila där i mellan för axlarna.

Går alldeles utmärkt att köra cardio efterpasset. Ingen fara där inte.

Sen angående omvandla fett till muskler, så är det en myt. Muskler består av protein och fett är just fett. Fettet förbränns vid ett underskott av kcal, och muskler byggs med stimulering som styrketräning helst med ett överskott av kcal, men funkar att bygga muskler med underskott av kcal om man är nybörjare.

Sam jr wrote:
    Alltså varför man inte skall köra axlar efter bröst har nog bara någon viktkåt jävel kommit på.
    Eftersom du använder axlarna när du kör bröst så komer du vara lite trött i axlarna när det e dags för dem, men se det som en light uppvärmning istället. Jag brukar köra bröst och axlar tillsammans och det funkar utmärkt. För vissa kanske det rent av är ett måste så att axlarna verkligen får vila tills nästa gång.
    Säg att du tex skulle köra axlar på måndagen och bröst på onsdagen blir det inte direkt mycket vila där i mellan för axlarna.

Sen angående omvandla fett till muskler, så är det en myt. Muskler består av protein och fett är just fett. Fettet förbränns vid ett underskott av kcal, och muskler byggs med stimulering som styrketräning helst med ett överskott av kcal, men funkar att bygga muskler med underskott av kcal om man är nybörjare.

Håller med Sam. Axlar involveras i bröst så man kan lika gärna sätta ihop de passen, om man ser till att inte köra 20set axlar när man kört 12set bänk innan så ska det nog vara lugnt.

Bear wrote:
    Programet jag kör efter nu är följande:
    Dag1: Ben, vader mage
    Dag2: Armar
    Dag3: Rygg
    Dag4: Bröst och Rygg

Kör detta på en vecka och lägger in vila när det behövs.
    Jag tänker mest träna och äta en massa just nu, sen fram emot april kanske (om allt vill sig väl) eller nästa höst.. kommer jag gå ner i fett men just nu bygger jag bara.

Vill du köra så som du tänker så tycker jag du ska köra 3 helkroppspass och två kondtionspass som utförs de dagar du inte styrketränar.

Ok..men menar du att jag ska köra igenom hela kroppen 3 dagar i veckan???låter kanske lite väl mastigt::|

Sam jr wrote:

Tackar för att du klargjorde det:up: Ska fortsätta köra på det uppläget då…Men hur snabbt skulle du rekommendera att man kan lägga in förbränningen? Har för vana att lägga in all förbräning och kondition samtidigt,,,men tänkte att jag skulle vara mer genomtänkt denna gång..Nu har jag enbart kört styrketräning..men är det dumt att börja med 5 morgonpromenader direkt och köra ex 30 min cardio efter varje styrkepass? Funderade oxå på att bara lägga in promenader till en början å kanske vänta med cardion ett tag,,känns dumt att börja me allt på en gång…Hur brukar ni göra?

lizzy wrote:
    Ok..men menar du att jag ska köra igenom hela kroppen 3 dagar i veckan???låter kanske lite väl mastigt::|

Läs det här, det hjälper=)
    : [http://forum.body.se/showthread.php?t=2843]

lizzy wrote:

Det beror på hur hårt man kör när man kör.. Jag kör igenom kroppen på 8 dagar och det funkar utmärkt..

Men om man kör lite lättare kan man köra flera pass. Jag tycker du ska fortsätta som du har kört om det funkar och du tycker det e bra.

Finns ju typ lika många olika träningssätt som det finns människor.
    Märker du att någon muskel kanske behöver mer träning eller vila så e det bara att ändra på det. Ingen människa har samma behov och återhämtning så därför finns det ingen mall på hur man ska köra.

lizzy wrote:
    Tackar för att du klargjorde det:up: Ska fortsätta köra på det uppläget då…Men hur snabbt skulle du rekommendera att man kan lägga in förbränningen? Har för vana att lägga in all förbräning och kondition samtidigt,,,men tänkte att jag skulle vara mer genomtänkt denna gång..Nu har jag enbart kört styrketräning..men är det dumt att börja med 5 morgonpromenader direkt och köra ex 30 min cardio efter varje styrkepass? Funderade oxå på att bara lägga in promenader till en början å kanske vänta med cardion ett tag,,känns dumt att börja me allt på en gång…Hur brukar ni göra?

Alltså det beror ju helt och hållet på hur du vill lägga upp det själv, hur mycket mindre du vill äta och hur snabbt du vill gå ner.

Är man inte fet (superöverviktig) så är det väl kanske inte att rekkomendera att man går ner mer än 0,5-1kg i veckan.
    Detta innebär att du bör ha ett underskott på ca 500-1000kcal/dag beroende på hur mycket du vill gå ner.

Jag hade nog börjat med att skärpa kosten ett par hundra kcal/dag och sen kört promenader dem dagarna jag inte körde styrka och sen cardio efter styrkan.

Händer det för lite är det bara att antingen öka antalet promenader eler sänka maten ytterligare.

du kan dela upp delts som jag gör . om du kör 4 dagar på raken tycker jag hellre du ska köra 2, vila 2, 2, vila 1. min rutin är att jag kör bakre delts med rygg och jag kör främre yttre axlar med bröst.. detta funkar för mig och det kanske inte känns lika bra för dig men give it a try. du måste väll experimentera dig fram och se vad din body svarar bäst på och hur det känns.. allt ska vara harmonist.. sen med cardio kan du lägga in efter varje pass fast helst inte efter lår pass.. då kan du köra 20 min cardio på cross train eller whatever , men sen protein och carbs bara så du äter högt protein relativit för dig så du bygger/behåller din mass. promenader är bra man

Bicepotops wrote:
    du kan dela upp delts som jag gör . om du kör 4 dagar på raken tycker jag hellre du ska köra 2, vila 2, 2, vila 1. min rutin är att jag kör bakre delts med rygg och jag kör främre yttre axlar med bröst.. detta funkar för mig och det kanske inte känns lika bra för dig men give it a try. du måste väll experimentera dig fram och se vad din body svarar bäst på och hur det känns.. allt ska vara harmonist.. sen med cardio kan du lägga in efter varje pass fast helst inte efter lår pass.. då kan du köra 20 min cardio på cross train eller whatever , men sen protein och carbs bara så du äter högt protein relativit för dig så du bygger/behåller din mass. promenader är bra man

japp som du säger så kör jag ungefär så..lite olika från vecka till veckan..men det blir ofta mage,rygg sen ben…sen vila cirka 2 axlar,bröst å sen vila en sen armar..ungefär så..Tycker personligen att promenader e det bästa om man ska gå ner..har i alla fall den erfarenheten. Men hur många övninhgar kör ni ungefär på varje muskelgrupp? Har tidigare kört ung 3, men tänkte kanske försöka öka d lite…Blir de bättre el ska man bara köra till man känner att det är nog.. Låter kanske som en konstig fråga…heh

Sam jr wrote:
    Alltså det beror ju helt och hållet på hur du vill lägga upp det själv, hur mycket mindre du vill äta och hur snabbt du vill gå ner.

Är man inte fet (superöverviktig) så är det väl kanske inte att rekkomendera att man går ner mer än 0,5-1kg i veckan.
    Detta innebär att du bör ha ett underskott på ca 500-1000kcal/dag beroende på hur mycket du vill gå ner.

Jag hade nog börjat med att skärpa kosten ett par hundra kcal/dag och sen kört promenader dem dagarna jag inte körde styrka och sen cardio efter styrkan.

Händer det för lite är det bara att antingen öka antalet promenader eler sänka maten ytterligare.

Ok..nej superövervikigt e jag nog inte..:| men jag vill gå ner 10 ungefär..Men du hade börjat å kört cardio efter varje styrkepass el? Kan det inte vara bättre att prioritera promenaderna ist? Har bara fått för mig att man går ner snabbare när man går…Men egentligen ska sånt ju inte stämma..utan kalorier in å kalorier ut..men det känns som att min kropp svarar bäst på promenader..skumt..Men det kanske e så..

lizzy wrote:
    Ok..nej superövervikigt e jag nog inte..:| men jag vill gå ner 10 ungefär..Men du hade börjat å kört cardio efter varje styrkepass el? Kan det inte vara bättre att prioritera promenaderna ist? Har bara fått för mig att man går ner snabbare när man går…Men egentligen ska sånt ju inte stämma..utan kalorier in å kalorier ut..men det känns som att min kropp svarar bäst på promenader..skumt..Men det kanske e så..

Kcal in Vs kcal ut. =)

Prioritera det DU känner att du gillar och som motiverar DIG.
    Gillar du inte att köra cardio efter passet kommer du inte göra det.
    Gillar du att promenera så promenera =)

Tidsmässigt skulle jag föredra ganska intensiv cardio efter passet. Två flugor på smällen :D

Men som sagt kcal in vs kcal ut.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.