Hjälp med axlarna !

Home Forums Styrkehörnan Hjälp med axlarna !

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej ! Hoppas det är rätt avdelning, lyckas alltid pricka fel i forum annars… Hur som helst !
    Jag är 20 år gammal, tränar på gym ca 4-6 ggr i veckan. Jag har uppnåt resultat, goda dessutom mer än vad jag hade väntat. Utom på axlarna.
    Jag är rätt ny i gym svängen och undrar helt enkelt om någon har tips på övningar för axlar all-around så att säga, annars föreslå gärna ett gympass med olika axelövningar !
    Ha det bäst !

Militärpress eller sittande. Axelpress med hantlar. stående sidolyft. Stående framåtlyft

Axelpress med hantlar kör jag, både fler reps/mindre vikt och vice versa…. Du/någon råkar inte ha någon länk där man kan få en mer detaljerad förklaring till Militärpress och liknande övningar ? Googla ska jag göra också, så dom svaren kan vi kasta direkt ;)

jag gillar att köra axelpress med hantlar, fast en arm i taget, då kan man hålla i sig med andra handen och mer kontrollerat hantera mer vikt med den andra, plus att det känns som att man får liiiite mer ROM med en hand

en arms sidolyft är en höjdare tycker jag…som med en arm axelpress..du får lite mer ROM och du kan hantera större vikt=) sittande axelpress med stång(sittande militärpress) är en sjukt bra övning tycker jag iaf. fått gode resultat med den!

Militärpress (axelpress med stång), själv kör jag sittande. Körde innan i smith vilket funkade bra, men tycker att riktig militär med fristång är mycket bättre.

Riktigt strikta sidlyft tar också fint på axlarna, och sedan ska man inte glömma baksidan.

Tänk inte så mycket på konstiga axelövningar som känns sisådär bara för att proffs kör dom utan håll dig till basövningar endast.
    Börja t.ex. med hantelpress som övning 1 sedan kör du sittande eller stående militärpress som nr2 och nr3 sidolyft.

Kör oxå gärna dropset där du sänker vikten snabbt utan vila och kör på.

Per Anders wrote:
    Du kör två övningar anterior och en övning lateral verkar vara lite obalans i övningsvalet om du vill ha mäktiga axlar.

Pressar bygger väll overall, medan sidlyft mest tar på utsida? Därmed kan man väll mest se sidlyft som en kompleteringsövning. Man borde väll kunna bygga stora axlar enbart på basövningar som press?

Själv kör jag

Militärpress (Brukar variera stående eller sittande i smith)
    Drag mot hakan (klart en favorit, funkar riktigt bra för mig personligen, har alltid haft den i mitt program utan några problem.)
    Sidolyft (i cablecross)
    Frammåtlyft (med hantlar)

Anser personligen att man inte bör köra allt för hårt i de flesta axelövningar, iaf gällande sidolyften och drag mot hakan, bättre med lättare vikter och att köra striktare med fler reps. Är ganska lätt att dra på sig skador i axlarna annars.

Viktigaste med vilka övningar du än väljer att köra är att låta det ta tid.
    Välj ett par övningar där du får bra kontakt och att du känner att dem funkar för dig, håll dig till dem iaf en 5-6 månader så ser du ju om dem funkar.

Detta är mina personliga erfarenheter, stämmer säkert inte in med allas. :pop:

Gober wrote:
    Pressar bygger väll overall, medan sidlyft mest tar på utsida? Därmed kan man väll mest se sidlyft som en kompleteringsövning. Man borde väll kunna bygga stora axlar enbart på basövningar som press?

Precis

Basövningar bygger bäst i helheten.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.