Hjälp med bänkpress teknik

Home Forums Styrkehörnan Hjälp med bänkpress teknik

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Lägger in en film när jag kör bänkpress.
    Skulle uppskatta hjälp med tekniken.
    Fastnar på ungefär samma ställe med som utan tröja.
    Tröjan gav mej ca 5 kg ökning
    [http://www.youtube.com/watch?v=4OhD6CmMru4 http://www.youtube.com/watch?v=4OhD6CmMru4%5D

Första 190kg
    Andra 200kg

Det enda förslaget jag har är att du börjar med klossbänk om du inte redan gör det.

Jag skall prova att lägga in det för det har jag inte kört:up:

roxy wrote:
    Jag skall prova att lägga in det för det har jag inte kört:up:

:)

triceps kopplas in mer ju längre upp man kommer i pressen va?

imponerande bänkningar förresten :)

mikaelf wrote:
    triceps kopplas in mer ju längre upp man kommer i pressen va?

imponerande bänkningar förresten :)

Ja när man är i slutfasen eller i början i bänkpressen så kopplas triceps in mer. Kan bara hålla med dig om bänkningarna riktigt bra.

roxy wrote:
    Lägger in en film när jag kör bänkpress.
    Skulle uppskatta hjälp med tekniken.
    Fastnar på ungefär samma ställe med som utan tröja.
    Tröjan gav mej ca 5 kg ökning
    [http://www.youtube.com/watch?v=4OhD6CmMru4 http://www.youtube.com/watch?v=4OhD6CmMru4%5D

Första 190kg
    Andra 200kg

Prova köra negativt och samt med blanka.
    Om du inte redan gör det förståss, negativt speciellt är välldigt effektivt för mig.:)

Jag tror mig veta att du bör köra mer med tröjan. 5 kg ökning är väldigt lite. Man ska inte tro att bara för man slänger på en tröja så ökar man 30-40 kg på toppen direkt. Det är mycket teknikträning bakom ett maximalt utnyttjande av materialet. Vad jag kan se på filmen så har du ett bra stopp mot bröstet men du bör nog tänka på att ta ut armbågarna lite mer. På det sättet får du bättre spänn i tröjan = högre vikter.

hebbe72 wrote:
    Jag tror mig veta att du bör köra mer med tröjan. 5 kg ökning är väldigt lite. Man ska inte tro att bara för man slänger på en tröja så ökar man 30-40 kg på toppen direkt. Det är mycket teknikträning bakom ett maximalt utnyttjande av materialet. Vad jag kan se på filmen så har du ett bra stopp mot bröstet men du bör nog tänka på att ta ut armbågarna lite mer. På det sättet får du bättre spänn i tröjan = högre vikter.

Att jag behöver träna mer med tröjan är jag helt medveten om men dom flesta jag har pratat med säger att man skall fälla fram armbågarna för att man skall lära sig andvända ryggen för att kunna pressa högre vikter.
    Stämmer inte det när man andvänder bänktröja eller?

Jag vågar säga rätt säkert att tröjan är för stor för dig.
    Själv kommer jag inte ens ner till bröstet med en vikt som bara är 5 kg över mitt raw-max.
    Hur många pass behövde du för att komma ner till bröstet? har du använt successivt lägre klossar?
    Jag började med 12 cm, sen 8 cm, just nu 4 cm kloss och räknar med att komma ner till bröstet om några pass.
    Men då på en vikt som kanske är 20 kg över mitt max utan tröja. I mitt fall så har jag testat som mest 215 hittills utan att komma ner till bröstet.

Klossbänkarna är bra för att öva tknik med tröja och lära sig lita på tröjan. Sen stärker det ju triceps väldigt bra också. Så kör mycket klossbänkar med tröjan så blir det nog bra.

Jag behövde tre pass för att komma ner till bröstet med 200kg.
    Fjärde passet kom jag ner med 130kg.
    Jag funderar på att köpa mej en mindre tröja med 90graders ärmar för att få lite mera hjälp högre upp i lyftet.
    Men jag kan inte bestämma mej för om jag skall välja en fury eller en X-type

roxy wrote:
    Jag behövde tre pass för att komma ner till bröstet med 200kg.
    Fjärde passet kom jag ner med 130kg.
    Jag funderar på att köpa mej en mindre tröja med 90graders ärmar för att få lite mera hjälp högre upp i lyftet.
    Men jag kan inte bestämma mej för om jag skall välja en fury eller en X-type

Vad hände mellan tredje och fjärde passet? var det lång tid emellan? gick du ner nåt i vikt? Du kom alltså helt plöstligt ner med 70 kg mindre…

Jag använder själv en F6:a. Jag fick höra att furyn skulle vara svårare att lyfta med, men jag vet inte.

Vet inte riktigt vad som hände jag tror att den stora skillnaden var att jag hade tröjan på mej ifrån börja av passet så all uppvärmnig med mera hade jag tröjan på och jag körde bara ettor uppåt.
    Annars så drog jag på tröjan efter jag kört tex 60*5 100*5 130*3 160*3 sedan använde jag tröjan på dom tyngre vikterna.
    Så det kanske berodde på pump i kroppen gångerna innan men nu gissar jag bara.
    Mellan passen var det 6 dagar och exakt samma kroppsvikt.

roxy wrote:
    Vet inte riktigt vad som hände jag tror att den stora skillnaden var att jag hade tröjan på mej ifrån börja av passet så all uppvärmnig med mera hade jag tröjan på och jag körde bara ettor uppåt.
    Annars så drog jag på tröjan efter jag kört tex 60*5 100*5 130*3 160*3 sedan använde jag tröjan på dom tyngre vikterna.
    Så det kanske berodde på pump i kroppen gångerna innan men nu gissar jag bara.
    Mellan passen var det 6 dagar och exakt samma kroppsvikt.

Okej, ja jag vet inte heller vad det kan bero på. Konstigt om den töjde sig så mkt helt plötsligt.
    Hoppas det blir bra med den nya tröjan du ska köpa! se till att få rätt storlek bara. Hur tung är du? jag använder en F6:a storlek 50 och väger in ganska exakt på 125.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.