Home › Forums › Styrkehörnan › Hjälp! med RYSK TRÄNING!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 oktober, 2006 at 22:58 #858129Anonym anvandareMember
Hejsan! Är det någon som vet hur ryssarna tränar SL, alsså Bänk, böj och mark! bänk är jag redan duktig på. Men Nyligen börjat med mark och böj, ska satsa stenhårt på det nu, och undrar om det är någon som är bra insatt i det? Tog tex 210 kg i mark efter 2 månaders tränig. Efter 6-10 pass med böj tog jag här om dagen 140kgX3 Har otrloligt bra gener och förutsättningar för att lyckas, vill bara få en skit tuff utmaning och ett tufft tränings program !! Tränar för Jönköpins SK ( JSK )
Svara här, eller på msn helst:) [mailto:Damir_aka_Rambo@hotmail.com] . MVH DAMIR!
6 oktober, 2006 at 22:58 #84886Anonym anvandareMember7 oktober, 2006 at 02:37 #858130Anonym anvandareMemberTränar du på JSK så är du lyckligt lottad att träna på Sveriges kanske främsta styrkelyftarklubb. Där finns en uppsjö med duktigas lyftare i alla klasser så du behöver knappast hjälp på det här forumet när det gäller träningsupplägg. :p
7 oktober, 2006 at 08:47 #858131Anonym anvandareMemberSom Ivar Domkraft säger hör du till en mycket framgångsrik SL-klubb, vars medlemmar säkert kan bidra med träninsgråd och idéer. Samtidigt är det förståeligt att du är intresserad av att träna på ett så effektivt sätt som möjligt.
Jag har i någon mån tillämpat ryska metoder. Jag tror dock inte att dessa är de bästa för dig JUST NU. Ryska program är oftast mycket krävande (det är inte utan orsak ryssarna är avstängda från internationellt SL-tävlande, om du förstår hur jag menar), och kräver en bra grund.
Jag tror du borde ha ett grundläggande SL-program just nu, under några år framåt. Ryska metoder är något att ta till när man i ett senare skede behöver något nytt i träningen. Men med tanke på vad du berättade om din träning hittills (i en annan tråd) så kommer framstegen som ett brev på posten om du tränar enligt mera traditionella upplägg först.
Som jag ser det finns det idag två typer av ”traditionella” SL-program. För det första de traditionella program som uppstod på 1980-talet, med tydliga grundkonditionsperioder (ofta indelade i fyra perioder : grundkondition, styrka, tävlingsförberedelse, övergång/upprätthållande), med ett ganska stort antal komplementövningar i synnerhet i grundkonditionsperioden, med s.k ”traditionella” komplementövningar samt ofta med linjärprogressiva upplägg för SL under tävlingsförberedelseperioden. Den andra typen – företrädd av Westside i USA och Öjebyn i Sverige – kör med mindre tydlig periodisering, mer maxstyrkebetonad träning, mer träning för explosiv styrka, färre övningar/träningspass och SL-liknande komplementövningar (i motsats till ”traditionella” sådana).
Bernhard Skoglund, din klubbkompis i JSK, tränar som du säkert vet just nu ett ryskt upplägg för knäböjning. Jag har inte frågat honom varför – det är inte min sak – men tillåter mig att spekulera (det kan vara fel). Han har helt enkelt inte gått framåt i böj som han tänkt sig, och måste hitta på något nytt. DU är inte i den situationen – du har knappt hunnit börja knäböja ännu.
Jag tror att det klokaste du kan göra är att hitta ett lämpligt grundläggande ”traditionellt2 SL-upplägg och träna med det en tid framåt.
7 oktober, 2006 at 19:16 #858132Anonym anvandareMemberDamir: ser du, stahlberg sa precis det jag sa till dig på träningen idag:D, det är ingen idé att köra det nu när du ökar väldigt bra så som du kör.
Stahlberg: det är inga problem att fråga, jag svarar på det mesta. Men du hade ju redan listat ut det. Jag står still i knäböjen för tillfället. Sen kör jag inte exakt efter deras schema, jag kör en lite lättare variant som jag har gjort själv, annars skulle jag aldrig orka. Jag börjar känna mig riktigt sliten nu, efter bara 2 veckor.
Sen behövs det mycket disciplin och vilja med deras träningsscheman för jag kan säga att det är bland den värsta träning jag har varit med om, ren självplågeri 4 dagar i veckan.
8 oktober, 2006 at 12:17 #858133Anonym anvandareMemberBerra : Jag hade kunnat fråga. Men jag tyckte inte jag behövde. Det var mycket enkelt att själv lista ut orsaken till att du tränar ”ryskt”.
Du har också rätt i att Damir knappast borde träna ryskt för tillfället. Dessutom har du rätt i att de ryska programmen är så krävande att de kräver modifikation. De gånger mina adpeter tränat ”ryskt” (vilket inte är ofta) har vi modifierat programmen – annars hade det varit omöjligt att träna enligt dem.
9 oktober, 2006 at 10:05 #858134Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Damir: ser du, stahlberg sa precis det jag sa till dig på träningen idag:D, det är ingen idé att köra det nu när du ökar väldigt bra så som du kör.Stahlberg: det är inga problem att fråga, jag svarar på det mesta. Men du hade ju redan listat ut det. Jag står still i knäböjen för tillfället. Sen kör jag inte exakt efter deras schema, jag kör en lite lättare variant som jag har gjort själv, annars skulle jag aldrig orka. Jag börjar känna mig riktigt sliten nu, efter bara 2 veckor.
Sen behövs det mycket disciplin och vilja med deras träningsscheman för jag kan säga att det är bland den värsta träning jag har varit med om, ren självplågeri 4 dagar i veckan.
Jo preicis, Mange gjorde ju ett nu i lördags. Men det va inte i böj i mark jag ISF hade tänkt ryskt tränigs upplägg. Mest i bänken. Där jag ökar väldigt sakta, men nu i lördags gick det ju rätt bra iaf..
Märkte i lördags också att jag verkligen behövde träna på djupet i böj, trodde jag va bra på det, tydligen inte … Men får sattsa gärnet nu!
10 augusti, 2007 at 01:04 #858135Anonym anvandareMemberhahahaha…..
Jo, jag har klarat mig rätt bra utan ryska program jag, räckte med Kristers program och lite sinne på det hela
10 augusti, 2007 at 08:47 #858136Anonym anvandareMemberMan skulle väl kunna säga att det gått rätt okej. :nod
10 augusti, 2007 at 10:50 #858137Anonym anvandareMemberolle wrote:Man skulle väl kunna säga att det gått rätt okej. :nodJo, kanske blir ett ryskt program senare i framtiden… Men på ett par år nu så håller jag nog mig till träningen som den är. Och det blir ju isf, om Krister skulle tycka det, vilket jag inte tror, han har sina egna knep…
Så det blir nog ingen rysk träning för mig
14 augusti, 2007 at 18:54 #858138Anonym anvandareMemberJag är inte alls främmande för att – tidvis – träna modifierade ryska program någonstans i framtiden.
Grunden till all styrkeökning är människans förmåga till adaptation : (tillräckligt hård) träning (för att ”bryta ner musklerna”) stimulerar kroppen, så att den efter tillräcklig återhämtning är beredd att prestera något mera (lyfta något mera) än tidigare. Träningen utgör stimuli som leder till att prestationsförmågan ökar.
Efterhand reagerar kroppen inte mera lika bra på samma stimuli (samma träning) som förut. Detta kallas ackommodation. För att råda bot på detta bör man 1) variera träningen, 2) ”öka stimuli” (göra träningen progressivt ”tyngre”) och 3) öka intensiteten (träna med vikter som är tyngre jämfört med 1RM). De ryska programmen ger variation, och det kan mycket väl tänkas att Damir i framtiden tränar någon form av ryskt modifierat program.
Det är min sak som tränare att se till att punkterna 1) – 3) ovan följs så bra att utvecklingen fortsätter på ett önskat sätt.
15 augusti, 2007 at 18:08 #858139Anonym anvandareMemberHur varierat tycker du att ett träningsprogram ska vara då?
15 augusti, 2007 at 19:23 #858140Anonym anvandareMemberBara en liten tanke.Om flertalet av ryska lyftare är dopade som det påstås i en annan tråd så lär det inte vara så klokt att försöka träna likadant.
15 augusti, 2007 at 19:27 #858141Anonym anvandareMemberDär har du en poäng…
15 augusti, 2007 at 22:38 #858142Anonym anvandareMemberVariationen i träningen ska ske på lång sikt. Då kan ett ryskt program vara en av variationsmöjligheterna. Eftersom de flesta ryska lyftare är dopade bör en icke-dopad lyftare modifiera programmet en hel del för att följa det (skriver stahlberg).
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.