Home › Forums › Styrkehörnan › Hjälp mig bygga ett schema.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 november, 2009 at 18:29 #600865Anonym anvandareMember
Hejsan! Mitt namn är Joel och har gymmat i drygt 3 månader nu och vet inte om jag gör rätt eller fel. Så här ser mitt schema ut i nuläget..
Måndag: Mage, Biceps
Tisdag: Rygg, axlar, Biceps
Onsdag: Mage, Biceps
Torsdag: Rygg, Biceps, Axlar
Fredag: Mage, Biceps
Lördag: RYgg, Biceps, Axlar
Söndag: Mage, BicepsProblemet är att jag har biceps varje jävla dag, är helt ivrig att få upp volymen på mina muskler.. Och visst, jag märker skillnad, men undrar om detta är sunt?
För tillfället tillsätter jag en protein dryck varje dag efter träningen. Jag funderar dock på att gå över till tablett form, några förslag, syftet är större muskler.?Bänkpress lirar jag varje dag som rutin och uppvärmning för bröst och axlar, ja princip hela kroppen.
Skulle ni kunna ge förslag på ett schema åt mig?
Te.x:
Måndag: Morgonen (Protein tablett + banan), Biceps, mage, efter träning ( Tablett ) os.v
Etc etc.
Och vad är lämplig i reps och sets? För tillfället kör jag varje set tills jag är helt slut. Och det brukar väl vara runt 10 reps. och kör väl 4-5 sets.
Brukar få en sjuhelsikkes träningsverk efter, men sånt gillar man.Är helt ny till detta, uppskattar svar!
Joel
12 november, 2009 at 18:29 #75758Anonym anvandareMember12 november, 2009 at 21:38 #600866Anonym anvandareMemberHej Joel Välkommen till forumet
Nu är det så att din schema inte ser bra ut alls, jag menar verkligen inte bra.
Var e bröst, triceps, ben tex?
Du måste köra genom alla muskelgrupper så gott d går.
Jag föreslår att du verkligen glömmer din schema och aldrig tänker mer på den.Sen så har du ingen vilodag alls, du kommer som nybörjare trötta ut dig, skada dig. Då kommer du tappa motivationen och kommer sluta styrketräna. Detta händer allt för många.
Testa denna schema:
Mån: Bröst/Mage
Tis: Biceps
Ons: Triceps/Ben
Tors: Rygg
Fre: Axlar/Underarmar
Lörd: Vila
Sön: VilaUnderarmar och mage kan du lägga var du vill egentligen.
Och tänk inte mycket på beach 2010 utan träna långsiktigt. Du ska inte träna biceps så mycket.
Angående protein så håll dig till pulverform men jag tycker att du borde vänta med protein och t.ex. kreatin tills du blir mer rutinerad och behöver kosttillskott. Ät mycket mammas mat så kommer du skitlångt.Angåede reps håll dig till 12+ reps i början.
Lycka till och hoppas bara inte att ”forum gamar” attackerar dig angående din schema.
Hoppas d går bra och fortsätt fråga och lär dig din egen kropp så kommer du märka vad passar dig bäst.12 november, 2009 at 23:06 #600867Anonym anvandareMemberBigSyke wrote:Hej Joel Välkommen till forumetNu är det så att din schema inte ser bra ut alls, jag menar verkligen inte bra.
Var e bröst, triceps, ben tex?
Du måste köra genom alla muskelgrupper så gott d går.
Jag föreslår att du verkligen glömmer din schema och aldrig tänker mer på den.Sen så har du ingen vilodag alls, du kommer som nybörjare trötta ut dig, skada dig. Då kommer du tappa motivationen och kommer sluta styrketräna. Detta händer allt för många.
Testa denna schema:
Mån: Bröst/Mage
Tis: Biceps
Ons: Triceps/Ben
Tors: Rygg
Fre: Axlar/Underarmar
Lörd: Vila
Sön: VilaUnderarmar och mage kan du lägga var du vill egentligen.
Och tänk inte mycket på beach 2010 utan träna långsiktigt. Du ska inte träna biceps så mycket.
Angående protein så håll dig till pulverform men jag tycker att du borde vänta med protein och t.ex. kreatin tills du blir mer rutinerad och behöver kosttillskott. Ät mycket mammas mat så kommer du skitlångt.Angåede reps håll dig till 12+ reps i början.
Lycka till och hoppas bara inte att ”forum gamar” attackerar dig angående din schema.
Hoppas d går bra och fortsätt fråga och lär dig din egen kropp så kommer du märka vad passar dig bäst.Tack så hemskt mycket.
Jo jag var lite slarvig när jag skrev första inlägget. Med mage menar jag framsida, jag körde bröst, över/under armar och handleder m.m.Ska spara detta schemat och snacka med kompisen min om att detta blir vår nya livsstil.
Skulle ni kunna rekommendera några övningar respektive varje muskelgrupp? Hur tränar man bröst utan att träna biceps te.x?
Jag är lite förvirrad.
Men om jag börjar på detta schemat imorgon lär det sluta med detta :Mån: Bröst/mage
Jag lär gå dit, jogga 15 min på rullbandet
Köra crunches 3 gånger 25, Vanliga sit-ups 3-4 gånger 25
Gå till bröst maskinen, där du pressar armbågarna mot varandra ( vet inte vad denna heter ). Köra bänkpress och sen är jag i princip klar?
är detta rätt?Sen en annan fråga, angående bänkpressen. Kan man köra denna varje dag?
Vad är bästa att göra? Börja lågt med vikter, första sättet. Andra höjjer man en vikt, tredje höjjer till du maxar. Fjärde en vikt lägre, femte tillbaks till andra sättet, sjätte du tar en relativt lätt vikt och pumpar slut på muskeln.?Skulle vara tacksam för ytterliggare svar
PS. Jag är ute efter snabb volym på musklerna13 november, 2009 at 19:44 #600868Anonym anvandareMemberJollebolle wrote:Tack så hemskt mycket.
Jo jag var lite slarvig när jag skrev första inlägget. Med mage menar jag framsida, jag körde bröst, över/under armar och handleder m.m.Ska spara detta schemat och snacka med kompisen min om att detta blir vår nya livsstil.
Skulle ni kunna rekommendera några övningar respektive varje muskelgrupp? Hur tränar man bröst utan att träna biceps te.x?
Jag är lite förvirrad.
Men om jag börjar på detta schemat imorgon lär det sluta med detta :Mån: Bröst/mage
Jag lär gå dit, jogga 15 min på rullbandet
Köra crunches 3 gånger 25, Vanliga sit-ups 3-4 gånger 25
Gå till bröst maskinen, där du pressar armbågarna mot varandra ( vet inte vad denna heter ). Köra bänkpress och sen är jag i princip klar?
är detta rätt?Sen en annan fråga, angående bänkpressen. Kan man köra denna varje dag?
Vad är bästa att göra? Börja lågt med vikter, första sättet. Andra höjjer man en vikt, tredje höjjer till du maxar. Fjärde en vikt lägre, femte tillbaks till andra sättet, sjätte du tar en relativt lätt vikt och pumpar slut på muskeln.?Skulle vara tacksam för ytterliggare svar
PS. Jag är ute efter snabb volym på musklernaTjena, kul att du vill ha träning som ”livsstil”, låt det inte gå över styr bara:emo-thumb
Angående dina fråger, visst du kan köra bänkpress varje dag, det är muskel självmord men visst går det.
Skulle dock avråda dig hårt från det.
Angående olika övningar för olika muskler rekomenderar jag denna sida;[http://www.muscles.se/styrkeovningar/ http://www.muscles.se/styrkeovningar/%5DSen om det är ”mer muskler helt enkelt” du är ute efter, så behövs ett överskott av kcal, muskler byggs på kalori överskott (du sätter i dig mer energi,kcal,mat helt enkelt en vad din kropp gör av med) och bra (rätt) sorts träning.
Nu säger jag inte att du behöver sitta och föra tabeller över ditt käk, ät bara rikligt av skolans käk, även fast jag själv tkr det mesta av de smakar skit, och är minst lika mkt hemlagat.
Proteinet efter träningen tkr jag du skall hålla i pulver-form, jag är dock ingen expert men tablett form har jag aldrig ens hört talas om:what:Schemat du fick över ser bra ut, kom ihåg att muskler byggs inte när du tränar, dom byggs efteråt när du vilar/äter.
En muskel behöver ca 48-74 timmars vila för att bli helt återställd, så kör inte samma för ofta då blir du övertränad.
Lycka till!:up:13 november, 2009 at 20:31 #600869Anonym anvandareMemberHej Joel
Kul att du tycker att schemat ser bra ut.
Angående att köra bänkpress varje dag ska du inte göra. Då kommer du köra bröst varje dag och dom kommer inte kunna vila ut och bygga muskler.
Övningar som är bäst att köra är basövningar så som bänkpress, knäböj och marklyft.
När man kör det så körs typ hela kroppen och man utsöndrar mest testesteron.
Angående övningar på måndag t.ex. så tycker jag du ska börja med bröst sen mage.
På bröst kan du köra 3 övningar.
Bänkpress (3×12+)
Sned Bänkpress (3×12+)
Sen kan du köra typ flyes, kablar eller den maskinen du prata om.
Men jag rekommenderar att du börjar med bänken först eftersom det är grundövningenSen så har fredrik92a helt rätt. Muskler behöver ca 48-72 h vila.
Mycket viktigt att tänka på för att du inte ska köra ut dom och bli övertränad.Angående marklyft så är det den bästa ryggövningen men är jävligt farlig om du kör fel.
Kolla på internet hur man kör den och läs mycket om övningen för att det är lätt o göra fel o skada ryggen.Och viktigast av allt så kör alltid rätt, så fort du ”fuskar” dig genom en övning så är det för tugnt och sänk vikten så ska det gå bra. Och tänk alltid långsiktigt. Allt för många som börjar och sen slutar.
15 november, 2009 at 11:36 #600870Anonym anvandareMemberTack så hemskt mycket för all info!
Nu undrar jag bara, jag är inte den som tröttnar efter jag startat och vill därför hård pumpa till beach 2010 som alla verkar ta upp, ska jag köra enligt detta schemat då?
Och jag skippar protein dryck då jag har hört att det är bara som middag fast i geggform. Äter och dricker man så ska det fungera bra.
Men så har jag kollat vidare på piller i form av uthållighet och prestation/muskelbyggnad. Någon som vet något sånt som verkligen ger resultat på gymmet?Thnx!
15 november, 2009 at 11:56 #600871Anonym anvandareMemberJollebolle wrote:Tack så hemskt mycket för all info!
Nu undrar jag bara, jag är inte den som tröttnar efter jag startat och vill därför hård pumpa till beach 2010 som alla verkar ta upp, ska jag köra enligt detta schemat då?
Och jag skippar protein dryck då jag har hört att det är bara som middag fast i geggform. Äter och dricker man så ska det fungera bra.
Men så har jag kollat vidare på piller i form av uthållighet och prestation/muskelbyggnad. Någon som vet något sånt som verkligen ger resultat på gymmet?Thnx!
Hejsan igen, du värkar ha fått samma uppfattning som dom flesta unga som börjar gymma (jag hade det likadant), olika pulver/tabletter som du kan handla på dom normala internet affärerna är inte några mirakel medel, även fast det tycks beskrivas så.
Som du själv säger, äter du och dricker rätt så skall det fungera bra, mat är bäst.
Dock så behöver din kropp efter hård fysisk ansträngning (gym t.ex) energi, i form av protein, där passer en protein drink in, och nej, det är inte samma sak som en middag, inte alls lika mkt kcal/andra ämnen du behöver.
Dom tabletterna du läst om, tkr jag du inte skall inhandla, dock är det inte fel att investera i en påse preotein-pulver.
Som du dricker efter träning (en halvtimme får det högst gå innan du stoppar i dig nått efter gym har jag läst), så har du tillgång till mat inom det loppet, behövs ej pulvret.Sen som jag skrev i tidigare inlägg, känner du att du inte har mkt muskler och vill ”pumpa upp dig” inför stranden 2010, måste du äta rikligt med bra käk, lägga dig på ett överskott, alltså mer mat en din kropp gör av med under dagen (dendär tallriksmodellen är ett bra exempel, finns väl i din skola, fråga mat-tanten).
Mkt protein också i kosten, pulver är inte allt.Sen när du kommit in i det hela ett tag och känner att du har koll, så kan jag rekomendera kreatin, borde finnas på dom sidorna du kollat in i handelsväg.
15 november, 2009 at 15:05 #600872Anonym anvandareMemberOkej tack för infon.
Jag tror att jag beställer hem [http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/rage-x2-750-g]
Och ska börja käka duktigt med mammas käk
Är detta någon bra idé?
Hade inte tänkt kombinera detta med något ytterliggare pulver/kapslar.
En försäkring bara.. Kan detta pulvert skada mig på något sätt? Såg på omdömena.. ” Jävlar vilken kick, körde push ups till min axel gick urled, det sticker i hela kroppen. Sådana här preparat är fan farliga ”
Haha, men samtidigt vill jag ha den kicken15 november, 2009 at 16:35 #600873Anonym anvandareMemberJollebolle wrote:Okej tack för infon.
Jag tror att jag beställer hem [http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/rage-x2-750-g]
Är detta någon bra idé?
En försäkring bara.. Kan detta pulvert skada mig på något sätt? Såg på omdömena.. ” Jävlar vilken kick, körde push ups till min axel gick urled, det sticker i hela kroppen. Sådana här preparat är fan farliga ”
Haha, men samtidigt vill jag ha den kickenHar själv kört med rage, det ger faktist en redig tränings-lust, och jag känner mig mer taggad, om jag var du skulle jag dock sattsa pengarna på en burk protein pulver istället, om du vill köpa något tillskott, men rageX2 är inte farligt om du tar det i den doseringen som rekomenderas, dock tkr jag du skall vänta med sånna tillskott.
16 november, 2009 at 19:22 #600874Anonym anvandareMemberJollebolle wrote:Okej tack för infon.
Är detta någon bra idé?
Haha, men samtidigt vill jag ha den kickenHAHA placebon är inte underskattad där iallfall.
Ett tips, träna 4 ddgr veckan, kör hårt men smart, hur gammal är du btw ?
16 november, 2009 at 19:53 #600875Anonym anvandareMemberJag är 15 år, vad är placebon?
Jag kör på det schemat jag fick tidigare i tråden.16 november, 2009 at 20:04 #600876Anonym anvandareMemberJollebolle wrote:Jag är 15 år, vad är placebon?
Jag kör på det schemat jag fick tidigare i tråden.hehe härligt, får man fråga vart någonsatns i landet du bor ?
för det finns ofta en rätt närliggande bra gymhandlare,
Placebo = lixom när en stor bodybuilder står för en produkt så tror man att man blir som ett djur pga den å det blir man, men egentligen så innehåller produkten inget annat än lite smakämnen och stim, DVS koffein taurin mm
16 november, 2009 at 22:05 #600877Anonym anvandareMemberSkåne, vellinge utanför malmö
Okejokej det säger inte mig mycket men om jag fattat det rätt så tror du inte riktigt på Rage 2x när över 1000folk har rekommenderat den?
Får iaf testa hah: P17 november, 2009 at 18:02 #600878Anonym anvandareMemberJollebolle wrote:Skåne, vellinge utanför malmöOkejokej det säger inte mig mycket men om jag fattat det rätt så tror du inte riktigt på Rage 2x när över 1000folk har rekommenderat den?
Får iaf testa hah: Pokej ! du har ju proteinfabriken där i närheten om jag minns rätt ;P
Hehe njae, räcker med att läsa kommentarerna på whey 80n för att förstå att folk tror över mycket på tillskott :up:.
men visst kan ju vara lite kul å testa en sådan produkt och ger dig den bra resultat så är det inte fy skam,
Dock skulle jag satsa på proteinpulver, dricka 1-2 ggr dagligen å sen mycket tonfisk, keso , kesella utövert,
Alla är olika å gillar olika lycka till iallfall
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.