Högreppar styrkelyftare? Kondition?

Home Forums Styrkehörnan Högreppar styrkelyftare? Kondition?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • Author
    Emil Rinse wrote:
    Jag skulle mer tro att träningsmetoder som utesluter högreps inte är applicerbara på rena lyftare. Men där har ju jag fel.

Bara för att en kille är dopad behöver inte det direkt betyda att han har tränat fel i hela sitt liv och att hans träning är omöjlig för den rena lyftaren.

Men att träna 10 reppare kan väl inte vara optimalt för varken en ren tyngdlyftare eller styrkelyftare? Inte om man vill bli så stark som möjligt.

Emil Rinse wrote:
    Man måste ha bra kondition för att kunna återhämta sig från tunga pass.
    Bra grundkondition=bättre återhämtning=större träningsmängd=bättre resultat.
    10-15min mycket lätt konditionsträning efter ett tungt pass har bra effekt på återhämtningen också.

Så sant. Många glömmer att träna den viktigaste muskeln av alla..hjärtat. För att kroppen skall klara syresätta krävs kondition.Det är en klyscha att man skulle bli svagare av att köra kondition i kombination med sin styrketräning.

jag vet inte hur det är för alla andra men jag tränar som så att jag kör tex en mark dag.

7*3 mark

3*5 långa mark

rodd*3*6

mage 3*8

tänker som så att basövningen är där jag ska vara starkast och därmed där jag kör tungt och komplimenten är till för ren uppbygnad så det är inte lika styrke inriktat.

brukar även inrikta komplementen mot dom musskler jag är svagast i för en bättre hel het.

men mångrepp i basövningarna för lyftar funkar inte bra för mig alls, men vi är ju alla olika.

sen går man ju i perioder upp på 5 reppare eller mera men det är mera för att inte låta kroppen vänja sig och få lite variation för skojs skull.

men cykla en kvart efter passet eller ut och promenera en timmed 1-2 dagar i veckan är enligt vad jag tror bara possitivt då jag själv börjat med det under en tid och sett resultat.

man orkar träna hårdare och viktnedgång är ju alltid bra om den är i fett.

men man ska nog akta sig för att köra för hård kondition då man kan ändra musskelfiberna (vet inte vad det heter)

sett*reps

Quote:
    Så sant. Många glömmer att träna den viktigaste muskeln av alla..hjärtat. För att kroppen skall klara syresätta krävs kondition.Det är en klyscha att man skulle bli svagare av att köra kondition i kombination med sin styrketräning.

håller med dit till 100% men att går ut och tex springa milen kan nog inte vara bra för benstyrkan men att upprätthålla en grund kondition är nog lika viktigt som att stärka senor och ligiment för tunga lyft

Josefin Brander wrote:
    Det är en klyscha att man skulle bli svagare av att köra kondition i kombination med sin styrketräning.

Det är det inte alls. Allt går mer eller mindre till en viss gräns.

1 konditionspass i veckan blir man nog inte svagare på men skulle man träna ett konditionspass (löpning) på varje träningsdag så skulle det inte vara så positivt för styrkan. Speciellt om man springer hårt och långt (över 5km).

Ju hårdare, länge och oftare du springer desto värre för styrkan.

man blir ju bara mer o mer förvirrad ;)
    Lågreps för mig är 8st… hög 15….:frust:

Timme wrote:
    Det är det inte alls. Allt går mer eller mindre till en viss gräns.

1 konditionspass i veckan blir man nog inte svagare på men skulle man träna ett konditionspass (löpning) på varje träningsdag så skulle det inte vara så positivt för styrkan. Speciellt om man springer hårt och långt (över 5km).

Ju hårdare, länge och oftare du springer desto värre för styrkan.

Allt är relativt. Kondition behöver inte betyda marathonlöpning;)

lindzan wrote:
    man blir ju bara mer o mer förvirrad ;)
    Lågreps för mig är 8st… hög 15….:frust:

Det är en fråga om perspektiv. Det högsta jag gör är 8 för komplement. 5 är byggarträning. 3 är lågreps.

Timme wrote:
    Men att träna 10 reppare kan väl inte vara optimalt för varken en ren tyngdlyftare eller styrkelyftare? Inte om man vill bli så stark som möjligt.

Nej inte för en dopad heller, eller hur? Men alla är olika.

Det jag menade var att, det är inte träningsmetodiken som skiljer en ren och en dopad lyftare, det är belastningsgraden.

Tobbe T wrote:
    Det är en fråga om perspektiv. Det högsta jag gör är 8 för komplement. 5 är byggarträning. 3 är lågreps.

så man borde helt enkelt minska lite?
    hur många set är ”ultimat” då? Det finns ju många lärdomar om det med…

Emil Rinse wrote:
    Jag skulle mer tro att träningsmetoder som utesluter högreps inte är applicerbara på rena lyftare. Men där har ju jag fel.

Bara för att en kille är dopad behöver inte det direkt betyda att han har tränat fel i hela sitt liv och att hans träning är omöjlig för den rena lyftaren.

Skrev det bara för att nån tyckte enorm styrka = grym träning, hur man utformar ett program har jag ingen större koll på, vet bara att herr bolton inte klarade dopingtester när han väl fick pissa, och då är hans träning säkert optimerad för hans förutsättningar.

lindzan wrote:
    så man borde helt enkelt minska lite?
    hur många set är ”ultimat” då? Det finns ju många lärdomar om det med…

Det är visat att fler än ett set är effektivare för styrkeökningar. Men det finns inget ultimat antal. Det blir olika i olika faser av ens utveckling. Sen funkar inte samma program hur länge som helst man måste variera sig.

Josefin Brander wrote:
    Allt är relativt. Kondition behöver inte betyda marathonlöpning;)

Ja, helt riktigt :)

Emil Rinse wrote:
    Nej inte för en dopad heller, eller hur? Men alla är olika.

Det jag menade var att, det är inte träningsmetodiken som skiljer en ren och en dopad lyftare, det är belastningsgraden.

Ja, jag håller helt med dig.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.