Hur blir man en bra strongman?

Home Forums Styrkehörnan Hur blir man en bra strongman?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Jag är 23 år, 180 cm lång, väger åttio kilo, bänkar åttio, lyfter hundra i mark. Är jag för gammal/klen för att börja satsa på att tävla i strongman? Hur ska man äta för att bli en bra strongman, likadant som en off-season bodybuilder eller? Måste man ha ett tungt jobb (typ bonde som Samuelsson) för att bli bra strongman, eller räcker det med gymträning varvat med grenträning?

För att bli strongman finns det nog inte genvägar. Strongman är trotsallt en ren sport från diverse preparat så det är ren träning som gäller. Magnus samuelsson svarade i en intervju på frågan hur han blivit så stark -”träna stenhårt 5 dagar i veckan i 16 år, ät massvis med mat 5 gånger om dagen så kommer du med bli stark”. Sedan är dina resultat idag kanske inte så intressanta utan det är dina förändringar över tid som komma spela roll. Så det är bara att sätta igång, in på gymet emd dig och lyft tungt! =)

Ät så mycket du bara orkar och träna så tungt du bara kan så har du en bra början iallafall.Sen krävs det ju en sjuhelsikes bra anlag för råstyrka för att nå riktigt långt inom strongman.

kiggs_ wrote:
    ”träna stenhårt 5 dagar i veckan i 16 år, ät massvis med mat 5 gånger om dagen så kommer du med bli stark”

Okej, ser fram emot att bli grymt stark när jag är 39! :emo-thumb

kiggs_ wrote:
    För att bli strongman finns det nog inte genvägar. Strongman är trotsallt en ren sport från diverse preparat så det är ren träning som gäller. Magnus samuelsson svarade i en intervju på frågan hur han blivit så stark -”träna stenhårt 5 dagar i veckan i 16 år, ät massvis med mat 5 gånger om dagen så kommer du med bli stark”. Sedan är dina resultat idag kanske inte så intressanta utan det är dina förändringar över tid som komma spela roll. Så det är bara att sätta igång, in på gymet emd dig och lyft tungt! =)

ren sport…haha

kiggs_ wrote:
    För att bli strongman finns det nog inte genvägar. Strongman är trotsallt en ren sport från diverse preparat så det är ren träning som gäller.

Det där var lika gulligt som din avatar! 😮

henkebenke wrote:
    Jag är 23 år, 180 cm lång, väger åttio kilo, bänkar åttio, lyfter hundra i mark. Är jag för gammal/klen för att börja satsa på att tävla i strongman? Hur ska man äta för att bli en bra strongman, likadant som en off-season bodybuilder eller? Måste man ha ett tungt jobb (typ bonde som Samuelsson) för att bli bra strongman, eller räcker det med gymträning varvat med grenträning?

Har du tränat längre än 3månader och uppnått dessa resultat kan du lägga ner strongmankarriären. De flesta strongman bänkar runt 150kg efter ett års träning skulle jag tro(samuelsson tog 200kg efter ett års träning).

kiggs_ wrote:

den är inte ren.

Jacksatan wrote:
    Har du tränat längre än 3månader och uppnått dessa resultat kan du lägga ner strongmankarriären. De flesta strongman bänkar runt 150kg efter ett års träning skulle jag tro(samuelsson tog 200kg efter ett års träning).

Men han tar väl inte så mycket mer än 200 idag? eller, inte stor procentuell ökning om han nu tog 200 efter ett år, sedan de sista 15 åren har det ju i så fall inte hänt så mycket?

Han gör ju tvåor på 280 iaf.

Tillägg: Raw.

Jacksatan wrote:

Finns det inte lägre strongmandivisioner då? Kanske kan satsa på att bli årets korp-strongman :emo-thumb

Du är varken för gammal eller för klen för att BÖRJA med strongman. Men sen är frågan på vilken nivå du vill tävla. Är det på elit-nivå du vill tävla, då tror jag du kan lägga ner innan du ens börjat. Men sen finns det ju folkklass tävlingar och där är det betydligt lägre vikter. Det är ju ett lämpligt mål, skulle jag gissa.

Rune Andersson anordnar flera tävlingar per år och på de tävlingarna är det lägre vikter. Du kan gå in på [www.kiprod.com] och kolla.

Okej, men ändå knas att han ökade så fort i början då, men jag antar att det kan bero på att han inte va så långt ifrån 200 när han började eller nått..

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.