Hur blir man en bra strongman?

Home Forums Styrkehörnan Hur blir man en bra strongman?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • Author
    Tompeii wrote:
    Okej, men ändå knas att han ökade så fort i början då, men jag antar att det kan bero på att han inte va så långt ifrån 200 när han började eller nått..

Faktisk läste jag följande i en intervju med Magnus Samuelsson som Expressen (eller nån liknande tidning) gjorde: Magnus var 16 när han började träna. Första gången han prövade bänkpress tog han 100. Ett år senare tog han 200.

Men jag har för mig att det stod att han hade ”tränat” lite innan genom att hjälpa till på gården.

Rune Andersson anordnar flera tävlingar per år och på de tävlingarna är det lägre vikter. Du kan gå in på [www.kiprod.com] och kolla.[/QUOTE]

Tackar! Då fick jag svar på min ovanstående fråga också (som jag måste postat samtidigt som du skrev ditt inlägg!)

Jacksatan wrote:
    Har du tränat längre än 3månader och uppnått dessa resultat kan du lägga ner strongmankarriären. De flesta strongman bänkar runt 150kg efter ett års träning skulle jag tro(samuelsson tog 200kg efter ett års träning).

200kg efter ett års träning? I hans video tränar han bänk på 260kg om jag inte minns fel…i så fall är det ju väldigt klen ökning per år.

Jacksatan wrote:
    Har du tränat längre än 3månader och uppnått dessa resultat kan du lägga ner strongmankarriären. De flesta strongman bänkar runt 150kg efter ett års träning skulle jag tro(samuelsson tog 200kg efter ett års träning).

och vince taylor hade 50 cm i överarm efter ca ett års träning. betyder det att alla som inte har ca 50cm i överarm efter ett år borde lägga ner sina byggarplaner/drömmar

Cleff wrote:
    200kg efter ett års träning? I hans video tränar han bänk på 260kg om jag inte minns fel…i så fall är det ju väldigt klen ökning per år.

Dessutom är det inte den vikt de säger i filmen. Kollar man noga så märker man att de vikterna är målade… Skulle vara kul att veta den egentliga vikten på stången…

I ett B&K nummer 2004 gick det igenom vilka övningar på gymet som strongman utövare oftast körde.

Här kommer en lista på de jag minns plust set och reps.

Knäböj, Marklyft, Militärpress och Bänkpress: 3×5
    Smalbänk, Hammercurls, hantelyft framåt: 3×8
    Sen skulle man köra en tricepsövning till och någon form av handledscurls.

ReNeGaDe wrote:
    Magnus Samuelsson är stark! Våga inte säga annat;)

then what? ooh, moahah:D

Klart han är stark, hah! svårt att vara starkeman annars;)

Börja med att köra mycket basövningar om du har en styrkelyftarklubb på din ort rekommenderar jag dig att gå med där. Det du måste börja med är att bygga upp en grundsstyrka innan du kan börja med att träna faktiska tävlingsmoment. De olika tävlingsmomenten kräver specialträning då många grenar till viss del belastar kroppen på ett annat sätt än traditionel gymträning. Sen gäller det att inte glömma bort flåset, det räcker inte att bara vara stark och tung när man ska dra lastbilar till frukost.

När du sedan efter 10 års träning, perfekta anlag och rätt kost känner att du är redo att ge dig i kast med de tunga gossarna är du ändå chanslös, åtminstonde internationellt. Det finns inga gener i världen som slår gener+preparat. De absoluta toppnamnen i internationell strongman är samtliga dopade. Pudsianowski är till och med sponsrad av ett polskt läkemedelsföretag med läkare som övervakar hans utveckling.

Tråkigt med som ren är du chanslös.:evil: 👿 👿 👿 :

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.