- This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Styrkehörnan › Hur många procent av 1rm och frågor.
Hallå. Finns det inte ett nybörjarprogram ihopsatt av Jönköpings sl-klubb? Jag har ett par frågor. Har fått dåliga styrkeresultat. Svarar väldigt dåligt på styrketräning.
1. Jag har läst att man ska köra ett tungt och ett lätt pass. Hur många procent av 1 rm ska det LÄTTA passet vara på?
2. Det tugna passet då? Ska det vara tvåor och treor och nära 100% av 1 rm, eller annars hur många procent?
3. Hur kan ett sl-program se ut om man vill öka snabbt i styrka?
4. Kan alla bli starkare? Nybörjare är starkare än vad jag är.
Hittade inget om procent i förhållande till 1rm.
Lätt och tung träning innebär att man varierar mellan tunga och lätta knäböj/bänkpress/marklyft och att man då tex kör tunga knäböj på måndagen och lätta på fredagen, med tunga avses då 80-90% och max 3-2-1 reps, lätta max 60-70% och 5-3 reps.
[http://www.jonkoping-styrkelyft.com/Kost%20Traning.htm]
Är inte 80-90 % av max lite väl mycket då? Man kanske går in i väggen rät snart? Eller har jag fel nu?
Hej K.J/Hårig rygg/Lars-Börje
exakt Timme. jag har sagt det till honom i en annan tråd också men där nekade han.
Eeh, okej, tack för helt obegripliga grejer. Men i alla fall så känns just 80-90% av max ganska saftigt i BÖRJAN av programmet kanske? På de tunga böj-markdagarna?
Jag håller med om att det troligen är hårige Lars-Börje som frågar. Skarpt av dig att upptäcka det, Timme. Har styrkelyftsträningen gjort dig sådär misstänksam?
Lars-Börje tackar för ”obegripliga saker”. Tyvärr är som bekant det mesta man förklarar för honom i skrift antingen obegripligt eller svårbegripligt. Sedan fortsätter han att fråga samma sak, fast på ett annat sätt, i evighetstrådar.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY