Hur mycket kan man öka i bänkpress på 1 år?

Home Forums Styrkehörnan Hur mycket kan man öka i bänkpress på 1 år?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 52 total)
  • Author
    Posts
  • #527185

    Som rubriken lyder. Hur mycket kan man öka bänkpress på ett år? Min andra fråga är om någon vet något träningsprogram som man kan öka maximalt?

    #70399
    #527186

    Det beror ju på från vilken nivå man börjar och vilken träningsbakgrund man har!

    Under första året jag tränade seriöst (efter 5-6 år av oseriös träning, med personbästa på 90kg) ökade jag från 80kg till 125kg på 10 månader.

    Normalt så är nog 10-15kg per år i medeltal max, för en som tränar kontinuerligt… Undantag finns ju förstås

    MM2K är ett ganska populärt program

    #527187

    Ok, tack för att du svarade.:)

    #527188

    Jag gick från att maxa 75kg-100kg på 4-5 månader och fick ett par trasiga axlar på köpet:D

    #527189

    det är lite olika! men det jag tror är bäst är att sova bra, äta bra och träna bra. för att inte vara trött när du ska träna. sen så måste man ju själv klart ha lite pepp av andra också för att själv vilja nå ditt mål:emo-thumb

    #527190

    Håller med Undertaker, men jag tror det är ganska individuellt också faktiskt. Men såklart ökar man rätt mycket i början.
    Personligen bänkade jag 80 kg i höstas, inte tränat något innan annat än nån gång i månaden för skoj.
    Nu ca 6 mån senare bänkar jag 120 utan större problem och har tränat seriöst i 2 mån.

    #527191
    gymarn wrote:
    det är lite olika! men det jag tror är bäst är att sova bra, äta bra och träna bra. för att inte vara trött när du ska träna. sen så måste man ju själv klart ha lite pepp av andra också för att själv vilja nå ditt mål:emo-thumb

    Det är extremt viktigt att man sköter sömnen, vilan och kosten. Jag ökade ~10kg första halvåret. Sen när jag började sova en timme extra varje dag och ändrade mitt schema så att jag tränade 2 istället för 3 gånger/vecka ökade jag 22,5kg på 4 månader.

    #527192
    BengtBurk wrote:
    Det är extremt viktigt att man sköter sömnen, vilan och kosten. Jag ökade ~10kg första halvåret. Sen när jag började sova en timme extra varje dag och ändrade mitt schema så att jag tränade 2 istället för 3 gånger/vecka ökade jag 22,5kg på 4 månader.

    Så är det bättre att träna bänkpress 2 gånger per vecka än 3? Jag har alltid kört på 3.

    #527193

    Jag tränar bara 1 gång i veckan och det räcker för en stadig ökning…

    Dom som tävlar tränar bröst 2-3 ggr per vecka, ett tungt pass, ett medeltungt pass och ett lätt explosivt pass oftast…

    #527194

    Från drygt 100 kg maxvikt i mina set till 140kg x 4 på ungefär 4-5 månader när jag hade min sambo som passare vid varje pass och åt rejält med mat…

    #527195

    På 4 månader har jag öka 20 kg i bänk.. :emo-thumb

    #527196

    har ökat 80kg på 9månader… beror på att jag tränat förr, lagt av ett par år och tagit upp träningen igen…muskelminne är ingen myt!

    men annars tror jag 15-25kg är normalt första åren , sen avtar det… så efter 5års träning tror jag det blir svårt att öka 15kg/år ligger nog snarare på max 10kg

    #527197

    I början ökar du alltid mycket, eftersom kroppen reagerar på träning rätt så bra i början. Men efter något år, så är det bra om man kan öka ca 15-20 kg / år. Då gäller det som sagt att ha ett bra träningsprogram.

    #527198

    Ökat 30 kg på 2 månader. Började köra 40 kg * 10. Nu kör jag 70 * 8 typ.
    Tror starkt oxå på muskelminne för jag tränade i 8 månader för ca 4 år sen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.