Hur mycket kan man öka i bänkpress på 1 år?

Home Forums Styrkehörnan Hur mycket kan man öka i bänkpress på 1 år?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 52 total)
  • Author
    Posts
  • #527199

    jag tog 45 kilo när jag började för exaxt ett år sen och idag tar jag 100 så 55 kilo har jag ökat på ett år men så mkt lär jagf inte öka framöver:P

    #527200

    Grattis till en ökning på 55kg på ett år. Ifall det är sant så är det bra jobbat…

    #527201

    Som flera redan har sagt, första året ökar man väldigt mycket sen planar det ut. Efter några år ökar man knappt alls längre utan måste börja köra mer avanserade upplägg på träningen.

    #527202
    nasse wrote:
    Som flera redan har sagt, första året ökar man väldigt mycket sen planar det ut. Efter några år ökar man knappt alls längre utan måste börja köra mer avanserade upplägg på träningen.

    Men bara för det är det inte fritt fram att skriva vilka siffror som helst och sen gömma sig bakom argumentet att första året ökar man massor… Dessutom kan man inte kolla upp sånt heller, inte utan att det blir ett stort projekt. Själv ökade jag 15-20 kg första året och då låg man i ordentligt så ifall någon gör en ökning på 55kg så är det superbra så länge det inte är påhittat…

    #527203

    Mitt första år ökade jag från 90 till 122,5 så 45-100 tror jag inte är en omöjlighet. Det finns hur många faktorer som helst man skulle kunna väga in så att jämföra från person till person bara genom att jämföra ökningen i kilo är ganska ointressant tycker jag.

    #527204

    Roligt att ingen skrivit något om Bänkpress tekniken, det är halva jobbet.
    När jag började träna tror jag att jag tog nånstans runt 30-40kg, stången skakade värre än en vibrator. Redan 2mån efter det tog jag 50kg, och det var tack vare tekniken som jag ökade.

    I takt med åren som flöt på ökade jag i snitt 20kg/år, bortsett från ett år där jag ökade 30kg och detta var pga jag en hel månad la ner tanken på att bara öka, och började köra teknik istället för ”vikt ökning”.

    #527205

    Sen så handlar det om, som tobias.M säger, tekniken. Men rätt teknik behöver inte betyda högre vikter, i många fall är det lägre vikter fast mer kontakt.

    #527206

    Tobias Mohlin? :)

    #527207

    Absolut inte omöjlighet, vem har sagt det?

    #527208

    Det är sinnesstyrkan som avgör! Man kan öka det man bestämmer sig för! :)

    #527209

    Väldigt mkt =) jag har ökat från att maxa 50kg till 110kg på 3 månader =) plus hantelpress max 22.5 tills att pumpa på 45-47.5kg på 3 månader så kroppen gör det man vill :D

    #527210

    Första gången jag bänkade i tonåren gjorde jag 80kg. Efter en månads träning 100kg. Efter ett år 150kg

    Gjorde comeback efter några års uppehåll för ca 3,5år sedan. Dag ett helt otränad 10x100kg 1x130kg efter 2år 4x200kg efter 3år 3x210kg. Sen har skador satt stopp för ytterligare utveckling. Jag har även uppnått det mål jag satte upp med råge när jag gjorde comeback. Målet var 180kg så där känner jag mig nöjd. nästa mål är att göra 50reps på 100kg vilket bara är någon reps bort. Har gjort 60reps på 60kg i axelpressar också vilket inte är så tokigt med tanke på att jag knappt klarade tolv kilo för 3,5år sedan på grund av axelsmärtor.

    I början tror jag man kan öka väldigt snabbt och förhållandevis mycket bara man jobbar på teknik och får till ett bra utförande som passar ens vinklar. Bara tekniken gör bra många kilon, lägg där till att man ökar fort i muskelmassa första året också. Sen när man tränat lika länge som mig får man vara glad för varje kilo man lyckas lägga på. Det skiljer också mycket från person till person hur väl lämpad man är för bänkpress, själv hade jag turen att den övningen passar mig utmärkt.

    #527211

    Jag har kört på bra ett år nu. Jag började med en grund styrka på att klara ca 10 reps på 50 kg. Nu ca 6 månader av seriös bröst träning för styrka så gör jag en 10 på 80 kg. Det gäller att vara selektiv med övningar för att få ett bra max resultat. Mycket small bänkpress flyes och bara nöta bänken har gjort under för mig. Rätt teknik är också väldigt viktigt för att få ett optimalt resultat.

    #527212

    Vad är det för freaks som hänger här egentligen, mer än dubblar sin maxningsvikt på bara några månader..

    #527213
    Joo wrote:
    Vad är det för freaks som hänger här egentligen, mer än dubblar sin maxningsvikt på bara några månader..

    Det är internet. Sen är muskelminne aldrig fel att ha om man ska öka fort.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.