Hur mycket kan man öka i bänkpress på 1 år?

Home Forums Styrkehörnan Hur mycket kan man öka i bänkpress på 1 år?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 52 total)
  • Author
    Posts
  • #527214

    Jag har nog ökat i snitt ca. 5 kg per år de senaste 10 åren.

    #527215

    Först och främst gäller det att ha en god grundträning i bröst, axlar, biceps och triceps.
    Sen har vi teknik och psyke.
    Man kan vara väldigt stark i överkroppen, men saknar man helt teknik och psyke så blir det i regel inte så mycket vikt på stången.

    #527216

    Började träna för 3-4 månader på ~65kg och klarar nu 100kg relativt enkelt. Även gått ned 1kg i vikt per vecka. Får hoppas på att året fortsätter likadant.
    God jul o gott nytt år alla

    #527217

    Det går nog öka rätt mycket på ett år om man börjar jobba med teknik biten förutsatt att man inte har fulländad.
    Personligen har jag ganska exakt ökat 15 kg i snitt om året sedan starten på gymmet för ungefär 9 år sedan.
    Det har inte varit en jämn utvecklingskurva någonstans! Vissa år har jag stått helt still pågrund av tillex. samma trännings upplägg och samma vikter pass efter pass. Nästa år kan jag ha lagt manken till och försökt ändra på träningsupplägg och kost. Något bättre utveckling till följd.
    Sista året har jag börjat jobba med teknik och lite mer explosivitet i lyften, istället för att fastna i någon repetition och få den hjälp man behöver för att precis få upp stången har passaren hjälp till så att man får flyt i setet. Det sista året har jag nästan gjort lika stora ökningar som det första året på gymmet!

    #527218

    Ökade 160 kg på 5 år varav största ökningen de sista 2 åren.
    Pyramidträning(ca 10 set bänk),bra passare och ingen respekt för vikten
    är nog enkelt det som krävs på gymet för maximal ökning.

    #527219
    Akka wrote:
    Ökade 160 kg på 5 år varav största ökningen de sista 2 åren.
    Pyramidträning(ca 10 set bänk),bra passare och ingen respekt för vikten
    är nog enkelt det som krävs på gymet för maximal ökning.

    Där tycker jag du har väldigt rätt.

    #527220
    Akka wrote:
    Ökade 160 kg på 5 år varav största ökningen de sista 2 åren.
    Pyramidträning(ca 10 set bänk),bra passare och ingen respekt för vikten
    är nog enkelt det som krävs på gymet för maximal ökning.

    Rätt bra sammanfattning måste jag säga. En bra passare är guld värd. Respekt för vikten är det lätt att få när det börjar bli vikter som kan klämma en till döds. Seten går väl att diskutera men mellan 5-10 arbetsset är ok. 160kg på 5 år riktigt nice ökning må jag säga. Helt klart har du vad som krävs för att bli stark i bänk.

    #527221

    1 år
    ökat 5-12kg varje månad.

    #527222
    Gustaf Lindberg wrote:
    Jag gick från att maxa 75kg-100kg på 4-5 månader och fick ett par trasiga axlar på köpet:D

    välkommen i klubben:p

    Gick ifrån ca 100kg till 160kg på ca 1år.

    #527223
    Emil Lundberg wrote:
    välkommen i klubben:p

    Gick ifrån ca 100kg till 160kg på ca 1år.

    Ni två äro inte ensamma i den klubben vill ja lova :up:

    #527224

    Vi har förslaget tio set pyramid, vad har ni andra för träningsmetoder för att bygga styrka?

    Någon som tror på Pavel T. tex?

    #527225

    ja va skadad i 10 veckor sen började jag träna bänk för första gången(mest hantelpress innan) gick från 70 till 100 på 1 månad :)

    #527226

    Gick från 50kg till 80kg i bänk på ett år.. dock är det mycket teknik i början… som övriga har sagt så är det svårare att öka senare eftersom man måste öka med råstyrka..

    #527227

    Gick från 6x80 till 6x103 på 4 månader

    #527228

    Körde bänk idag efter ett uppehåll sen i slutet på oktober då jag har arbetat i Norge och tyckt att det varit för dyrt med gymkort…

    Så idag körde jag ett pass för att se hur mycket man tappat, och till min stora förvåning gick det sjukt bra! Lyckades med 120kg vilket jag trodde var omöjligt efter uppehållet.. Måste skriva av mig lite hehe =)

    Mitt mål är att bänka 150 kg i sommar och det betyder en ökning på 30kg, tror ni man kan fixa det? Eller är det ett för högt mål, det är ju jävligt tungt faktiskt..

    Men fan vad skönt bröstpass idag! (ursäkta språket)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.