Home › Forums › Styrkehörnan › hur mycket man brukar få ut av lindor och dräkt i knäböj?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 mars, 2007 at 16:00 #901180Anonym anvandareMembersmocke wrote:Jo men RAW är ju egen styrka totalt liksom…
Varför inte spänna fast en fjäder på bröstet istället för en tröjja? sak samma lr hur??? fusk är fusk…
Fusk är det inte eftersom reglerna säger att dessa saker är tillåtna. Men jag tror de flesta skulle tycka det var roligare utan bänktröjor. Om det nu inte är så att bänktröjan förhindrar skador ser jag faktiskt ingen som helst anledning till att använda dessa. Som du säger, då kan man lika gärna sätta en fjäder på bröstet.
21 mars, 2007 at 16:49 #901181Anonym anvandareMemberMan kan vara av vilken PERSONLIG åsikt som helst om styrkelyftsutrustningen. Men så länge reglerna tillåter utrustning måste alla som vill bli framgångsrika styrkelyftare använda utrustning. I annat fall ger de en alltför stor fördel till sina motståndare på tävlingar.
Det är bara de som inte tänker bli framgångsrika styrkelyftare (och som inte vill att andra ska bli det) som kan uppmana till att lyfta raw, så länge reglerna är de nuvarande.
21 mars, 2007 at 17:56 #901182Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Man kan vara av vilken PERSONLIG åsikt som helst om styrkelyftsutrustningen. Men så länge reglerna tillåter utrustning måste alla som vill bli framgångsrika styrkelyftare använda utrustning. I annat fall ger de en alltför stor fördel till sina motståndare på tävlingar.Det är bara de som inte tänker bli framgångsrika styrkelyftare (och som inte vill att andra ska bli det) som kan uppmana till att lyfta raw, så länge reglerna är de nuvarande.
Men håll med om att det är ganska trist. Grejen med friidrott är ju t ex att det är roligt att jämföra sig i alla grenar. ”Jag springer på 14sekunder, hur fan kan de klara det på under 10sek”, t ex. Det skulle vara lika skoj inom styrkelyft, men nu kan en vanlig gymkille aldrig relatera sina resultat till eliten inom styrkelyft t ex.
21 mars, 2007 at 19:37 #901183Anonym anvandareMemberDessutom är det hemskt att vissa kroppstyper har större nytta av utrustningen i totalresultatet = (
ävenom stahlberg sagt att jag överdriver min felbyggnad så fasthåller jag min åsikt om det hehe
22 mars, 2007 at 07:15 #901184Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Men håll med om att det är ganska trist. Grejen med friidrott är ju t ex att det är roligt att jämföra sig i alla grenar. ”Jag springer på 14sekunder, hur fan kan de klara det på under 10sek”, t ex. Det skulle vara lika skoj inom styrkelyft, men nu kan en vanlig gymkille aldrig relatera sina resultat till eliten inom styrkelyft t ex.Jag tycker inte ditt resonemang håller. För isåfall är ju spikskor också fusk, eftersom det är en prestationsförbättrande utrustning. Och då borde man ju isåfall ställa sig frågan ”undra hur fort han kan springa RAW (dvs utan spikskor)”.
SL är en utrustningsidrott på gott och ont. Att jämföra RAW-lyft med utrustningslyft är faktiskt lite som att jämföra SL och OL bara för att man använder skivstång i bägge grenarna.
22 mars, 2007 at 08:39 #901185Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Man kan vara av vilken PERSONLIG åsikt som helst om styrkelyftsutrustningen. Men så länge reglerna tillåter utrustning måste alla som vill bli framgångsrika styrkelyftare använda utrustning. I annat fall ger de en alltför stor fördel till sina motståndare på tävlingar.Det är bara de som inte tänker bli framgångsrika styrkelyftare (och som inte vill att andra ska bli det) som kan uppmana till att lyfta raw, så länge reglerna är de nuvarande.
Helt sant stahlberg. Man kan tycka vad man vill om utrustningen men vill man kunna vara med och konkurrera så är utrustningen ett måste.
Fördelen man ger sina motståndare om man tävlar utan är enorm.Även om jag gärna hade sett att utrustningen togs bort delvis eller helt och hållet så vill man ju tävla på samma villkor. Som det ser ut nu så har man inget val utan man måste använda böj och markdräkt samt bänktröja om man vill vara med och slåss om framskjutna placeringar.
22 mars, 2007 at 11:01 #901186Anonym anvandareMemberhebbe72 wrote:Jag tycker inte ditt resonemang håller. För isåfall är ju spikskor också fusk, eftersom det är en prestationsförbättrande utrustning. Och då borde man ju isåfall ställa sig frågan ”undra hur fort han kan springa RAW (dvs utan spikskor)”.SL är en utrustningsidrott på gott och ont. Att jämföra RAW-lyft med utrustningslyft är faktiskt lite som att jämföra SL och OL bara för att man använder skivstång i bägge grenarna.
Jag tycker inte det är samma sak. I sprint skulle de helt enkelt halka utan spikskor med den enorma utväxling de har. Bänkpress går utmärkt att lyfta utan tröja t ex. Spikskor är ett nödvändigt hjälpmedel medans bänktröja inte är det.
22 mars, 2007 at 11:55 #901187Anonym anvandareMemberNu talar du faktiskt emot dig själv. Om en sprinter har för hög utväxling halkar han utan skor. Han kan med andra ord inte göra de tiderna han brukar göra utan skor (prestationshöjande utrustning).-Alltså MÅSTE han springa långsammare RAW.
Samma sakmed SL-utrustningen. Om du böjer 250 med dräkt och lindor MÅSTE du lägga av X antal kilon för att kunna böja RAW.
Märk väl att min poäng inte är att försvara SL-utrustningen, utan nyansera debatten. Tjafset om RAW kontra utrustning håller inte för det är (nästan) två olika sporter.
22 mars, 2007 at 17:00 #901188Anonym anvandareMemberhebbe72 wrote:Nu talar du faktiskt emot dig själv. Om en sprinter har för hög utväxling halkar han utan skor. Han kan med andra ord inte göra de tiderna han brukar göra utan skor (prestationshöjande utrustning).-Alltså MÅSTE han springa långsammare RAW.Samma sakmed SL-utrustningen. Om du böjer 250 med dräkt och lindor MÅSTE du lägga av X antal kilon för att kunna böja RAW.
Märk väl att min poäng inte är att försvara SL-utrustningen, utan nyansera debatten. Tjafset om RAW kontra utrustning håller inte för det är (nästan) två olika sporter.
Det är fortfarande inte samma sak. Du kan inte springa allt vad du kan om du är utan spikskor eftersom du troligen slinter. Däremot kan du lyfta så mkt du orkar i bänkpress utan tröja. Ett par spikskor behöver man inte träna in sig på, det enda de gör är att ordna bättre fäste. De skulle lika gärna kunna göra en matta som har bättre fästa och skita i spikskorna och få samma resultat. Då skulle det vara Raw. Du kan inte ta bort bänktröjan och få samma resultat på nåt vis.
Det är att diskutera 2 helt olika saker. Det är som att säga att alla ska spela fotboll utan dubbar på skorna för att det ska vara raw. Grejen är att det finns en anledning till spikskor och fotbollsskor och det är att man halkar annars, det går inte göra sitt bästa. I bänkpress finns ingen som helst jävla anledning till att sätta på sig en tröja som fungerar som en fjäder.22 mars, 2007 at 17:53 #901189Anonym anvandareMemberINGEN har sagt något ”pro” utrustningen, alla jämför bara med andra sporter
22 mars, 2007 at 18:22 #901190Anonym anvandareMemberErik__ wrote:INGEN har sagt något ”pro” utrustningen, alla jämför bara med andra sporterJag vet inte om jag nånsin hört nån som har ett riktigt bra argument FÖR utrustningen.
22 mars, 2007 at 18:56 #901191Anonym anvandareMemberUtrustningen i SL är ju typ som dopingen (har varit??) i alla idrotter. De som är talanger men som inte vill använda den kan aldrig bli bra och vara med i toppen och konkurrera… Verkligen toppen!!
22 mars, 2007 at 23:21 #901192Anonym anvandareMemberJag börjar med att säga att jag varken är för eller emot utrustningen. Jag följer de regler som finns på bästa möjliga sätt.
Från allra första början har väl meningen med utrustningen varit den, att alla ska lyfta med enhetlig ”klädsel”. I den meningen var utrustningen från början delvis motsatsen till vad den är idag : man ville hindra att någon lyftare skulle använda utrustning som gav honom fördelar jämfört med andra. En del av utrustningen har tagits i bruk för att skydda mot skador, t.ex bälte, lindor. (Utrustning kan fortfarande vara ett skydd mot skador. Ironiskt nog kan utrustningen också orsaka skador)
Styrkelyftarna har insett att utrustning kan hjälpa dem att lyfta mera. Tillverkare och föräljare har märkt att varje gång de förbättrar(?) utrustningen säljer de mera. Om man är emot utrustning så tycker jag nog att det är de senaste årens utvecklingsraseri – med utrustning som hjälper lyftarna lyfta allt mera utan att de blir starkare – som är ett värre problem än utrustningen i sig.
Både Jacksatans och Emil Rinses jämförelser haltar en smula. Om lyftarna skulle tävla raw skulle icke-tävlande ändå inte kunna jämföra sig med dem. Ett tävlingslyft är ett tävlingslyft och ett gymlyft är ett gymlyft. Ett gymlyft i bänkpress kan t.ex utföras utan stopp på bröstet, med studs från bröstet, med höfterna i luften, så att man bara lyfter stången lite mer än halvvägs ner, så att man har passare som vidrör stången osv. En jämförelse mellan ett gymlyft och ett tävlingslyft skulle vara omöjlig att göra om inte den lyftande utför sitt gymlyft med tävlingsregler (som han/hon ofta inte ens känner till). (Som exempel ska jag ta en lyftare jag känner. För många år sedan deltog han i en tävling (utan tröja, det var före bänktröjornas tid). Han lyfte 185 kg i klass 110 kg. Några dagar senare lyfte han 215 kg, hemma på gymmet. skillnaden var 30 kg. Skillnaden berodde på att han inte höll höfterna på bänken. Hade han använt något av de andra ”knepen” jag räknade upp hade skillnaden kunnat vara mycket större)
Skillnaden mellan doping och utrustning är förstås den att doping (sedan början av 1980-talet) är förbjuden medan det är tillåtet att använda utrustning. Vill man tävla dopad ska man vara beredd att fuska (bryta mot reglerna). Men om man använder regelrätt utrustning så bryter man naturligtvis inte mot reglerna. (Någon kanske tycker att ”fusk är fusk”. Men man kan inte jämställa ”fusk” ENLIGT godkända regler med ”fusk” som innebär att man bryter mot reglerna, och därmed fuskar på riktigt. Till detta återkommer jag vid behov)
23 mars, 2007 at 01:46 #901193Anonym anvandareMemberUtrustning eller inte, jag blir då betydligt mer imponerad av den som kliver in i t-shirt och pressar 200kg i bänkpress en den som klämt i sig i en 4 storlekar för liten tröja och gör 250kg. Jag förstår självklart att man anpassar sig till utvecklingen och är tvungen att följa den om man ska ha en chans i tävlingssammanhang. Byggningen är ju inte mycket bättre, viss skillnad på byggarna förr och nu. Den stora frågan är ju om utvecklingen går åt rätt eller fel håll.
23 mars, 2007 at 02:03 #901194Anonym anvandareMemberWille__ wrote:Hebbe72: Helt korrekt och har har nu kontaktat klubben:) , har alltid varit intresserad av SL/strongman. Ja det är ju längre bit för er än för mig in till helsingborg.säg till när du ska till hbg så kanske jag ett par till andra SL:are kan vara där då. lycka till
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.