Hur mycket tål ELEIKO-stänger?

Home Forums Styrkehörnan Hur mycket tål ELEIKO-stänger?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Här kommer ännu en av allas favorit-tråd: Dumma frågor av totala nybörjare.
    (Nåja, total nybörjare är jag väl inte.)

Hade lite diskussion nyligen med personalen på mitt gym. De var oroliga för att skivstången jag använde skulle skadas eller gå av på mitten av den belastning jag hade på.
    Enligt ELEIKOs hemsida (Skivstången på mitt gym är av ELEIKO-märke.)skall deras stänger hålla för upp till 1500 kilo, men å andra sidan ger de bara garanti för fem år, och det skulle inte förvåna mig om vår stång redan är ett par år äldre än så.
    Ni som är gamla i gemet, sysslat med styrkelyft etc.; Finns det någon risk för att stången går sönder när man lastar för mycket vikt på? Är det några speciella övningar som påfrestar stången mer än andra? (Diskussionen ifråga med personalen gällde djupa knäböj, med belastning strax över 200 kilo. Ingen jättevikt förvisso, men stången gungar allt rätt gött ändå i vändmomentet.)
    Mvh Patrik Johansson Gbg

Om det är en SL stång(lite mörkare i färgen och bättre grepp) så är det inga problem att lägga på över 600 kg även om den är gammal.
    Är det en tyngdlyftningsstång (en blankare stång med sämre grepp och som snurrar lite lättare) så kan du lägga på 400+ utan problem på en gammal stång.

Ha det bra och lägg på vikt!

Ingen fara än på ett tag då. Stort tack.

Vi har 20+ år gamla Eleikostänger på klubben som har utsatts för allt mellan jord och himmel. Inga problem med dem.
    Risken att en Eleikostång skulle brista är minimal, på mina 20 år som styrkelyftare/tyngdlyftare har jag aldrig hört talas om att det skall ha hänt.
    200 kg är ingenting på en sådan stång. Har du gung i botten på 200kg så är det troligen en OL-stång.

Dock hade ASK Eskilstuna en otäck olycka med en stång av ett annat märke.

/the_PL_man

the_PL_man wrote:
    Vi har 20+ år gamla Eleikostänger på klubben som har utsatts för allt mellan jord och himmel. Inga problem med dem.
    Risken att en Eleikostång skulle brista är minimal, på mina 20 år som styrkelyftare/tyngdlyftare har jag aldrig hört talas om att det skall ha hänt.
    200 kg är ingenting på en sådan stång. Har du gung i botten på 200kg så är det troligen en OL-stång.

Dock hade ASK Eskilstuna en otäck olycka med en stång av ett annat märke.

/the_PL_man

Vad var det som hände? Hur mycket vikt? Vilket märke?

nasse wrote:
    Vad var det som hände? Hur mycket vikt? Vilket märke?

[http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_20011001_44_1_2.html]
    Och ja, jag vet vilket fabrikat det var.

/the_PL_man

Jag har hört att man kan böja ihop dem till en ring utan att de går av…

ZONE

zonecapone wrote:

ZONE

Allvarligt??

zonecapone wrote:

ZONE

Det är sant. De testas så att de nästan blir en ring och när de sen går tillbaka får det inte diffa på mer än några millimeter. Det finns träningstänger och tävlingsstänger och de är tillverkade på samma sätt förutom att tävlingsstängerna är testade ytterligare och därmed också dyrare.

ELEIKO kan man alltid lita på!!!!

vad väger dom exakt?

En riktig stång väger exakt 20 kg.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.