Hur parerar man platåer och ökar stadigt?

Home Forums Styrkehörnan Hur parerar man platåer och ökar stadigt?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Vad förväntar du dig egentligen, öka varje vecka?

Köp practical programming for strenght traning skriven av just Ripptoe och Kilgore. Där tas allt upp. Träning för nybörjare, intermediate och avancerade. Hur man hanterar platåer och planerar sin träning beroende på sin nivå o.s.v.

[http://www.amazon.com/Practical-Programming-Strength-Training-Rippetoe/dp/0976805413]

Tjavo wrote:
    Enligt upplägget ska man göra det.

Låter det som ett realistiskt upplägg?

Nej man kan inte växa ut i oändligheten!

Det finns inga perfekta träningsprogram. Om det fanns något unik som garanterade att man lade på sig muskler konstant skulle givetvis alla köra enligt den principen och all andra träningsprinciper skulle upphöra.

Ja det gar val som sagt inte att oka i all oandlighet. Nyckeln ar val att forsoka variera traningen sett over ett helt traningsar och inte bara kortsiktigt fran manad till manad, ju langre man hallit pa. Vissa perioder maste man nog helt enkelt latta lite pa vikterna och kor du linjar progession maste du ju starta om med jamna mellanrum ocksa. En del menar ju t o m att om man normalt kor program X och far bra utdelning av det kan man med fordel overga till program Y och trycka sig genom en plata. Inte for att program Y nodvandigtvis ar battre utan mest av den anledningen att det ar annorlunda fran det man normalt kor efter.

Om man inte är ren nybörjare kan man inte i längden hålla sig till ett och samma program (eller samma period) och räkna med linjära eller ens veckovisa framsteg.

Grundprinciperna för att undvika platåer är att på årsbasis höja träningens intensitet och variera träningen tillräckligt.

Genom att träna linjärprogressivt (och gärna i perioder) måste man ”gå ner och ta ny fart”. Detta gör att man inte behöver uppleva stagnation (platå), eftersom man bygger ny grundstyrka och går förbi sina gamla resultat när ”linjärprogressionen når” de tidigare PB-serierna. På detta sätt ska man enligt min åsikt kunna träna i åtminstone fem år i början av sin karriär, såvida stagnationen inte beror på skada, teknikfel eller ibland stickingpoint som är svår att träna bort.

Ju längre man tränar desto mera närmar man sig sitt personliga max (som man med högsta sannolikhet aldrig kommer att nå) desto mera ökar ackommodationen och därmed risken för platåer, och desto svårare är det att övervinna stagnationen med hjälp av intensitetshöjning eller variation inom det egna träningssystemet. Det är när man råkar ut för platå i det skedet av sin karriär som det gäller att vara kreativ och kunna börja med något helt nytt.

Tjavo wrote:
    Tack, det finns nog inget svar som är helt konkret. Så länge har jag inte tränat, men när man kommer till platåer är det väl ett sätt för kroppen att säga nej. Då är det väl så att man kanske inte kan ha samma linjära progression eller en progression alls, beroende på dagsformen med. Du har nog rätt i att man får söka nya vägar, även om man kanske inte följer traditionella vägar. Man får väl sätta sig ner och analysera vilka brister man har och vilka tillgångar man har och utgå från det. Kanske träna väldigt strikt ett tag för att återkomma starkare i mindre strikta lyft tillexempel. Ja, jag tror jag kan lösa det, bara man är öppensinnad!

Hej,
    Vad gäller rippetoes starting strenght är det inte konstigt att du når en platå med det programmet. Meningen är att man ska öka i vikt varje pass, i och med att du kör böj 3 gånger i veckan går det ganska fort att nå en platå ifall man har tränat ett tag. Ripptoes är jättebra för nybörjare där det brukar gå fort att höja vikter.

Jag vet inte vad du lyfter men tar du 150kg i böj 1 gång och började med 110 kg 3×5 enligt rippetoes lär du nå din platå ganska fort jämfört med en nybörjade som börjar med 40kg 3×5 och kan öka med 2,5kg varje pass ett tag iallafall.

Det kanske är dags för dig att göra något annat än nybörjarprogram. Sen är det klassiska att kontrollera att kosten/sömnen/stressen är under kontroll annars blir det svårt att få ut maximalt.

Fråga: Hur länge gjorde du starting strenght och vilka vikter startade du på samt vad var ditt max i de lyften?

Tjavo wrote:
    Har inte träningsboken här nu, men jag har inte nått så bra resultat. Finns det något fortsättningsprogram då?

Efter starting strenght när man inte kan lägga till vikt i de tre stora eller framförallt böj och marklyft. Rippetoe skriver att man brukar nå en platå i militärpress först, har du endast sluta lägga till vikt i denna övning men inte i de andra kan du köra på. Han har skrivit hur man ska göra för att ta sig runt platåer, du kanske kan kika på det om det hjälper något.

Annars brukar väl ett 5×5 variant användas, ett exempel på detta är:
    [http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Linear_5x5.htm]

Finns nog bättre förslag från mer erfarna lyftare/tränare.

Tjavo wrote:
    Har inte träningsboken här nu, men jag har inte nått så bra resultat. Finns det något fortsättningsprogram då?

Vilka är dina bästa resultat då?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.