Home › Forums › Styrkehörnan › Hur stark är i allmänhet en 15 åring??
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 mars, 2006 at 17:00 #974622Anonym anvandareMember
Det är mkt snack om vikter hit och dit också. Många lägger ju på ett antal kilo när dom säger vad dom tar. Speciellt vid lägre åldrar då. Tror ingen 14 årig tanig fotbollspelare tar mer än 70kg i bänk.
1 april, 2006 at 02:34 #974623Anonym anvandareMemberHur relevant är bänkpress då man ska mäta ”styrka” ?.
Det är bara EN rörelse, dessutom så är det stooor skillnad på hur folk gör övningen.
Det vanligaste är ju så klart ”á la Ostbåge” och utan rumpa mot bänken vilket inte ens klassas som ett korrekt lyft.
Lika petig som man är när man avgör hur djupt man ska gå ner i knäböj bör man även här vara för att få ett rättvisande resultat, Ojsan!! där knäcktes de flestas syn på vad dom tror dom ”maxar”1 april, 2006 at 13:41 #974624Anonym anvandareMemberSjälv har jag nyss fyllt 19 år, 170cm – 60 kg (morgon) och tränar på 60 kg 10*3 och av egen erfarenhet när jag ser yngre killar i 15-16 års åldern osv, så tränar de flesta på runt 40-50 kg och vissa går knappt halvvägs ner. Nu snackar jag om normalviktiga personer, kanske lite taniga vissa av dem. Vad jag vill komma fram till är att många, inte alla, säger att de tar t.ex. 80 kg, men gör helt fel. Det kanske bara är i min stad alla yngre (ja, jag är också ung) är svagare, precis som de ska vara?
Jag själv, precis som många andra, har nog överdrivit många gånger i deras liv, vilket jag tror man gör lite mer i ungefär 15 års åldern…
Nu rackar jag inte ner på dig som skrev tråden, utan du är säkert jättestark :emo-thumb1 april, 2006 at 14:51 #974625Anonym anvandareMemberClaes wrote:jag är 15 år och tar:Bänk:runt 90 ( inte min starkaste sida! )
Hantel curls ( 30 kg 4-5reps 3 sets)
ben vill ja inte skriva för att det är en muskel grupp som ja måste träna upp..
jag väger ungefär 74 kilo och är 174 långVad en femtonåring tar i bänk utan att ha tränat styrka tidigare kan skilja ganska mycket. Skulle tro att genomsnitts femtonåringen gör mellan 40-70kg. Sen beror det på hur mycket personen har växt fram till sin femtonårsdag. Vissa har vuxit en hel del medans många killar först börjar växa rejält nått år senare. själv växte jag inte en centimeter på längden efter 14 årsåldern. Tycker även att 40-70kg i bänkpress verkar vara snittet även för den vuxne otränade medelsvenssonmannen. Självklart så finns det en och annan som är starkare men speciellt många är det inte. Skulle den femtonåriga killen börja att träna styrka så ökar styrkan ganska snabbt eftersom hans hormonproduktion står på topp och en otränad kropp svarar snabbt på träning. Den femtonåring som går in på gymmet och bänkar 90kg otränad är starkare än genomsnittet, men har femtonåringen tränat ett tag så är det inte så märkvärdigt. Själv bänkade jag 85kg otränad med taskig teknik som femtonåring och det var jag tämligen ensam om på vår skola i allafall.
1 april, 2006 at 15:18 #974626Anonym anvandareMemberJag tror att de flesta saftar till det, tex man kommer halva vägen upp och kompisar får hjälpa till och ändå har man ”klarat” det. Ibland ser man ju att kompisarna får hjälpa hela vägen
Jag är 17
Är 183 cm
Väger 70 kgOch jag trännar på 50 kg och då gör jag 8*3 med fötterna på bänken så rumpan och nästan hela ryggen är i bänken. Sedan ska stången NUDDA bröstet, ej stutsa. Maxa har jag alldrig testat.
Men dom jag trännar med så detta lite över medel och en kompis som tog lika mycket och fick även 9:a i styrka då han mönstra:emo-thumb
Så ta det försiktig, man trännar inte för någon annan utan för sig själv.
1 april, 2006 at 15:34 #974627Anonym anvandareMemberjag är 17 år och tar:
bänk 140kg
mark 220kg
knäböj 150kg
jag väger ungefär 95 kilo och är 178 lång
(obs tränat i 1år)1 april, 2006 at 17:36 #974628Anonym anvandareMemberHiiiman wrote:jag maxar/kör alltid med rumpan i bänken, men med en rejäl brygga? tror du seriöst det är så många som kör mongo bryga utan rumpan i ? niet..Svar: JA
Det finns många halvfigurer som har starkt behov av att hävda sig i och utanför gymmet, och då passar ju bänkpressen bra eftersom denna anses avgöra hur stark man är i den okunniges perspektiv. Detta är anledningen till att dessa personer konstrar och gör allt för att klara så mycket som möjligt så personen sedan känna sig riktigt stark, trots att lyftet utförts på ett sätt som är allt utom bänkpress.
Sedan finns det ju personer som väljer att ”sprattla” och ”cykla” med benen i luften medans dom kör bänkpress och tror att det är mycket effektivare, Varför är det effektivare?.
Om du gör ett lyft utan brygga är du i regel starkare i bröstmuskulaturen!2 april, 2006 at 01:41 #974629Anonym anvandareMemberBänkpress är för pojkar; marklyft för män
2 april, 2006 at 12:40 #974630Anonym anvandareMembernog tycker jag att det är rätt mycket för en 15-åring, är själv 36 år väger 98 kg och jag kör 10:or på 100 kg och det är jag nöjd med.
när jag gick första året på gymnasiet hade vi något test där vi skulle prova lyfta vår egen vikt i bänk och det var det inte många som klarade, inte jag iallafall och då vägde jag väl ca 80 kg2 april, 2006 at 21:37 #974631Anonym anvandareMemberNi snackar bara om bänkpressen hela tiden när jag har berättat att biceps är min starka sida… jag har vittnen på mina vikter och överdriver inte. Jag har haft mycket uppehåll på min träning på grund av skador och annat och ja har nyss börjat köra bänkpress
2 april, 2006 at 22:11 #974632Anonym anvandareMemberClaes wrote:Ni snackar bara om bänkpressen hela tiden när jag har berättat att biceps är min starka sida… jag har vittnen på mina vikter och överdriver inte. Jag har haft mycket uppehåll på min träning på grund av skador och annat och ja har nyss börjat köra bänkpressOk vad har du för mått runt armarna då? eller är du ännu en av alla viktfixerade killar som kastar upp 30kiloshantlar med småarmar på 38cm. Riktigt utförda repetioner i bicepscurl med 30 kiloshantlar kräver i regel en ganska så kraftig överarm. Det är få övningar som jag ser det fuskas så ofta i som i just bicepscurl. Skulle det vara så att du verkligen drar upp 30 kiloshantlar med bicepsmusklerna och inte gungar och ändrar vinkel på hanteln under repetionen, ja då är du stark i biceps absolut.
3 april, 2006 at 00:50 #974633Anonym anvandareMemberOm man tar x 2 sin kroppsvikt i vanlig rak bänk med stång (ej smith) då börjar man bli hyggligt stark i den övningen tycker jag i alla fall.
3 april, 2006 at 01:00 #974634Anonym anvandareMemberHiiiman wrote:Det är väll det som är poängen i jusst biceps curl, att rotera handen.eller har jag missförstått dig med ”ändra vinkel” kanske ?
Du kan köra hantelcurl både med och utan rotation. I roterande hantelcurl ska den naturligtvis roteras men de som fuskar brukar inte låta den roteras till det läge den ska ha i slutpositionen.
Istället så dras den in mot bröstet i en halv rotation, någon mellanvariant av roterande hantelcurl och hammercurl. Det finns ju fler avarter av denna fuskcurl. Jag kan hur som helst säga att det är mängder av folk som utför denna övning felaktigt. Armmått och styrka brukar gå hand i hand utom i vissa fall där en del kan vara starka utan speciell volym. Jag vidhåller att knappast många utför perfekta curlar med 30 kiloshantlar med armar under 40cm.:up:3 april, 2006 at 14:10 #974635Anonym anvandareMemberDet är bara att konstatera att något ”superresultat” som ens kompis brorsas kompis gjorde är bara påhitt. För att man ska kunna tro på något resultat ska man ha gjort det på tävling med förbundsdomare. Sen när man kollar på dessa resultat så finns det inte många över 100kg i 67,5-75kg viktklasserna.
Så var har alla dessa ”superresultat” tagit vägen. Det man hör får man ta med en nypa salt.3 april, 2006 at 17:01 #974636Anonym anvandareMemberVad är meningen med att säga ”jag bänkade 150kg när jag var 13 år, otränad” om man inte kan bevisa det?
Eller ”Min kompis kännde en kille som såg en Kines i London som bänkade 120kg när han var 12 år, men en arm..” sure baby… För at en 15-åring ska ta 90 kg så krävs det en hel del. Det är möjligt men det krävs en del som sagt…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.