Hur tunga rotator cuff

Home Forums Styrkehörnan Hur tunga rotator cuff

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Målet är att bli stark 1-3 rep hela kroppen.

Jag brukar köra lite rotator cuff i slutet av mina bänkpass. Jag kör dom alltid lätt typ 5 rep ganska lugn takt eftersom jag är rädd om axlarna. Är detta rätt? Är det någon som har tips ideér om hur jag kan lägga upp denna delen av träningen?

Ha de gött

Mat_och_upplevelser wrote:
    Målet är att bli stark 1-3 rep hela kroppen.

Jag brukar köra lite rotator cuff i slutet av mina bänkpass. Jag kör dom alltid lätt typ 5 rep ganska lugn takt eftersom jag är rädd om axlarna. Är detta rätt? Är det någon som har tips ideér om hur jag kan lägga upp denna delen av träningen?

Ha de gött

Jag tycker personligen att det låter som att du kör för tungt i den övningen. Satsa på 15-20 reps MINST. Kör övningen samma dag som ett axel eller bröstpass.

Jag kanske formulerande mig otydligt, alltså jag kör lätt så jag skulle väl kanske klara 20 rep med vikten men kör typ 5 rep.

Tack för tipset. Men finns det någon fördel med att träna 20 rep istället för 5 när målet är att bli stark i få reps?

Du bör ju använda en lätt vikt och göra kanske 15- 20 reps utan att förta dig. Det ger dig genomblödning och gör musklerna starkare. Detta hjälper mot framtida eventuella skado.r Jag kör också för att bli maxstark men jag har många övningar jag tränar med högre reps också. Varje vecka gör jag utan undantag allt från 1- ca 25 reps beroende på vilken övning det är och i vilket syfte jag kör den.

Då skall jag prova med lite fler rep då. Mitt syfte med dem är just förebyggande, dom är ju så tråkiga men de går ju rätt fort. Finns det någon annan övning man med fördel kan ha lite fler rep på?

Det beror helt på syftet med övningen. Jag kör high rep pecdec ofta för att få lite extra blod i mina bröst och för att få lite extra ”sträck” i dom. Sen kör jag 12- 25 reps i pushdowns för triceps för att få mer genomblödning där och förhoppningsvis ha mindre problem med armbågar än om jag inte körde dom.

Sen inom BB världen så rekommenderas det ofta att man ska köra höga reps för mage men det behöver du inte göra men kanske inte så lågt som tre. Jag kör ofta 10- 15 reps på mina magövningar och jag står upp och kör de flesta med viktmotstånd(alltså kör jag så tungt jag kan inom det reps omfånget jag skrivit, jag vill ha STARKA magmuskler inte bara fina).

Baksida axlar och övre rygg blir mycket lättare att fokusera på om du kör lite högre reps(10- 15) än om du kör låga reps(1- 5). Här kör du tunga övningar för de musklergrupperna med övningar som stångrodd, hantelrodd, T- bar osv och sen ”prickskjuter” du dem med en övning med lite fler reps.

Ett maxpass i bänk för mig kan se ut så här:

Maxövning: gå upp till en 1:a
    Tung assistans för triceps: beroende på övning allt från 3 till 8 reps
    Pushdowns: genomblödning för triceps 12- 25 reps
    Övrerygg: 10- 15 reps
    Utsida axlar: 10- 15 reps
    Biceps: 8- 15 reps

Detta är min maxdag(om du vill veta mer om maxdagar och hur de går till så gör en sökning på ”max effort westside” på google så ska du nog hitta lite info).

Sen har jag en annan dag då jag kör speedbänkar och assistans för bröst, triceps och lats. En lite tyngre övningar för bröst(3- 8 reps) reps varierar beroende på vilken övning jag kör och en mkt lätt för genomblödning(15- 25 reps). En triceps övning(ca 8 reps) och två lats övningar(kör riktigt tunga lats på en annan dag också där jag mest kör 5 reps i en tung övning) en roddövning och en pulldown övning(8- 15 reps).

Jag kör efter Westsides principer och ditt upplägg behöver inte alls se ut som mitt med du kanske kan använda några övningar där du kör lite mer reps för att dels bygga muskler och sen lite övningar där du bara fokuserar på att få en bra genomblödning för att förhoppningvis förebygga skador och göra eventuell värk lite bättre i de leder du träna över.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.