Hypertrofi?

Home Forums Styrkehörnan Hypertrofi?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Har en fråga jag har sökt en del på men inte riktigt fått svar på.
    För att bygga volym skall man köra ca 6-10 reps med relativ kort vila eftersom det skulle ge mest muskeltillväxt. Men frågan är om man ska köra sakta eller explosivt? ska man köra sakta på den excentriska vägen samt på den koncentriska?
    Och kan någon förklara mer utförligt vad hypertrofi är, inte bara att det är celldelning :)?

det är väl mellan 9-12 reps? Finns en tabell med hur olika muskelfibrer stimuleras som har postats flera gånger. Hur du ska träna; variation, variation, variation…hitta det som fungerar bäst för dig :) Men explosiva rörelser brukar förespråkas.

hypertrofi = muskeltillväxt

rätta mig gärna om jag har fel någonstans

Alla har nog delade uppfattningar om detta. Men jag kör 5 reps för att bygga råstyrka, 6-8 reps för volym och massa, 8-12 för kvalitet, 12-20 för muskelkondtion och mera split/separation i muskulaturen. Jag varierar snabbheten i utförandet samt viloperioden mellan seten beroende hur tungt jag kör. Lyssnar på min kropp och hela tden chockar musklerna med nya varianter. Inget pass är det andra likt. Men det är jag det och det passar min genetik. Prova dig fram och se hur Din kropp reagerar. Men ha som grund att ha maximal muskelkontakt och får Du ingen träningsvärk. Byt program!

En muskel är en muskel är en muskel…. Fokusera kraften i gymmet på att ta ut dig max och köra skittungt och känn av hur du ska göra för att bli så trött som möjligt i musklerna. Själv har jag aldrig fått så bra resultat som när jag kör mellan 2-4 reps med ett par forced helst efteråt i två set totalt 10 – 12 arbetset. Orkar dock inte psykist att ligga på topp och maxa ut mig ett helt träningspass och kör en eller två övningar lite lättare 6-10 reps som avslutning.

Det är min melodi, vad som funkar för dig är troligtvis inte det samma men se till att bli ordentligt jävla trött och ligg på gränsen hela tiden. Det gör ont (i musklerna = utmattad) att träna hårt och bara hitta vart din gräns går, spräng den sedan. Ät, sov och skit i spriten och gör det i ett par år så kommer det gå bra.

jenova wrote:
    Har en fråga jag har sökt en del på men inte riktigt fått svar på.
    För att bygga volym skall man köra ca 6-10 reps med relativ kort vila eftersom det skulle ge mest muskeltillväxt. Men frågan är om man ska köra sakta eller explosivt? ska man köra sakta på den excentriska vägen samt på den koncentriska?
    Och kan någon förklara mer utförligt vad hypertrofi är, inte bara att det är celldelning :)?

Grundregeln är att max belastning och mycket få reps innebär ökad maxstyrka. Liten belastning och många reps innebär ökad uthållighet. För de flesta sker den bästa muskeltillväxten vid 6-12 reps, alltså någonstans i mitten. Variation är bra: du behöver en bra grundstyrka för att kunna få bra utdelning i träningen, likaså behöver du repstålighet om du siktar på hypertrofi. Seriösa muskelberg varierar sin träning genom att ibland köra tunga ”singlar”, ibland köra rena pumpövningar med 20 reps och mer. Det är därför en förenkling att säga att ”8-10 reps bygger bäst”. Variation bygger bäst!

Sträva efter att träna explosivt för hypertrofi. Sänk vikten kontrollerat och explodera upp den, ex i bänkpress. Har du tillräckligt med vikt kommer det inte gå så fort i alla fall. ”Segdra” inte upp vikterna.

Hypertrofi innebär att dina muskelfibrer (celler) blir större i omfång (”sväller”). Däremot blir de inte fler (celldelning).

aaa okej tack =), men ska man köra relativt långsamt på den excemtriska biten och sedan explodera upp. Bashful_bob du menar alltså att jag inte ska göra en ” failure” för att bygga mest volym? ;o

Du behöver inte ta ner vikten långsamt, utan kontrollerat. Failure eller inte är en fråga som jag inte orkar debattera mer. Personligen tror jag inte att det är bra, framför allt inte för en nybörjare. Du tröttar ut nervsystemet för mycket.

Ja, jag tror inte heller på failure alltid, dock kan det funka ibland när man kär väldigt tungt. självklart tycker inte jag heller att man ska köra det som nybörjare, men nu var frågan mer när ”hypertrofi” kopplas in =P
    som jag förstår det aktiveras olika muskelfibrer vid olika tillfällen och att de snabba muskelfibrerna bidrar till mest hypretrofi ?

Som Bashful Bob redan sagt så ska vi inte blanda in begreppet failure i detta. Det är nog komplicerat (eller enkelt om man inte överanalyserar) som det är. Träna hårt men behåll ”failure”-repetitionen i kroppen är en bra grundregel om du vill undvika skador och ett grillat nervsystem.

Repetitionsomfånget är inte heller det skrivet i sten även om man generellt kan säga att färre repetitioner bygger mer styrka än högre. Samtidigt bör man komma ihåg att styrka inte är frånkopplat muskelmassa. Faser med mer styrkeinriktad träning kommer att ge mer hypertrofiinriktad träning en skjuts framåt och vice versa…generellt sett. Många set med låga repetitioner följt av något/några backoff-set med högre repetitionsantal var innan ”kosttillskotten” kom in i bilden på 60-talet ett väldigt framgångsrikt och förekommande sätt att bygga både muskler och styrka.

Vad gäller explosivitet så har det inget att göra med slappt/okontrollerat röresleutförande vilket man som nybörjare lätt kan få för sig. Begreppet nämndes så jag tar upp det av den anledningen. En mycket tung vikt som i den koncentriska fasen hanteras explosivt kommer knappast att flyga ur händerna ur den tränande… Kontroll är A och O.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.