Knäböj i Smithmaskin

Home Forums Styrkehörnan Knäböj i Smithmaskin

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Vad anser ni vara starkast gjort att köra djupa knäböj i Smithmaskin eller fria?
    Som när jag gör 4 st djupa knäböj på 200 kg i Smithmaskin så använder jag ju nästan inte ryggen alls utan bara benen. Vilket är svårast?

Centipede wrote:
    Vad anser ni vara starkast gjort att köra djupa knäböj i Smithmaskin eller fria?
    Som när jag gör 4 st djupa knäböj på 200 kg i Smithmaskin så använder jag ju nästan inte ryggen alls utan bara benen. Vilket är svårast?

:frust: Lägg på 200kg på en fri stång o pröva så lär du märka vilket som är värst.
    Fattar faktiskt inte varför du ställer en sådan fråga som vilket är svårast har du aldrig kört någon övning med fri stång?
    Och har du det så grattis för då är du den första jag hört säga att det är svårare att köra en övning i smithmaskinen.
    Givet vis är det lättare att köra med en upplåst stång för där är inget balansmoment med i rörelsen.

mickebodyb wrote:
    :frust: Lägg på 200kg på en fri stång o pröva så lär du märka vilket som är värst.
    Fattar faktiskt inte varför du ställer en sådan fråga som vilket är svårast har du aldrig kört någon övning med fri stång?
    Och har du det så grattis för då är du den första jag hört säga att det är svårare att köra en övning i smithmaskinen.
    Givet vis är det lättare att köra med en upplåst stång för där är inget balansmoment med i rörelsen.

Givetvis har jag kört knäböjning med fri stång men jag gillar det inte för jag får bara ont i korsryggen.
    Jag tänkte att man kanske är starkare i benen eftersom inte ryggen och rumpan kan hjälpa till alls lika mycket i smithmaskinen.

mickebodyb wrote:

Hur mycket starkare är du i knäböj i smithmaskin än i vanliga knäböj då?

Smithmaskinen brukar kunna ge dig en hel del extrakilon, särskilt när du inte har tränat upp balansen, vigheten och stödmuskler som behövs för tunga vikter med fri stång.

Om man tar t.ex. bänkpress i smithmaskin så tog jag en lätt 8 på 90kg när jag var 18år medan jag när jag sedan började med fri bänkpress istället enbart tog en darrande 3:a på 70kg och sedan var helt slut.

Centipede wrote:
    Givetvis har jag kört knäböjning med fri stång men jag gillar det inte för jag får bara ont i korsryggen.
    Jag tänkte att man kanske är starkare i benen eftersom inte ryggen och rumpan kan hjälpa till alls lika mycket i smithmaskinen.

Tänk på att du är aldrig starkare än din svagaste länk därför är det bra med basövningar som tex vanliga knäböj och det är fel att försöka hitta ett enklare alternativ bara för en viss del på kroppen inte orkar med och med tiden om man är envis så blir även den svaga delen tillräckligt stark;)

Centipede wrote:
    Hur mycket starkare är du i knäböj i smithmaskin än i vanliga knäböj då?

Jag har lämnat viktfixeringen för länge sedan och gör inte som många gör att räkna antal reps i en övning för att bedöma hur bra jag är eller hur jag lyckats med ett set.
    Jag är bodybuilder och inte styrkelyftare och inte någon blandning mellan dessa två saker.
    Och för mig är det viktigaste att jag gör rörelsen eller övningen så jobbig som möjligt för mina muskler och då de som jag avser att träna.
    Skulle kunna dubblera repsen i allt jag kör men då skulle det bli pissutförande på alla övningar.
    Och x antal reps visar inte hur bra du är eller vad du uppnått med din träning utan det är hur din kropp ser ut och en jämnt byggd kropp med bra ben imponerar mer på mig än om någon klarat tex 6 reps på 180kg med pissutförande.
    Och när det gäller din fråga så är jag givetvis starkare i smithmaskinen och det gäller allt man kan köra i den fast någon maxning har jag inte gjort på över 6 år.
    Hoppas du förstår vad jag vill säga till dig och gör inte samma misstag som jag gjorde en gång i tiden(De jobbigaste övningarna är de bästa och inte de som känns mest bekväma)
    Lycka till med din träning:up:

Micke :emo-thumb

mickebodyb wrote:

för mig så ligger jag på precis samma vikter varesig jag står i smithen eller böjer med fristång så det är kanske olika från person till person.

Det går som sagt inte att jämföra dessa två övningar. En knäböj i smithen är mer jämförbar i rörelsen med en hacklift.

smocke wrote:
    vad menar du?

Jag tror jag kan förklara vad han menar för i regel kör de flesta inte lika dana knäböjningar i smith maskinen som de gör med fri stång för de flesta sätter fötterna framför stången i smithen och då kan det bli likt det sätt man som man kör i hackliften.
    Men givetvis när jag pratar om fri stång gentimot att köra i smithen oavsett vilken rörelse det är dvs bänkpress,knäböj eller press bakom nacken mm så är det så att jag menar att man kör med lika dan greppvidd och med samma fotställning och utförande som tex i knäböj (Vilket som är fullt möjligt att göra enligt mig) och att tro att man är starkare i fristångövningar är fjanteri enligt mig då det är mycket lättare att focusea kraften o bara putta på i smithen.
    Men nu orkar jag inte tjafsa mer i denna tråden o folk får tycka vad de vill för mig för nu är det nog sagt om det för mig:up:

Det verkar som många som utövar knäböj i smith dessutom lyckas placera sig väldigt ohälsosamt under stången.
    Många gånger kan man se folk som sätter fötterna en bra bit framför stången och sedan pressar sig bakåt/uppåt.

Med min ringa kunskap så är det inte bara olämpligt ur maskinens synpunkt, varesig den är förankrad väl eller inte (att fälla en smith vore tråkigt) – utan även för knäleden som får en kort rörelse med översträck (där många vilar och accentuerar) som lär göra föga gott.

Arne kanske har något tillägg?

Dom gångerna jag kör knäböj i smithmaskin så har jag fötterna en bit framför stången. Blir ung. samma rörelse som i en hacklift då. Hurvida optimalt det är vet jag inte!

mickebodyb wrote:
    Jag har lämnat viktfixeringen för länge sedan och gör inte som många gör att räkna antal reps i en övning för att bedöma hur bra jag är eller hur jag lyckats med ett set.
    Jag är bodybuilder och inte styrkelyftare och inte någon blandning mellan dessa två saker.
    Och för mig är det viktigaste att jag gör rörelsen eller övningen så jobbig som möjligt för mina muskler och då de som jag avser att träna.
    Skulle kunna dubblera repsen i allt jag kör men då skulle det bli pissutförande på alla övningar.
    Och x antal reps visar inte hur bra du är eller vad du uppnått med din träning utan det är hur din kropp ser ut och en jämnt byggd kropp med bra ben imponerar mer på mig än om någon klarat tex 6 reps på 180kg med pissutförande.
    Och när det gäller din fråga så är jag givetvis starkare i smithmaskinen och det gäller allt man kan köra i den fast någon maxning har jag inte gjort på över 6 år.
    Hoppas du förstår vad jag vill säga till dig och gör inte samma misstag som jag gjorde en gång i tiden(De jobbigaste övningarna är de bästa och inte de som känns mest bekväma)
    Lycka till med din träning:up:

Då tränar du anorlunda än alla pro bodybuildare jag sett i träningsfilmer.
    Senaste forskning ger dom ju desutom rätt.
    Den säger att man skall lyfta vikten så fort som möjligt för bästa muskelökning.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.