Home › Forums › Styrkehörnan › Knäböj i Smithmaskin
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 juli, 2007 at 19:20 #861779Anonym anvandareMemberMantus wrote:Smithmaskinen brukar kunna ge dig en hel del extrakilon, särskilt när du inte har tränat upp balansen, vigheten och stödmuskler som behövs för tunga vikter med fri stång.
Om man tar t.ex. bänkpress i smithmaskin så tog jag en lätt 8 på 90kg när jag var 18år medan jag när jag sedan började med fri bänkpress istället enbart tog en darrande 3:a på 70kg och sedan var helt slut.
Själv är jag 10 kg starkare i fri bänkpress.
16 juli, 2007 at 19:29 #861780Anonym anvandareMemberSen är det ju inte bara nybörjare som kör knäböj i Smith.
Dorian Yates tyckte ju att knäböjningar var övervärderade och fick bättre ben när han började köra dom i Smithen i stället.
Jay Cutler brukar ju också köra sina knäböjningar i Smithen.16 juli, 2007 at 19:38 #861781Anonym anvandareMemberCentipede wrote:Då tränar du anorlunda än alla pro bodybuildare jag sett i träningsfilmer.
Senaste forskning ger dom ju desutom rätt.
Den säger att man skall lyfta vikten så fort som möjligt för bästa muskelökning.Inte alls, det är bara att kika på fler filmer. ”Senaste forskning” är inte heller norm, och inte heller definitiv, men intressant. Snabbaste möjliga lyft rekryterar störst antal (olika och summa) enheter – absolut bra, men i det stora hela kanske det är mindre intressant.
Föregående är en mycket duktig och uppenbarligen lyckad bodybuilder som nått sina mål genom träning, som uppenbarligen fungerar för honom. Allt går ju i slutändan till individsanpassning.
Det är mycket mer till en bra karriär och bra resultat än att följa timing, acceleration och excentriska rörelser. Att träna regelbundet och diciplinerat är fortfarande det enda och absolut viktigaste.
16 juli, 2007 at 19:46 #861782Anonym anvandareMemberDavid Nordin wrote:Inte alls, det är bara att kika på fler filmer. ”Senaste forskning” är inte heller norm, och inte heller definitiv, men intressant. Snabbaste möjliga lyft rekryterar störst antal (olika och summa) enheter – absolut bra, men i det stora hela kanske det är mindre intressant.Föregående är en mycket duktig och uppenbarligen lyckad bodybuilder som nått sina mål genom träning, som uppenbarligen fungerar för honom. Allt går ju i slutändan till individsanpassning.
Det är mycket mer till en bra karriär och bra resultat än att följa timing, acceleration och excentriska rörelser. Att träna regelbundet och diciplinerat är fortfarande det enda och absolut viktigaste.
Har du något tips på någon film där ett proffs kör strikt?
Jag har då bara sett att dom flyttar så mycket vikt som möjligt och kör korta ostrikta rörelser.16 juli, 2007 at 20:07 #861783Anonym anvandareMemberDe flesta kommersiella filmerna du ser kan du räkna med att man lagt på extra vikt och kör extra hardcore. Det är klart att man maxar ut för att se extra tuff och arg ut när man pumpar i en video som ska ge inkomst.
Personligen har jag inte mycket nöje i dessa proffsrullar eftersom de inte ger mig något värdefullt. Dock har jag sett de flesta populära toppnamnen träna i småklipp, bl.a. på youtube med långa ordentliga rörelsebanor.Med lite tur så dyker det upp en medlem här snart som har koll och länkar
17 juli, 2007 at 19:46 #861784Anonym anvandareMemberCentipede wrote:Har du något tips på någon film där ett proffs kör strikt?
Jag har då bara sett att dom flyttar så mycket vikt som möjligt och kör korta ostrikta rörelser.Dorian kör strikt i dom flesta övningarna :up:
17 juli, 2007 at 22:17 #861785Anonym anvandareMemberDavid Nordin wrote:De flesta kommersiella filmerna du ser kan du räkna med att man lagt på extra vikt och kör extra hardcore. Det är klart att man maxar ut för att se extra tuff och arg ut när man pumpar i en video som ska ge inkomst.
Personligen har jag inte mycket nöje i dessa proffsrullar eftersom de inte ger mig något värdefullt. Dock har jag sett de flesta populära toppnamnen träna i småklipp, bl.a. på youtube med långa ordentliga rörelsebanor.Med lite tur så dyker det upp en medlem här snart som har koll och länkar
Kan ju vara så att dom varierar sin träning också
19 juli, 2007 at 12:08 #861786Anonym anvandareMemberCentipede wrote:Själv är jag 10 kg starkare i fri bänkpress.Det skulle kunna bero på att du är mer låst till att utföra rörelsen strikt i smithen. Lättare att cheata med fri stång. Nu säger jag inte att du gör det. för det kan ju inte jag veta:emo-thumb
20 juli, 2007 at 03:43 #861787Anonym anvandareMemberi lutande bänk är jag för tillfället starkare med fri stång än med smithen. har iofs inte kört smith på hur länge som helst kanske över ett och ett halvt år.
29 juli, 2007 at 16:49 #861788Anonym anvandareMemberKan ju variera från maskin till maskin också. Vissa har mer friktion än andra
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.