Home › Forums › Styrkehörnan › Knäböj på träning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 september, 2009 at 19:04 #548406Anonym anvandareMember
Vid tävlingknäböj måste man gå ned djupt. Men är det bra för lederna att altid gå ned så djupt? Hur djupt rekomenderar ni att man går ned vid träning?
11 september, 2009 at 19:04 #70865Anonym anvandareMember11 september, 2009 at 20:00 #548407Anonym anvandareMemberSå djupt du kommer med ett natruligt lyft.
Styrkelyftarna står ju ofta brett som fan för att få kort lyftväg trots godkänt djup. Stå ungefär axelbrett med fötterna/tårna riktade lätt utåt. Böj så djup du kan utan att tappa formen, vanligast är att hälen åker upp eller att ryggen tappar svank.11 september, 2009 at 21:25 #548408Anonym anvandareMemberTack för tipsen, detta ska testas.
12 september, 2009 at 09:39 #548409Anonym anvandareMemberJag tycker inte att man ska undvika djupa böjar för att skona lederna. Tvärt om är det bättre att träna hela rörelsen för att bli stark just i hela rörelsen. En kedja är bara så stark som dess svagaste länk, och vill man undvika skador i ytterlägena ska man träna just ytterlägena. Prova gärna olika varianter av knäböj. De kompletterar varandra. Frontböj är superbra för att träna upp vighet och stabilitet.
12 september, 2009 at 10:15 #548410Anonym anvandareMemberIntressant synpunk, lite att man köper problem om man inte kör övningen fullt ut? Som att köra med handledskydd t.ex? örövrigt är det inga fel på vigheten… men styrkan är tamefan obefintlig!!!
13 september, 2009 at 09:04 #548411Anonym anvandareMemberSmåbarnspappan wrote:Intressant synpunk, lite att man köper problem om man inte kör övningen fullt ut? Som att köra med handledskydd t.ex? örövrigt är det inga fel på vigheten… men styrkan är tamefan obefintlig!!!Ja, just så. Halvböjar är ett komplement till fulldjupa. Saknar du styrkan ska du naturligtvis träna upp den istället för att anpassa rörelsen efter de lägen du redan är stark i.
Är det just i bottenläget du känner dig svag tycker jag absolut du ska köra frontböj. Prova också knäböj med stopp i botten (behåll anspänningen, stanna någon sekund en bit under parallellt) och kanske sumomarklyft för att stärka höft- och ljumskpartiet.13 september, 2009 at 22:30 #548412Anonym anvandareMemberDet är absulut i bottenläget jag är svag. På vilket sätt påverkar frontböj annorlunda än knäböj?
14 september, 2009 at 16:43 #548413Anonym anvandareMemberSmåbarnspappan wrote:Det är absulut i bottenläget jag är svag. På vilket sätt påverkar frontböj annorlunda än knäböj?Du kommer djupare! Lättare att hålla en bra form i ryggen och inte fälla fram ryggen i bottenläget!
17 september, 2009 at 18:56 #548414Anonym anvandareMemberOm man vill, så kan man se till att ha någonting under hälarna när man kör knäböj. En mindre viktskiva, till exempel. För att komma undan hälen-lyfter-från-golvet-problematiken vid lite djupare böjar. Avlastar även ryggen lite grand, har det sagts mig.
17 september, 2009 at 20:09 #548415Anonym anvandareMemberJag har testat frontböj nu, funkar kanon. Inga häl lyft.
17 september, 2009 at 21:27 #548416Anonym anvandareMemberVar att hälarna lyfte ett problem för dig förut för jag har nämligen problem med det jag också. Jag har provat att just lägga vikter under hälarna men jag behöver ganska tjocka vikter (kanske beror på att jag har stora fötter). Jag har dock ändå problem med att gå lite djupare pga problem med balansen. Ska testa frontböj.
18 september, 2009 at 02:03 #548417Anonym anvandareMemberAtt gå ner djupt betyder inte alltid att det ger mest. Just nu använder jag min höft som mätsticka. Gör det ont att gå väldigt djupt så blir höftlederna påverkade på ett negativt sett. Jag anser att en måttlig sträcka skonar och tar bort de flesta farliga moment i knäböj. Sen att någon annan är hardcore och nuddar stussen i golvet bryr jag mig inte om.
Det är inte hans kropp som tar skada om man hamnar dubbelvikt för att man gått för långt ner.
20 september, 2009 at 19:02 #548418Anonym anvandareMemberHar man skadeproblem ska man självklart anpassa sin träning efter det. Får man ont när man böjer tycker jag dessutom att man bör ta reda på varför och göra något åt det istället för att korta av rörelsen och låtsas att det regnar, för gör man så kommer man troligen aldrig tillrätta med sitt problem, och en dag då man böjer en halv decimeter djupare smäller det.
Att anse att en ”måttlig sträcka” (vilet jag tolkar som inte speciellt djupt) är optimalt att böja rent felaktigt. Man kan möjligen tro att det är så, men man har ändå i de allra flesta fallen fel.
27 september, 2009 at 10:02 #548419Anonym anvandareMemberPeciceps, för att komma längre ner är det bättre att antingen stretcha vader, baksida lår, rumpa/höft eller köpa lyftarskor. Fördelen är att man dels blir smidigare (=mindre skaderisk) och framför allt så får man en bättre balans i lyftet vilket definitivt minskar skaderisken och önödig överbelastning.
Billybadass, balansproblemen blir klart värre med vikt under hälen. Stretcha eller använd lyftarskor istället. Dessutom kan du kanske prova fram en bättre fotställning (bredd/vinkel)?
Dahlgren, det är nog ändå bättre att gå djupt ner och i så fall minska på vikten. På så vis kanske du kan få ut det bästa med övningen utan att det gör ont.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.