- This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Styrkehörnan › Köra till failure för styrka?
Hej. Jag har nu bestämmt mig för att testa lite SL träning för att få ny insipration i träningen. Har fått lite råd och tips av en kille på gymmet som hävdar att det sista setet i varje övning ALLTID ska vara till failure..
Detta går emot vad jag tidigare har lärt mig, att man ska vara försiktig med att träna till failure för ofta pga. risken för överträning.
Gäller andra regler när man ska träna för rå styrka eller??
Nej. Kör ett maximalt set var 3:e till 4:e vecka. Finns dock andra styrkemän som kan svara. PM:a Stahlberg och fråga annars. Du avslutar innan failure när det börjar gå långsamt.
Ok då var det som jag misstänkte..
Men om jag t.ex. klarar av att köra 2 set på 100 kg och göra 5 rep på varje set, är det då ok att jag sänker vikten till 95 kg i tredje setet för att kunna klara 5 reps?
Eller har jag börjat med en för tung vikt?
Nej då. Helt ok tycker jag. Sedan finns det ju vissa(mig inkluderat) som kör första arbetssetet till failure, plockar av 10% ungefär och kör ytterligare lika många reps följt av ett tredje där du plockar av ytterligare 10%.
Men till din fråga: egentligen har du börjat med en för tung vikt ja. Kör 3 set 5 reps med en vikt som du klarar jobba med hela övningen igenom. Om du t. ex klarar en femma på 100 kg, gör en trea istället.
Ok. Tack för tipsen.
Kanske slänger in ditt upplägg med drop set nån gång ibland, för att variera lite…
förutom några uppvärmningsset på låga vikter kör jag set om typ 8,6,5,3,2 med ökande vikter … ibland, när jag känner mig 100% mentalt på topp blir det några extra jävlaranammaset på 3, 2 och 1 … funkar bra … inte failure, men eventuellt blir det avslutande forced … handlar alltså om vikter på 80-100% …
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY