Kroppsvikter

Home Forums Styrkehörnan Kroppsvikter

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Jag har en fråga angående kropsvikter. Då menar jag vikter som man sätter fast runt armar ben och andra delar av kroppen.

Funderade på att skaffa lite sånna för att träna, men jag vet ju inte om det är bra eller dåligt. Någon som vet lite mer om Kropsvikter eller har erfarenhet av att annvänt sådana (vill veta resultat av träning)

Tack för eventuella svar ^^
    MvH // Janne :)

Viktmanschetter som man sätter runt handleder och fotleder ger jag inte mycket för. Dessa skapar bara en extra belastning på leder och ligament. Det enda användningsområdet jag kan se är för kampsportare som vill öva upp mer kraft i slag och sparkar. Dock bör det användas sparsamt av anledningen ovanför – och träningen bör helst utföras mot mittsar/slagsäckar (som då bromsar rörelsen).

Annan typ av viktbelastning som viktvästar är däremot en ypperlig investering. Dessa kan med fördel användas till explosivitetsträning (sprint, hopp, koordination etc.) eller som extra belastning vid enklare styrketräning eller träning av kroppens assisterande muskler och stabilisatorer (även vid rehabträning). De kan även användas i fettförbränningssyfte (om man har problem med att bära ryggsäck).

Frågan är vad du är ute efter för träningsresultat och effekt?

Jag tycker att mina viktmanschetter fungerar utmärkt vid morgonpromenader.
    Ger det extra lilla motståndet utan att jag behöver springa.

:)

Jag är ute efter en sådan viktväst. Bor för det mesta utomlands och vet att det finns sådana som är reglerbara och håller upp till 40 kg extra vikt. Skall tillbaks till Sverige ett tag och vill hitta något liknande. Någon som har förslag på butik eller skall man beställa från utlandet?

Jula har en kroppssele avsedd för arbeten på hög höjd, 400:-. Jag använder en sådan tillsammans med ett rep och en 20kg kaka i ett bildäck. Brukar traska morgonpromenad på stranden i Falsterbo på det här viset, tar på så gott som hela kroppen och är kanon för flåset!
    Man ser visserligen lite udda ut och hundarna brukar undra över spåret man lämnar efter sig!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.