Marklyft?

Home Forums Styrkehörnan Marklyft?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Tjenare!

Jag har en liten tanke angånde mina marklyft.

Vad skulle ni råda mig att köra, tungt och få rep eller lite lättare och fler rep?

Med tungt menar jag 2-4 rep och lätt 6-10 rep.

Förutsätt att jag använder rätt teknik i båda fallen. Jag vill som sagt bli STARK i marklyften och tänkte därför att färre rep verkar bättre.

Min fråga är alltså vad ni skulle råda mig att göra, och variation vet jag är bra men hur utvecklar jag styrka bäst?

Serriösa och vänliga svar är något jag föredrar! Mvh Edde:)

Vill du bli stark, kör tungt. Och med tungt menas färre reps. Att variera skadar inte dock.

Låga reps. Jag kör ganska höga reps på marklyft. Har sett många skriva att man inte borde köra höga reps på övningar som marklyft, knäbök då tekniken kan ta skada av så många rep med tung vikt. Själv så tycker jag höga reps funkar för mig men som sagt, är du ute efter styrka så är det låga reps 1-6. Tänk också på att med låga reps så blir det tyngre vikt och därför ökar riskerna.

Se till att tekniken är bra innan du går på tunga vikter, annars kommer du ångra dig den dagen din rygg ryker åt helvete. Gå inte till fail och gör inte den där ”extra reppen” där du kan skada dig, styrkan kommer ändå.

jag brukar köra 4-5 set marklyft, i takt med att jag höjer vikten sänker jag antalet reps, tex.

12 x 60kg
    10 x 100kg
    8 x 140kg
    6-7 x 180kg
    3-4 x 200kg (ev. nåt försök på maxning då o då, hittills 1 x 230kg)

lånar tråden bara.

när jag gjorde mina pb först 200 sen 220×2 så när jag drog upp så kändes det som ögon skulle ploppa ur ” ska det kännas så när man kör riktigt tungt ?

otursmannen wrote:
    lånar tråden bara.

när jag gjorde mina pb först 200 sen 220×2 så när jag drog upp så kändes det som ögon skulle ploppa ur ” ska det kännas så när man kör riktigt tungt ?

Det ska nog aldrig kännas som att ögonen ska ploppa ur, oavsett vad du gör.

Men om du maxar i marklyft så brukar det oftast vara tungt, ja.

nible wrote:
    Det ska nog aldrig kännas som att ögonen ska ploppa ur, oavsett vad du gör.

Men om du maxar i marklyft så brukar det oftast vara tungt, ja.

hehe okej, vad kan det bero på den där känslan ? har blivit riktigt skraj sen jag kände så att jag knappt vågar ta i för fullt i marken :(

otursmannen wrote:
    hehe okej, vad kan det bero på den där känslan ? har blivit riktigt skraj sen jag kände så att jag knappt vågar ta i för fullt i marken :(

Att du tar i. Inte konstig att man blir yr eller ser prickar framför ögonen när man tar i för kung och fosterland.

nible wrote:
    Att du tar i. Inte konstig att man blir yr eller ser prickar framför ögonen när man tar i för kung och fosterland.

aha okej. Är det ”farligt” då ? kan ögonen ur någon förmodan ploppa ur när man tar i för kung å fatherland ?

otursmannen wrote:
    aha okej. Är det ”farligt” då ? kan ögonen ur någon förmodan ploppa ur när man tar i för kung å fatherland ?

Släpper du inte buktrycket i toppläget kan det vara farligt (släppa buktrycker = andas ut). Och nu är du bara dum.

nible wrote:
    Släpper du inte buktrycket i toppläget kan det vara farligt (släppa buktrycker = andas ut). Och nu är du bara dum.

jag lovar dig att den känslan när ögonen skulle ploppa ur så kändes det som det var ryysligt nära. but thx för svar iallfall.

försök att inte spänna huvet och ansiktet så mycket.

Hampi wrote:
    försök att inte spänna huvet och ansiktet så mycket.

Mig hände det en gång att mitt käke hoppade ur led ner jag körde marklyft,riktigt tungt.:yikes:
    Varje gång jag börjar känna att det är på gång att hända slutar jag köra ditekt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.