Home › Forums › Styrkehörnan › Marklyft, så ont för tredje gång! Hjälp!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 februari, 2008 at 12:54 #75132Anonym anvandareMember7 februari, 2008 at 13:00 #592997Anonym anvandareMember
Lyfter du med rätt teknik? – Annars, lyft med rätt teknik.
7 februari, 2008 at 13:17 #592998Anonym anvandareMembersamutown wrote:Lyfter du med rätt teknik? – Annars, lyft med rätt teknik.Hitta någon som kan titta på din teknik, på mitt gym finns en spegel så att man kan se sig själv även från sidan, lite vikt höga antal reps studera din teknik. Om det gör ont gör du fel, chins är enligt mig inte en särskilt bra ersättning för marklyft. Marklyft i the SHIT öva öva öva..
7 februari, 2008 at 14:03 #592999Anonym anvandareMembercamel wrote:Min teknik är bra, rak rygg stången nära kropp och även riktiga styrkelyftmän har visat mig, jag undrar om det rä farlig den här smärtan? Kan jag träna marklyft nästa vecka? Jag funderar att det är inte så bra att rycka upp stången för snabb, bättre att ta det försiktig? Jag är så besviken, 125 är inte min max, ändå fick jag ont.Man ska absolut inte rycka upp stången i marklyft! Lyft med spända rygg och magmuskler redan innan du börjar dra i stången!
Om du har lösa muskler och rycker kan det nog gå på tok!
7 februari, 2008 at 17:56 #593000Anonym anvandareMembercamel wrote:Tack för din svar, jag tror jag försökte lyfta väldig explosiv, jag tror jag spände musklerna innan, men jag kanske fick för bråttom. Jag hoppas detta går över snart, nästa vecka kan jag träna igen?Också vid mixad grepp med händerna det kan bli lite sned stång även om jag byter grepp. Jag funderar att dragremmar är bra?
Inget fel på att lyfta explosivt, men att rycka förstör bara!
Så fort du har stången några mm ovanför golvet exploderar du!
Utan att förstöra ryggen! Men speciellt med tyngre vikter är det viktigt att dra och inte rycka!7 februari, 2008 at 18:02 #593001Anonym anvandareMemberOm du nu lyfter med rätt teknik så borde du kolla upp ryggen! Men som har sagts tidigare ryck inte.. med rätt teknik så använder du bara benen i början
7 februari, 2008 at 21:46 #593002Anonym anvandareMemberEtt misstag som inte är ovanligt men kan vara svårt att upptäcka själv är att man svankar för mycket. Det är nästan lika illa som att böja ländryggen åt andra hållet. Kanske kan vara något att kolla upp?
17 februari, 2008 at 17:56 #593003Anonym anvandareMemberTycker du i fortsättningen skall ta de lungt, kännas skall de göra efter marklyft men inte så som du beskriver det. Berätta sen hur det gick ! good luck!
17 februari, 2008 at 19:18 #593004Anonym anvandareMemberta det försiktigt och träna magen mkt.
22 februari, 2008 at 18:48 #593005Anonym anvandareMemberBe nån kunnig på gymmet hjälpa dig samt uppsök en naprapat.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.