Home › Forums › Styrkehörnan › Marklyft Teknik
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 oktober, 2008 at 01:29 #573268Anonym anvandareMember
Träna rygg idag och öva lite på teknik i marklyft, Kommentera om tekniken är bra eller vad som bör ändras på. Kändes bra i ryggen iaf:) Och att jag ska byta byxor och skor vet jag redan.
Här kommer ett set från passet:
[youtube=]
9 oktober, 2008 at 01:29 #72198Anonym anvandareMember9 oktober, 2008 at 01:58 #573269Anonym anvandareMemberSvar från erfarna styrkelyftare förväntas:)
9 oktober, 2008 at 09:04 #573270Anonym anvandareMemberBra grundteknik men ett par saker tycker jag att jag ser. Det första är att du gungar bak för mycket i slutdraget. Det gunget ska egentligen vara att du skjuter fram höfterna i slutdraget. Det kan vara svårt att se ibland. Men tanken är att rörelsen ska börja i höften och sen kommer ryggen. Jag tycker mig se att du drar med svanken. Hoppas du förstår vad jag menar, det här är svårt att förklara….
Det andra är att jag tror du tjänar på att flytta upp bältet så du får trycket över magen / solar plexus.
9 oktober, 2008 at 09:22 #573271Anonym anvandareMemberNu är jag ingen erfaren styrkelyftare… inte styrkelyftare alls faktiskt.
Men sett till föregående kommentar kan jag också se att du ska tänka att ”höften ska fram” istället för att böja bak ryggen då det är den direkta följden av det första.
Sen släppar du efter ryggen liten, förutom att tänka mer på det, skulle du kunna ta en liten bredare stans (var nu svårt att se så från den här vinkeln hur brett du stod, och är ju smaksak), för att kunna hålla ner röven lättare
9 oktober, 2008 at 09:55 #573272Anonym anvandareMemberhebbe72 wrote:Bra grundteknik men ett par saker tycker jag att jag ser. Det första är att du gungar bak för mycket i slutdraget. Det gunget ska egentligen vara att du skjuter fram höfterna i slutdraget. Det kan vara svårt att se ibland. Men tanken är att rörelsen ska börja i höften och sen kommer ryggen. Jag tycker mig se att du drar med svanken. Hoppas du förstår vad jag menar, det här är svårt att förklara….Det andra är att jag tror du tjänar på att flytta upp bältet så du får trycket över magen / solar plexus.
Hmm.. det där gunget på slutdraget va nog för jag såg på Coleman innan, tyckte han gjorde så. Ok ska tänka på det där med höfterna, tyckte det kändes bra iallafall men om du säger det så.
Ok ska testa flytta upp bältet också
Neco: Kan testa att stå lite bredare men tycker jag står bra, är ju ganska lång också runt 195-196 cm.
Tack för svar
9 oktober, 2008 at 10:18 #573273Anonym anvandareMemberDet är det jag menar. Att man böjer sig bakåt ska vara en FÖLJD av att man skjuter fram höften. Man ska inte bara luta sig bakåt och dra med svanken. Du kommer att skada dig så småningom om du inte ändrar tekniken. Har faktiskt själv gjort exakt samma fel, så jag vet. Nu drar jag 225 vägandes 75 utan att paja ryggen.
9 oktober, 2008 at 11:42 #573274Anonym anvandareMemberhebbe72 wrote:Det är det jag menar. Att man böjer sig bakåt ska vara en FÖLJD av att man skjuter fram höften. Man ska inte bara luta sig bakåt och dra med svanken. Du kommer att skada dig så småningom om du inte ändrar tekniken. Har faktiskt själv gjort exakt samma fel, så jag vet. Nu drar jag 225 vägandes 75 utan att paja ryggen.Ok tror jag fattar nu:)
Thx
9 oktober, 2008 at 18:01 #573275Anonym anvandareMemberHar du testat att köra sumo-mark?
Själv gillar jag det inte, men överlag på tävlingar jag vart på så verkar det vara
den vanligaste tekniken bland sl:are.9 oktober, 2008 at 18:20 #573276Anonym anvandareMember*Babe* wrote:Har du testat att köra sumo-mark?Själv gillar jag det inte, men överlag på tävlingar jag vart på så verkar det vara
den vanligaste tekniken bland sl:are.Japp jag har testat det en gång och det går fan inte eller jag är inge stark i sumo så jag kör vanligt ist.
9 oktober, 2008 at 19:17 #573277Anonym anvandareMemberSom teknikträning är serien du utför inte något vidare. Eftersom marklyft har en död start är starten den svåraste delen av lyftet, den del som ofta är avgörande för hur resten av lyftet ska gå. I din serie tränar du starten i bara den första repetitionen, i de övriga har du stången i rörelse så att starten inte motsvarar starten i ett rekordlyft.
Det kan löna sig att antingen ta bort gummimattorna under viktskivorna eller också sätta dit en matta till, som du står på. Man kan tro att en gummimatta, som är t.ex 0,5 cm hög, inte påverkar tekniken. Men det kan den mycket väl göra.
Hebbes kommentar är värd att tänka på. Om det ska jag bara tillägga att ett marklyft är godkänt om man står rak med axlarna bakåt/åt sidan. Man behöver inte vara bakåtlutad.
Fotställningen kan du iof experimentera med. Själv föredrar jag en smal fotställning i marklyft. En något bredare fotställning kan kanske göra att det känns stabilare att lyfta. Men ju bredare fotställningen är desto längre blir draget, vilket talar till fördel för smal fotställning. Om man breddar fotställningen bör man bredda handgreppet, annars vidrör händerna benen i starten av lyftet, vilket skapar friktion (och alltså gör lyftet tyngre). Om man breddar handgreppet blir lyftet – rörelsebanan – som sagt längre.
Starten är som sagt avgörande i marklyft. I starten gäller det att sammanfoga följande detaljer till en helhet :
1) att använda en lämplig fotbredd ;
2) att göra axlarna ”lösa” (ju mer ”nedåt” man får axlarna desto ”längre” blir armarna, och desto kortare blir lyftet) ;
3) att ta ett bra grepp (ju starkare grepp man har desto längre ner mot fingrarna kan man hålla stången, varvid armarna igen blir ”längre” och lyftvägen förkortas. Å andra sidan måste greppet vara starkt, så att det inte blir lyftets svaga del. Håller man stången för långt upp i handen blir det tyngre för fingrarna att hålla fast den, och greppet blir sämre pga det) ;
4) att stå på lämpligt avstånd från stången (är man för nära stången antingen tvingar man höfterna för långt bakåt eller också kommer man för mycket ”över stången” med axlarna, och då blir det ett rygglyft. Är man för långt från stången kommer höfterna för lågt ner i startpositionen) ;
5) att andas in och få bra buktryck ;
6) att få ”samlad styrka” (i detta fall att höfterna inte är för långt bakom stången) ;
7) att vara ”bakom stången” (dvs att axlarna/huvudet inte är så långt över stången att det blir ett rygglyft) ;
att ha rätt höfthöjd i starten (se nedan) ;
9) att försöka minska stångens ”dödhet” (se nedan) ;
10) att börja draget med ben/höfter och dra så nära benen som möjligt, med bra kraft men utan knyckar.Att jag räknar upp dessa punkter betyder inte att du gör fel i alla dem, utan att man bör tänka på dem när man komponerar sin lyftteknik. Dessutom påverkar ändring av en detalj lätt andra detaljer (som jag beskrev i punkt 4 ovan).
Rätt starthöjd är en av de viktigaste enskilda detaljerna i helhetstekniken. Rätt starthöjd är individuell och beror på 1) lyftarens ”kroppsbyggnad” (flera faktorer spelar in, kanske mest ”de inblandade ”kroppsdelarnas” längd i förhållande till varandra) och 2) de inblandade muskelgruppernas inbördes styrka. Den bästa höfthöjden är den där man känner att man får ”benen med” direkt i början av draget. Har man höfterna för lågt stiger dessa först, och man är i ofördelaktig kroppsposition i mitten av lyftet. Håller man höfterna för högt blir det ett rygglyft. Du har inte höfterna för högt. Däremot ser man en tendens till att höfterna stiger aningen före resten, vilket kan tyda på att du har dem för lågt (men i detta fall behöver det inte nödvändigt vara så).
Att ”göra starten mindre död” betyder alltså att man på något sätt försöker få rörelse i kroppen eller stången innan lyftet börjar. Detta kan man göra t.ex genom att :
1) göra ”dykstart”, dvs gå ner till stången och börja draget mycket snabbt ;
2) ha stången en aning för långt från ”underbenen” före lyftet, och börja draget med att dra in stången mot benen ;
3) sätta sig ner för djupt före start, börja draget med att höja höfterna, och börja dra när man har exakt rätt höfthöjd ;
4) att ”spänna till” höfter och midja just före draget med en liten knyck eller rumpvickning neråt (vilket aldrig betyder att man knycker stången i starten av draget).
Observera att fler av dessa metoder gör att höfthöjden ändrar något (från rätt höfthöjd till en annan just innan lyftet börjar, men att höfthöjden ska vara rätt då stången börjar röra sig uppåt).Angående starthastighet se ett av mina senare inlägg i Bernhards journal.
Dethär var lite allmänt om marklyftstarten, och inte helt riktat till just dig, därför att man måste pröva i praktiken på dessa saker för att se hur de fungerar individuellt.
9 oktober, 2008 at 19:48 #573278Anonym anvandareMemberOkej ska tänka på dina grejer som du sa.
Tackar
9 oktober, 2008 at 20:04 #573279Anonym anvandareMemberKan man peta in en fråga här?
Sumo mark är väl för att maxa i marklyft än att bygga massa och toppstyrka? Det är väl en teknikdel av marklyftet?
F.Ö tycker jag ser bra ut. Ner med gumpen mer bara och sluta jucka i slutet För om du ser så rör sig stången inte högre bara för att du trycker bak ryggen.
Lätt iallafall, hur mycket är där?
9 oktober, 2008 at 20:09 #573280Anonym anvandareMemberÖhman wrote:Kan man peta in en fråga här?Sumo mark är väl för att maxa i marklyft än att bygga massa och toppstyrka? Det är väl en teknikdel av marklyftet?
F.Ö tycker jag ser bra ut. Ner med gumpen mer bara och sluta jucka i slutet För om du ser så rör sig stången inte högre bara för att du trycker bak ryggen.
Lätt iallafall, hur mycket är där?
Haha brukar inte jucka:D Vart bara så när jag såg coleman innan;) Misstolka intedet där nu haha.
Det där är bara 170, körde skit lätt för jag fick en muskelbristning på 260 kg förra veckan men nu är det bra igen.
9 oktober, 2008 at 20:51 #573281Anonym anvandareMemberKan ju lägga upp den här nu när tråden redan är startad. Ser det här lyftet bättre ut?
[youtube=]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.