Militär

Home Forums Styrkehörnan Militär

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author

Hejsan kanske låter löjligt vet ej. Men jag ska iaf bli militär så undrar om nån har nåt bra trännings sätt jag vet att kondition är bland det viktigaste men när det gäller inne i gymmet. Tror jag inte kan bli stor om man trännar på det sättet men nån som kanske är (har) varit militär elr nåt. Lumpen kanske helst då nåt tufft. MVH

Bananaosten wrote:
    Hejsan kanske l

jag gjorde lumpen som Granatkastarsoldat, vilket innebär bla att man måste släpa omkring på en 780 (?) kilo tung granatkastare :P men det man behöver mest i lumpen är som sagt kondition, bra psyke och sen lite styrka skadar väl inte.. du har inte nämnt vad du har fått för tjänst ? ska du vara låt oss säga Bevakningssoldat så kanske du inte behöver så mkt styrka men ska du vara till exempel Fjälljägare så lär du börja träna hårt.. har du mönstrat o så än ? det som du ska tänka på är att som militär så bär du oftast alltid på en ”ryggsäck” som väger nånstans runt 30 kilo eller uppåt med all packning, men som oxå kan vara annorlunda beroende på vilken tjänst du har.. så det du kan göra är att inhandla dig en stor ryggsäck och fylla den med så mkt som möjligt och sedan gå runt med den.. springa med den.. kom oxå ihåg att kängorna som man har i det militära är kassa (om man inte får specialdojjor) så de kommer du få mkt skoskav av.. är det nåt du vill veta skicka ett PM vet jag ;)

nossralj wrote:
    jag gjorde lumpen som Granatkastarsoldat, vilket innebär bla att man måste släpa omkring på en 780 (?) kilo tung granatkastare :P men det man behöver mest i lumpen är som sagt kondition, bra psyke och sen lite styrka skadar väl inte.. du har inte nämnt vad du har fått för tjänst ? ska du vara låt oss säga Bevakningssoldat så kanske du inte behöver så mkt styrka men ska du vara till exempel Fjälljägare så lär du börja träna hårt.. har du mönstrat o så än ? det som du ska tänka på är att som militär så bär du oftast alltid på en ”ryggsäck” som väger nånstans runt 30 kilo eller uppåt med all packning, men som oxå kan vara annorlunda beroende på vilken tjänst du har.. så det du kan göra är att inhandla dig en stor ryggsäck och fylla den med så mkt som möjligt och sedan gå runt med den.. springa med den.. kom oxå ihåg att kängorna som man har i det militära är kassa (om man inte får specialdojjor) så de kommer du få mkt skoskav av.. är det nåt du vill veta skicka ett PM vet jag ;)

Håller helt med. Som sagt det beror på vad du får för tjänst. Det säger sig ju självt att KJ eller FJS kräver mer än en tjänst i t.ex. en stab. Ett grundtips är att du tränar allsidigt, blandat med kondition och styrka. Själv är jag plutonchef i en insatspluton och om jag ser till mina soldater kan jag säga att det oftast är konditionen som fattas hos dem.

H

okey tackar f

nossralj wrote:

hehe jasså minsan en grk labbe vart låg du?… låg också på Granatkastarpluton men detta år tillhörde det Kustjägarkompaniet igen för första gången på många många år. Pågrund av att dom inte haft tillräckligt många bra extramönstrande plockades grk ut ur KJ-komp. Distans paddling och överlevnad va bra deff:worship: gick ner 8kilo på en vecka :emo-thumb

men som sagt träna mkt march..
    får du en lite tuffare tjänst så kan du ju va beredd på gå 5mil i sträck med tung packning med lite vatten och mat. men som sagt psyket är allt har du ett stabilt syke och inte knäcks av alla psykningar så kommer du långt på det!

Johne wrote:
    hehe jasså minsan en grk labbe vart låg du?… låg också på Granatkastarpluton men detta år tillhörde det Kustjägarkompaniet igen för första gången på många många år. Pågrund av att dom inte haft tillräckligt många bra extramönstrande plockades grk ut ur KJ-komp. Distans paddling och överlevnad va bra deff:worship: gick ner 8kilo på en vecka :emo-thumb

men som sagt träna mkt march..
    får du en lite tuffare tjänst så kan du ju va beredd på gå 5mil i sträck med tung packning med lite vatten och mat. men som sagt psyket är allt har du ett stabilt syke och inte knäcks av alla psykningar så kommer du långt på det!

Yes sir :) Jag låg vid P10 Strängnäs.. Själv då ? Gotland kanske ? :) Precis man går ner mkt i vikt.. Även i muskelmassa.. Tror jag gick ner 15 kilo allt som allt.. Ska tilläggas att jag var inte direkt tjock :D

nossralj wrote:
    Yes sir :) Jag låg vid P10 Strängnäs.. Själv då ? Gotland kanske ? :) Precis man går ner mkt i vikt.. Även i muskelmassa.. Tror jag gick ner 15 kilo allt som allt.. Ska tilläggas att jag var inte direkt tjock :D

hehe fyfan… Jag låg på Amf1 i Vaxholm. Gick ner ungefär 20kg. men jag hade satsat på byggning innan jag rykte in i lumpen och va ganska grov vägde 110kg så det blev ju en del bära. Bar blandannat 105kg granater 3km i march tempo :bb3:

men såhär ser jag ut idag efter lumpen bifogar en länk:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=518&page=37]

ReNeGaDe wrote:
    Hej Bananaosten.

Jag gjorde lumpen som kustjägare 1996. Det jag tränande mest innan jag rykte in var simmning och löpning med packning. Att kunna lyfta 100kg i bänkpress är inget som hjälper dig mycket som kustjägare. Det är bättre att träna uthålighet så att du får sega och väldigt uthålliga muskler. Det ingår knappt några tyngre lyft inom utbildningen, vad som istället frestar på mycket är alla långa fältveckor med mycket vandring med tung packning. Något som också är jobbigt är all vattenfys. Träna mycket simmning samt se till att bli van att simma under vatten innan du rycker in. Under hela min utbildning såg jag aldrig ett gym, iställer gjorde vi 1000 tals armhävningar och sprang kilometervis med hinderbana. Så se till att du är van att springa långa sträckor med packning innan du rycker in. Om du har gjort andra mönstringen till utbildningen så har du ju fått ett träningsprogram: följ det så kommer du att ha goda förutsättningar att klara utbildningen galant. Lycka till

Var du sju år när du gjorde lumpen?

Hej!
    Sj

Hammarstrand wrote:
    Hej!
    Själv gjorde jag lumpen som Amfibiejägare i GRK-pluton på Amf4 Göteborg.
    Kan ju lungt säga att min upplevelser där ifrån är allt mellan himmel och helvete.. =-)
    Men nu tillsaken.. jag skulle föreslå övningar som marklyft och knäböj och gärna lite fler reps än vanligt…jo och mage självklart!
    Annars så e en ruskig kondis det du kommer ha störst nytta av.

Kör hårt och lycka till..

amfibiejägare det har jagb aldrig hört talas om vilket år gjorde du lumpen?

Donken_ma_man wrote:
    Var du sju år när du gjorde lumpen?

Hoho.. Got ya! Lite lustigt när du är 16 år i presentationen..

tappa allt i lumpen, styrka och kondition… efter ett halv

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.