Någon som provat Bartolls program för maxstyrka?

Home Forums Styrkehörnan Någon som provat Bartolls program för maxstyrka?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Någon här som provat detta programmet? Är väl kanske inget ovanligt program i en styrkelyftares ögon?

[http://www.bartoll.com/index.php/articles/7-articles-2007/63-stadiums-styrkeoekningsprogram]

Kul med synpunkter eller om någon har provat detta!

Det där 12-20 repsen i slutet är ganska onödigt. Bort med dem. Högreps har ingen plats i ett styrkeprogram.

Men Bartoll kanske kan motivera varför det ska vara där?

Har ingen aning om varför han har gjort så. Dom övriga mindre viktiga övningarna förstår jag dock då det bara är menat som genomblödningsset.

Det verkar vara ett ganska bra prorgam i övrigt. Vissa kör ett set med fler reps som avslutning i varje övning, antagligen bara för att det känns bra och att man vill ha lite pump i muskeln. Någon påverkan på maxstyrkan har det som sagt inte.

Ingen som provat?

Jag tycker det ar lite markligt att Bartoll inte tar upp vilka vikter man ska lagga sig pa. Jag sag atminstone ingen kommentar om % av 1RM eller dylikt. Om man inte har hjalp av nagon klubb etc maste det vara svart att lista hur man ska lagga upp ett enskilt pass samt hur sjalva periodiseringen ser ut over tiden vad galler huvudovningarna.

Kan förstå vad du menar. Men det är inget överhängande problem. Han vill väl att man ska hitta rätt nivå själv, men man ska ju ligga strax vid failure på huvudövningarna.

Vad jag förstått så ska du periodisera så att varje träningspass i respektive träningsblock körs 4 ggr innan du går över till nästa period. Alltså 16 pass per block.

En sak som jag noterade var att han beskriver passens uppbyggnad annorlunda mot hur dom ser ut under block 1. Han skriver:

” I program 1 börjar du med sex repetitioner för att sedan göra en tung singel och sedan tre repetitioner. Eftersom ditt nervsystem kommer ihåg hur tung singeln var kommer det efterföljande setet med tre repetitionerna att kännas lättare än vad det vanligtvis gör. Därefter gör du ännu en singel som är något tyngre än den förra. Den kommer också att kännas lättare eftersom du nyligen gjorde tre repetitioner och vet att du i detta set enbart behöver göra en enda. I setet därefter gör du ännu en gång tre repetitioner med en något tyngre vikt. Även denna gång kommer det att kännas lättare på grund av den tunga singeln i föregående set.”

Men som du ser på passet så följs sexan av en trea.

Vad fina instruktionsfilmer där fanns!!

Synd bara att de inte kunde ha med ngn som kan utföra övningarna också..

Hähä nae att ha stången på huvudet vid knäböj e ju ingen höjdare.

Men behöver du verkligen se på instruktionerna? Någon speciell övning du syftar på?

Allan wrote:
    Kan förstå vad du menar. Men det är inget överhängande problem. Han vill väl att man ska hitta rätt nivå själv, men man ska ju ligga strax vid failure på huvudövningarna.

Vad jag förstått så ska du periodisera så att varje träningspass i respektive träningsblock körs 4 ggr innan du går över till nästa period. Alltså 16 pass per block.

En sak som jag noterade var att han beskriver passens uppbyggnad annorlunda mot hur dom ser ut under block 1. Han skriver:

” I program 1 börjar du med sex repetitioner för att sedan göra en tung singel och sedan tre repetitioner. Eftersom ditt nervsystem kommer ihåg hur tung singeln var kommer det efterföljande setet med tre repetitionerna att kännas lättare än vad det vanligtvis gör. Därefter gör du ännu en singel som är något tyngre än den förra. Den kommer också att kännas lättare eftersom du nyligen gjorde tre repetitioner och vet att du i detta set enbart behöver göra en enda. I setet därefter gör du ännu en gång tre repetitioner med en något tyngre vikt. Även denna gång kommer det att kännas lättare på grund av den tunga singeln i föregående set.”

Men som du ser på passet så följs sexan av en trea.

Det han beskriver senare kallas för ”wave-loading” och det fungerat tyvärr inte riktigt så magiskt som han beskriver det. Det fungera alltså inte i praktiken, speciellt inte i mark och böj. I bänkpress har det fungerat okej.

Jag har alltså provat det under längre perioder.

Allan wrote:

(…)

Jag tror att det visst kan vara ett problem om man inte sjalv har erfarenhet av att trana styrkeprogram utan tidigare vagledning. Dels skulle jag tro att man som oerfaren har en tendens att lagga sig for tungt fran vecka 1 och sedan fastnar direkt och dels tror jag att det ar latt att fastna om man under hela fyraveckorsperioden kor ’strax vid failure’ utan att byta huvudovning varje eller varannan vecka typ som Westside foreskriver. (Det ar forresten kanske samma orsak jag beskriver tva ganger har…)

Timme wrote:
    Det han beskriver senare kallas för ”wave-loading” och det fungerat tyvärr inte riktigt så magiskt som han beskriver det. Det fungera alltså inte i praktiken, speciellt inte i mark och böj. I bänkpress har det fungerat okej.

Jag har alltså provat det under längre perioder.

Magiskt och magiskt. Vågbelastning är inget nytt på så sätt, dock tycker jag att dom tre träningsblocken tillsammans kan funka ganska bra:)

Någon som vet ungefär vilken belastning man bör välja?

Ingen?

Det finns nog mycket kunnigare manniskor an jag har pa forumet och jag tycker en av svagheterna med programet var just att forfattaren inte skrivit ut det. Men for att forsoka bidra till traden, vad tror ni om foljande som nagot for diskussionen att utga fran vad galler huvudovningarna?

Varje fas skulle kunna avslutas enligt nedan den fjarde veckan. Forsta veckan kanske man borjar typ 10% lagre pa alla set.

Fas 1: 6 reps – 80% av 1RM; 1 rep – 85%; 3 reps pa 90%, 1 rep pa 95%

Fas 2: 3 st 4:or pa 90% (jag klarar ungefar 4X4 pa 90%)

Fas 3: 85%-90%-95%-85%-90%-95% (3-2-1-3-2-1)

Tack ska du ha! Detta är väl ungefär så som jag också tolkat det! Är bara att börja om! Är nog rädd att jag kört för tungt tidigare hehe.
    Har kört :
    6 *90%,
    1 *95%,
    3* 92%
    1*98%,
    3*95%

Ska väl också tillägga att detta upplägget mer vart i syfte för att se var man ligger till maximalt styrkemässigt. Nulägesanalys hehe.
    Tycker detta kan vara kul att köra på marklyft för variationens skull sedan är väl kanske inte alla övningarna så lämpliga att köra så. Som chins och böjen t.ex.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.