Home › Forums › Styrkehörnan › Några frågor om tyngdlyftning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 juli, 2006 at 14:21 #91448Anonym anvandareMember26 juli, 2006 at 14:21 #992736Anonym anvandareMember
Har några funderingar kring styrkelyft, har sökt men har ändå några frågor kvar:
Är det lika viktigt att räkna kalorier inom tyndlyftning som i bodybuilding?
Hur mycket kondition tränar tyndlyftare?
Om man vill träna och tävla i tyngdlyftning, är det viktigt att vara med i en klubb där man lär sig teknik och får hjälp med tävlingar m.m, eller räcker det med att ha ett bra upplägg och medlemskap på det lokala gymet?
Hur fungerar tävlingar? kan man tävla enbart i t.ex. bänkpress eller tävlar man i annat med?
Behöver man ha massa skum utrusting? (har läsa om dräkter m.m. som jag aldrig begripit mig på)
Vad är lagom ålder för att börja med tyngdlyftning? Runt 16-18 när man vuxit klart?
Vill lära mig lite om detta, dels då det ev. kan vara intressant för egen del och dels bara för att det är kul att veta lite mer om hur det fungerar:)
26 juli, 2006 at 16:27 #992737Anonym anvandareMemberFörst:
[http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyngdlyftning Tynglyftning]
[http://sv.wikipedia.org/wiki/Styrkelyft Styrkelyft]
Man kan tävla i enbart bänk, men då heter det bänkpresstävling. Och har just inget med styrkelyft att göra, IMO.
Man kan börja när som helst med viktträning. All seriös forskning på ämnet har gång på gång krossat myten om ungdomar som stannar i växten pågrund utav viktträning. Värre är det med elitgymnastik, kolla upp de 9-14 åringar som tävlar i OS och hur deras kroppar ser ut +10 år senare. Självsvält i utvecklingsfasen utav sitt liv = teh suxxor!
Ta kontakt med din lokala styrke/tyngdlyftarklubb. Träning med seriösa lyftare och kunnigt (starkt) folk är helt överlägset. Detta är mycket viktigt!
Det är alldeles utmärkt att träna/tävla i bägge sporterna i ung ålder. Synergi utav sällan skådat slag.
Lycka till!
26 juli, 2006 at 17:43 #992738Anonym anvandareMembertyngdlyftning (Olympisk lyftning=OL) och styrkelyft (SL) är som mjukglass ( ) sagt skilda sporter. däremot håller jag inte med om att bänkpress(BP) är skiljt från styrkelyftet, de tillhör samma förbund (vilket innebär att SL och BP-tävlingar ofta arrangeras ihop och så) medans tyngdlyftningen har ett annat förbund
Är det lika viktigt att räkna kalorier inom tyndlyftning som i bodybuilding?
Nej, absolut inte. Det viktigaste är att du äter ordentligt för att kunna tillgodogöra dig träningen. Sen när man kommit upp i nivå kan man tjäna på att gå ner eller upp en viktklass till en viktig tävling. Men, inget jag rekommenderar det tar på krafterna oerhört. Och det är inga 3-månaders bantningar vi snackar om, jag har kanske plockat 1,5-2kg sista veckan innan tävling som mest.
Hur mycket kondition tränar tyndlyftare?
Helt individuellt. Vill du köra kondis 5ggr i veckan så kan du väl det, fast då blir det svårare att hinna med styrketräningen. Vill du inte köra kondis alls funkar det med. Jag kör ingen kondis, om inte jag får tillfälligt hjärnsläpp samtidigt som jag är rastlös.
Vad jag fattar av de jag tränar med är det inte speciellt många som tränar kondition.Om man vill träna och tävla i tyngdlyftning, är det viktigt att vara med i en klubb där man lär sig teknik och får hjälp med tävlingar m.m, eller räcker det med att ha ett bra upplägg och medlemskap på det lokala gymet?
JAAA!!! Här skulle jag vilja säga att det finns en liten skillnad mellan OL och SL. OL är oerhört mycket teknik, och mycket svårt att lära sig på egen hand. Att ha en tränare som ser vad man gör fel är ovärdeligt. SL är det en helt klar fördel att ha en klubb och tränare, men jag tror att det kan vara något lättare att köra själv.
Dessutom måste du ha tävlingslicens för att tävla, så du måste iaf vara medlem i en klubb. Jag tycker du ska ta kontakt med närmsta klubb!Hur fungerar tävlingar? kan man tävla enbart i t.ex. bänkpress eller tävlar man i annat med?
Öhhh… Jau, som mjukglass länkar säger, OL = ryck + stöt. SL = knäböj + bänkpress + marklyft eller enbart bänkpress.
Behöver man ha massa skum utrusting? (har läsa om dräkter m.m. som jag aldrig begripit mig på)
Behöver är ju en definitionsfråga. Börjar med OL inom vilket du behöver en lyftartrikå och skor. Vissa lyftare har bälte och handledslindor, men långt ifrån alla (inte jag). Trikå kan troligen klubben fixa.
SL är det lite värre med. Du måste tävla i trikå men annars är utrustningen frivillig. Däremot är det himla svårt att konkurrera utan. De flesta kör då med knälindor, bälte, böjdräkt och lyftarskor i knäböj. I bänk har man bänktröja (fast inte ungdomar under 18) och handledslindor, bälte och trikå.
I marklyft har man knästrumpor, markdräkt(eller bakåframvänd böjdräkt) och bälte. Så det är en del. Men du måste ju inte skaffa allt på en gång, börja träna och testa att tävla ett tag och om du tycker det är kul så kan du ju börja köra med utrustning.Vad är lagom ålder för att börja med tyngdlyftning? Runt 16-18 när man vuxit klart?
Har sett småknattar på 7 bast tävla i OL. Inom SL däremot får du börja tävla först när du är 14. Här tog du ju upp en mycket viktig anledning till att kontakta en klubb. Jag vet ju inte hur gammal du är men anar att du är rätt ung pga frågan. En klubb kan hjälpa dig att träna ”rätt” delvis så att du utvecklas och blir starkare och delvis så att du inte skadar dig. Småknattarna på 7-10 år körde inte med tunga vikter utan tränade bara teknik.
satan vad långt det blev..
fråga mer om du undrar!
men hur gammal är du och vart bor du nånstans?Jag tävlar framförallt i styrkelyft och bänkpress, men smygkör lite tyngdlyftning med. Världens roligaste sport att hålla på med (alltså SL).
26 juli, 2006 at 18:52 #992739Anonym anvandareMemberTack för mycket informativa svar, över all förväntan:emo-thumb
Låter faktist som en sport för mig. Tror visserligen inte att mina gener är de bästa (lyfter 90 kilo i bänk:O) men man kan ju inte ge upp innan man ens har försökt.
Ålder undrar jag mest därför att jag är rädd att vara för gammal, idag ska man ju helst börja med sin sport innan man föds om man ska kunna bli något. Jag är hur som helst 17 år, för gammalt för att hinna träna upp sig och bli något månntro?
Bor i Skövde. Någon som vet om det finns någon klubb här?
Kan tillägga att om det blir aktuellt så är det SL som gäller för min del.
Vill återigen tacka för väldigt bra svar:)
EDIT: Kom på en fråga till. Man tränar ju väldigt tungt och på låga reps, borde inte det slita på lederna ganska hårt? Eller är det som med annan träning, bra för lederna med rätt uppvärmning?
26 juli, 2006 at 21:05 #992740Anonym anvandareMemberjag blir så jätteglad när nån vill börja med min sport så då vill jag hjälpa till.
helt klart är det ju en fördel att börja tidigt, men inget måste. jag började vid 18 har på dryga 2 år kommit upp ganska långt. du är ju junior ända till 23 så det finns ju tid kvar.
känner en tyngdlyftare som började först som 21-åring och som idag är bland sveriges bästa.
så det går.klubbar:
[http://www.wahlanders.se/bgoif/ Broddetorps GoIF] verkar ligga rätt nära.[http://web.telia.com/~u51506397/FTK_hem.html Falköpings TK] har en något förlegad hemsida, men kan ju va värt att testa. Verkar mest vara tyngdlyftning iofs.
En skövde FK och en skövde KK hittade jag, men utan hemsidor.
broddetorp vet jag är en aktiv klubb iaf
och familjen wahlander, som tävlar där, är mycket trevliga26 juli, 2006 at 21:26 #992741Anonym anvandareMemberFan, du va ju en riktigt nyttig informationskälla:D
Ja, åldern ska det ju inte vara några problem med då. Broddetorps verkar ju rätt bra, lite i långt bort bara. Så då kommer ju givetvis frågan hur mycket tid man spenderar på klubben? sköter man hela träningen därifrån, eller är man bara där emellanåt? En gång i veckan eller så skulle jag nog kunna ta mig dit, men oftare än så blir nog svårt.
Är ju medlem på ett bra gym i Skövde som jag kan ta mig till jämt8)
27 juli, 2006 at 11:15 #992742Anonym anvandareMemberkeffo wrote:Fan, du va ju en riktigt nyttig informationskälla:DJa, åldern ska det ju inte vara några problem med då. Broddetorps verkar ju rätt bra, lite i långt bort bara. Så då kommer ju givetvis frågan hur mycket tid man spenderar på klubben? sköter man hela träningen därifrån, eller är man bara där emellanåt? En gång i veckan eller så skulle jag nog kunna ta mig dit, men oftare än så blir nog svårt.
Är ju medlem på ett bra gym i Skövde som jag kan ta mig till jämt8)
Broddetorp är nog ett bra val. Förhoppningsvis är de också tillmötesgående och hjälper dig med hur du ska träna, både när du har tid att åka dit och när du tränar på hemmaplan.
Jag kan ju inte svara för vad de har för verksamhet, eller om de ens har sån. Jag kan bara hoppas att dom hjälper dig, för det är mycket lättare irl än över internet. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.