Home › Forums › Styrkehörnan › Nån som kan förklara magens inverkan på knäböj?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 maj, 2007 at 21:22 #81300Anonym anvandareMember14 maj, 2007 at 21:22 #741114Anonym anvandareMember
Tjena,
Jo som sagt så undrar jag över detta. Jag förstår att magen hjälper till att stabilisera hela midje paketet under lyftet men det är vissa kommentarer som förbryllar mig tex:
Om man inte orkar riktigt i böjen utan fäller fram säger folk att magen är för svag. Kan någon förklara detta?
Mitt felaktiga resonemang är detta: Borde det inte vara ryggen som är för svag om man fääller fram eftersom det är det som rätar upp ryggen? Magen kan ju inte trycka utan bara som alla andra muskler dra ihop sig. Vissa säger att man lyfter 60% med magen och 40% med ryggen. Att spänna ut magen stabiliserar, jovisst. Men hur kan den trycka upp ryggen rak när det är ryggmuskuren som gör detta?
Förklara gärna ni som är insatta
15 maj, 2007 at 17:02 #741115Anonym anvandareMember48 st har läst tråden och ingen har svarat. Var frågan alldeles för dum?
15 maj, 2007 at 19:03 #741116Anonym anvandareMemberse kroppen som enhet, inte som enskiljda muskler, buktryck skapas av en jäkla massa muskler där bl.a magen.
jävla dålig jämförese, men prova vika ett papper, sen rullar du ihop det och provar igen. Även om musklerna rent mekaniskt bara drar ihop sig skapar de ett tryck runt hela överkroppen.
15 maj, 2007 at 20:56 #741117Anonym anvandareMemberHm, ok…jo men jag förstår din liknelse.
28 juli, 2007 at 23:01 #741118Anonym anvandareMemberKan ju vara så att man är stram i vadmusklerna(som jag är) som gör att man inte kommer ner så djupt och kompenserar genomatt fälla överkroppen för mkt framåt, i tron att man kommer djupare ner i sin benböj. Det misstaget gjorde jag förut.
Eller så kanske jag är ute å cyklar…..
30 juli, 2007 at 11:04 #741119Anonym anvandareMemberSvaga magmuskler = klent buktryck.
31 juli, 2007 at 08:03 #741120Anonym anvandareMemberDet kan naturligtvis finnas många orsaker till fällning.
Belastningen på ländryggen är kg-mässigt mycket stor i t.ex knäböjning och marklyft. Därför behöver man en stark rygg. Men eftersom magmuskulaturen ”stöder/avbelastar” ryggen behöver man också starka magmuskler för det ändamålet. Man avbelastar ryggen genom att 1) ha starka magmuskler, 2) andas så man får ett bra buktryck och 3) använda bälte (som är brett åtminstone FRAMTILL) på tunga vikter.
En vanlig orsak till ryggont bland icke tränande är för övrigt också svaga magmuskler.
4 augusti, 2007 at 15:59 #741121Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:3) använda bälte (som är brett åtminstone FRAMTILL) på tunga vikter.Amen – bälte bör bara användas just när man verkligen lyfter tungt, annars stärker man ju inte upp bålen och blir så att säga ”beroende” av bältet för stabiliteten! Självklart också köra andra övningar för att stärka mage/bål.
Ser alltför många som springer runt på gymmen hela passet med styrkebälte på hela tiden, eller kör tricepspress med bälte…7 augusti, 2007 at 16:24 #741122Anonym anvandareMemberFlexor wrote:Du ska för det första inte ”spänna ut” magen då detta kommer föra med sig många oönskade konsekvenser.Mvh
Robert LiljaVarför ska man inte spänna ut magen? Vilka oönskade konsekvenser?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.