Home › Forums › Styrkehörnan › När kom bänkpresströjorna?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 januari, 2007 at 10:50 #919107Anonym anvandareMember
När kom och började bänkpresströjor användas för att kunna lyfta tyngre vikter?
16 januari, 2007 at 10:50 #87161Anonym anvandareMember16 januari, 2007 at 13:02 #919108Anonym anvandareMemberDen fanns i mindre utsträckning i USA nån gång på slutet på 80-talet. Annars kom den i början på 90-talet 92-93 nån gång sedan har den utvecklas med åren.
MVH/Fredrik Svensson
16 januari, 2007 at 13:53 #919109Anonym anvandareMemberFörsta gången 1986, men de förbjöds igen -87 (och då var det bara Inzer HD, de nyaste ”styvaste” tröjorna är ett 2000-tals fenomen).
16 januari, 2007 at 15:10 #919110Anonym anvandareMembermen använde inte Ted Arcidi med flera den första tröjan 1985? hans 705 gjordes inte RAW inte heller Paul Dicks 612 pounds i 100 kgs klassen. nu snackar jag endast USA.
16 januari, 2007 at 20:45 #919111Anonym anvandareMemberDet kan hända att mitt minne sviker mig (som de flesta vet är jag lite senil), och att bänktröjorna kom redan 1985. Detta är fullt möjligt. I vilket fall som helst var de godkända år 1986 (men kanske alltså redan -85). Och de förbjöds 1987.
Själv har jag kvar en gammal bänktröja från 1986.
16 januari, 2007 at 21:01 #919112Anonym anvandareMemberva är det för tröjer? bild någon?
16 januari, 2007 at 22:10 #919113Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Det kan hända att mitt minne sviker mig (som de flesta vet är jag lite senil), och att bänktröjorna kom redan 1985. Detta är fullt möjligt. I vilket fall som helst var de godkända år 1986 (men kanske alltså redan -85). Och de förbjöds 1987.Själv har jag kvar en gammal bänktröja från 1986.
jag har kollat upp det nu och dom fanns 85. inte för att de gjorde så mkt men de fanns i USA.
kan ju ha varit så att de fanns med på VM eller liknande 86 och sen förbjöds de 87 på internationella tävlingar. men de förbjöds väl aldrig i USA?
16 januari, 2007 at 23:55 #919114Anonym anvandareMember1982 är siffran jag sett. Skall se om jag kan rota upp den referensen igen.
/the_PL_man
17 januari, 2007 at 12:48 #919115Anonym anvandareMember1985 tror jag på men inte 1982. Ingen använde bänktröja 1982. Tröjorna förbjöds i de internationella reglerna, men kan förstås han använts internt i USA. Jag måste erkänna att det är så många år sedan att jag inte kan minnas riktigt hur det var (annat än att bänktröjan kom i mitten av 1980-talet – tydligen 1985 – vi skaffade tröja (som beställdes från USA) -86, och den förbjöds igen -87, internationellt alltså).
Jag tycker inte problemet med tröjan är att den är orättvis (”den som har bästa tröjan vinner”). Alla lyftare skaffar naturligtvis den tröja som fungerar bäst för dem. Det är sant att endel lyftare får mer hjälp av den. Men detta gäller ALL utrustning. Det gäller också t.ex lyftteknik : endel lyftare har utvecklat enormt bra teknik, som hjälper dem mycket, andra har det inte. Styrkelyft är ingen mätare av enbart styrka, utan av hur mycket lyftarna lyfter i styrkelyften (ändå är styrkelyft en bättre maxstyrkemätare än andra liknande grenar, som tyngdlyftning eller strongman).
Problemen med tröjorna är följande :
1. Lyftare får såpass mycket hjälp av tröjan att dagens bänkpressresultat inte motsvarar lyftarnas egentliga styrka. Tröjorna ger alltså en förljugen bild av hur mycket lyftarna klarar. (Detta gäller i ännu högre grad tröjor i andra förbund än IPF. När man hör att någon klarat t.ex 400 kg i bänkpress, så vet man inte alls vad den lyftaren skulle klara utan tröja)
2. Skaderisken ökar för att a) man använder mer vikt än ”man har styrka för” och b) lyften är svåra att ”kontrollera” med tröja.
3. Pga att lyften är svåra att kontrollera – speciellt för orutinerade och svaga lyftare – blir det alltför många utbomningarpå tävling.Detta inlägg är inget ställningstagande för eller emot bänktröjor. Jag är SL-ränare, och mina adepter använder den utrustning som de har mest nytta av (förutsatt att denna utrustning är godkänd i SL-reglerna). Ungdomlsyftare får som bekant inte använda tröja i Sverige (men nog internationellt).
17 januari, 2007 at 13:46 #919116Anonym anvandareMember”A super-shirt, mostly. In 1983, a college student and powerlifter named John Inzer started making shirts that supported benchers’ shoulders and deltoids. Word spread that the bench shirt not only prevented injuries but actually helped bounce the weight off your chest. The terminology on Inzer’s Web site reeks of pseudoscience—the top-of-the-line Inzer Phenom shirt ”features the EVS (Escape Velocity System) built inside”—but the shirt’s effect is undeniable. As the record for the shirted bench press shot up to 965 pounds, the unshirted or ”raw” mark has stayed at an earthly 713 pounds. (Scot Mendelson has that record.) Nowadays, every top bench-presser uses the shirt for safety and power. ”The whole raw thing, you’re just asking for trouble if you’re going to be dealing with any kind of weight,” says Ryan Kennelly. ”If you rip your pec, you rip your rotator cuff, you’re out of there. Thank God for bench shirts.””
[http://www.slate.com/id/2104915/]
BR
Lars17 januari, 2007 at 20:04 #919117Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:1985 tror jag på men inte 1982. Ingen använde bänktröja 1982. Tröjorna förbjöds i de internationella reglerna, men kan förstås han använts internt i USA. Jag måste erkänna att det är så många år sedan att jag inte kan minnas riktigt hur det var (annat än att bänktröjan kom i mitten av 1980-talet – tydligen 1985 – vi skaffade tröja (som beställdes från USA) -86, och den förbjöds igen -87, internationellt alltså).Jag tycker inte problemet med tröjan är att den är orättvis (”den som har bästa tröjan vinner”). Alla lyftare skaffar naturligtvis den tröja som fungerar bäst för dem. Det är sant att endel lyftare får mer hjälp av den. Men detta gäller ALL utrustning. Det gäller också t.ex lyftteknik : endel lyftare har utvecklat enormt bra teknik, som hjälper dem mycket, andra har det inte. Styrkelyft är ingen mätare av enbart styrka, utan av hur mycket lyftarna lyfter i styrkelyften (ändå är styrkelyft en bättre maxstyrkemätare än andra liknande grenar, som tyngdlyftning eller strongman).
Problemen med tröjorna är följande :
1. Lyftare får såpass mycket hjälp av tröjan att dagens bänkpressresultat inte motsvarar lyftarnas egentliga styrka. Tröjorna ger alltså en förljugen bild av hur mycket lyftarna klarar. (Detta gäller i ännu högre grad tröjor i andra förbund än IPF. När man hör att någon klarat t.ex 400 kg i bänkpress, så vet man inte alls vad den lyftaren skulle klara utan tröja)
2. Skaderisken ökar för att a) man använder mer vikt än ”man har styrka för” och b) lyften är svåra att ”kontrollera” med tröja.
3. Pga att lyften är svåra att kontrollera – speciellt för orutinerade och svaga lyftare – blir det alltför många utbomningarpå tävling.Detta inlägg är inget ställningstagande för eller emot bänktröjor. Jag är SL-ränare, och mina adepter använder den utrustning som de har mest nytta av (förutsatt att denna utrustning är godkänd i SL-reglerna). Ungdomlsyftare får som bekant inte använda tröja i Sverige (men nog internationellt).
håller med på alla punkter och det är just 1:an som stör mig mest. det hade varit ok om tröjan gjort ca 20 kg så om en lyftare pressar 200 får han 220 med tröja men nu kan denne lyftare få ut så mkt som 60- 70 kg när han ligger kring 200 i bänk och detta är en enorm skillnad och gör det för mig lite löjligt.
gillar mer den utrustningen som användes under 70- 80 talet. där man kanske fick ut ca 40- 70 kg i knäböj på utrustningen och sen var det inte så mkt mer. detta är lite mer rimligt för vikterna i knäböj ligger ganska mkt högre RAW än vad de gör i bänkpress. sen var ju också dräkten lite skadeförebyggande, har sett och hört från min pappa att många knäböjningar såg helt hemska ut innan dräkten kom(krokig rygg mm). nu är jag för knäböj utan utrustning också men gillar utrustningen där mkt mer än i bänk.
17 januari, 2007 at 23:52 #919118Anonym anvandareMemberAtt utvecklingen av tröjorna gått för fort och för långt tycker nog dom flesta även jag. När det gäller hur dom kan ge skador och skydda mot skador har tröjorna helt klart 2 sidor.
1: Har lyftaren en för tajt tröja särkilt av dom nyare modellerna kan skador uppkomma när lyftaren inte kan hantera den högre belastningen samt tekniken. T ex tappa stången åt olika håll m.m. vilket kan vara väldigt farligt.
2: Nåt som är positivt i skadesynpunkt med tröjorna är att har man en tröja i RÄTT storlek(inte för tajt) så skyddar den väldigt bra mot skador, typ: bröstmuskelskador, axlar m.m. Jag har flera gånger under min karriär haft problem med mindre muskelbristningar på sidorna av bröstmuskeln vilket gjort att det inte gått i vissa perioder att köra tungt utan tröja, utan att riskera större skador. Men med tröja på har det inte känns nånting och det har gått att tävla utan problem. Skulle man åka på en rejäl bröstmuskelskada skulle man vara slut som lyftare på nån högre nivå.
Så ur skadesynpunkt har tröjorna 2 sidor dom kan både ge skador och skydda mot skador.
MVH/Fredrik Svensson
18 januari, 2007 at 11:33 #919119Anonym anvandareMemberDet är förstås riktigt att tröjorna också kan skydda mot (andra typer av) skador (än dem de orsakar). Tydeligen hade jag också fel om årtalet, hur det nu kan vara möjligt.
18 januari, 2007 at 14:34 #919120Anonym anvandareMemberMin källa kan ju vara felaktig….
Sen är det alltid en viss skillnad mellan när en sak utvecklas och tills den får en vidare spridning./the_PL_man
stahlberg wrote:Det är förstås riktigt att tröjorna också kan skydda mot (andra typer av) skador (än dem de orsakar). Tydeligen hade jag också fel om årtalet, hur det nu kan vara möjligt. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.