”Negativ” bänk..bra lr inte?

Home Forums Styrkehörnan ”Negativ” bänk..bra lr inte?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Tjollahopp!

Ja har hört av vissa polare på gymmet att s.k negativ bänkpress träning ska vara bra för ökad muskulatur + styrka?

För er som undrar vad jag menar med det..

T.ex ifall du vanligtvis tränar med X-kilon på bänken. så lägger du på cirka 30-40 kg extra men du har en passare som hjälper dig lyfta UPP stången men du sänker den NER SJÄLV sakta mot bröstet helt utan hjälp och på det viset blir det en annan sorts bänkträning än vanlig..( man lyfter stången själv både upp och ner o inte bara ner)

aja hoppas ni förstod poängen !
    så vad sägs, bra eller dåligt med negativ bänkpress?

Tacksam för snabba svar :emo-thumb

Negativa bänkpress är väldigt bra för styrkeutveckling, men istället för 30-40kg extra så skulle jag mer tippa på 10-20kg, annars gör du ett självmordsförsök:p. Kör max 1 gång i månaden annars så kommer du förmodligen att få problem med rätt så allvarliga slitskador längre fram i livet.

köra negativ träning 1 gång i månaden?

då tycker jag att kanske köra det varje bröstpass i en månad låter vettigare..

Alcon wrote:
    köra negativ träning 1 gång i månaden?

då tycker jag att kanske köra det varje bröstpass i en månad låter vettigare..

Det var det han menade (tror jag). Köra negativt i ett av månadens c:a 8-10 bänkpass.

Personligen så hade jag gått sönder av negativ träning, kanske hade det vart bra men då kanske med en normal träningsvikt efter några vanliga lyft, som slutet på ett set.

Bernhard wrote:
    Negativa bänkpress är väldigt bra för styrkeutveckling, men istället för 30-40kg extra så skulle jag mer tippa på 10-20kg, annars gör du ett självmordsförsök:p.

Tänk om han redan ligger och kör på 300+??:D

Alright

Angående frekvensen beror den väl mest på programuppläggets utseende. Berra som rekommenderar 1 gång/månad tränar ju minicykel-betonat. Man kan dock inte träna negativer särskilt många gånger/veckor i följd heller om man lägger upp träningen på annat sätt. Är man axelskadad ska man UNDVIKA negativer.

stahlberg wrote:
    Angående frekvensen beror den väl mest på programuppläggets utseende. Berra som rekommenderar 1 gång/månad tränar ju minicykel-betonat. Man kan dock inte träna negativer särskilt många gånger/veckor i följd heller om man lägger upp träningen på annat sätt. Är man axelskadad ska man UNDVIKA negativer.

Okej!
    jopp, jag kör inte negativt..

funkade inte så bra för mig dock när jag testade negativ bänk förut ( innan jag fick värk i axeln)..tyckte det gav mer att utföra vanlig bänkpress..

men en kompis undrade ifall det var bra elelr dåligt , så jag frågar mest å hans vägar :)

Tack för era svar :emo-thumb

Man kan säga att negatv bänkpress är helt bra att träna.

En helt annan sak tycker jag är VARFÖR man ska träna negativ bänk. För att verkligen kunna ge ett bra svar på en sådan fråga borde man veta två saker :
    1. Vilka målsättningar har den tränande (den som frågar) och
    2. Hur är helhetsprogrammet planerat.

stahlberg wrote:
    Man kan säga att negatv bänkpress är helt bra att träna.

En helt annan sak tycker jag är VARFÖR man ska träna negativ bänk. För att verkligen kunna ge ett bra svar på en sådan fråga borde man veta två saker :
    1. Vilka målsättningar har den tränande (den som frågar) och
    2. Hur är helhetsprogrammet planerat.

okej , målsättningen är att öka i bänk..han säger tydligen att det går trögt framåt,
    hans helhetsprogram har jag faktiskt ingen aning om :D

Det är nog helhetsprogrammet mer än någon enskild komplementövning som avgör om han går framåt snabbt, långsamt eller inte alls.

Det troligaste – om han inte är HELT nybörjare – är att han råkat ut för, eller håller på att råka ut för, ”stagnation pga ensidig träning”. Detta innebär att han en (längre?) tid tränat efter ett program som säkert fungerat. Till sist har man tränat för länge med samma program. Kroppen har ”anpassat sig” till programmet. Han stannar på en viss max-singel eller en viss serie, och varje gång han kommer till den så stannar han där. Lösningen på problemet är variation : han behöver göra lämpliga förändringar i programmet. Om han inte stagnerat helt är det ändå troligt att det är ”ensidig träning” som ligger bakom, och att lösningen är variation.

Det finns också andra orsaker till stagnation (t.ex överträning eller envis sticking-point). Men det första det lönar sig att gissa på är ”stagnation pga ensidig träning”, eftersom det är den vanligaste orsaken.

Joo det tål att tänkas på, tack för tipset/en!:emo-thumb

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.