Home › Forums › Styrkehörnan › Öka min max i marklyft på bästa sätt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 februari, 2008 at 16:42 #66647Anonym anvandareMember7 februari, 2008 at 17:04 #471350Anonym anvandareMember
Jag ökar i marklyft fast jag inte kör det. Men jag kör ju tyngdlyftning och då blir det mycket drag från golvet med låga vikter och hög fart.
Kanske gör ett tungt drag ngn gång ibland, kanske 3-5 ggr per år bara för att det är roligt.7 februari, 2008 at 17:59 #471351Anonym anvandareMembercamel wrote:Jag undrar bara av er styrkeexperterna, att marklyft är lite speciell övning, lång återhämtning och så. Jag bara undrar, att om jag länge tränar långt från min max, kommer jag förlora maxstyrka i marklyft då? Jag har läst att det är inte bra träna nära max hela tiden. Så är det bätttre, ha lägre vikter och träna långsam för att öka? Jag vill gärna öka min max i marklyft, men är osäker på alternativ, det finns många alternativ. Träna långsam att öka, lång från min max. Två tunga serier, en tung serie och några lätta serier innan.Finns det speciell tips eller så?
jag kör marklyft 2ggr i veckan. Tisdagar kör ja Tunga mark: 3rep 3-4set( kör ex. 170×3 180×3 190×3 så ja höjer vid varje set. de första ska vara rätt lätt men inte för lätt å de sista ska vara nästan så man inte klarar en extra repetition).
och efter knäböjen på fredagar kör ja explosiva marklyft på 50%av mitt max 5set 5 reps utan bälte… Har funkat bra för mej.7 februari, 2008 at 22:23 #471352Anonym anvandareMembercamel wrote:När du kör tunga marklyft, hur många % från din max tränar du i då?Det arbetar upp till en sista tung set och det gör du varje vecka? Sista set är kanske 90% från din max?
Ökar du i mark på det viset, det är din progressiva träning? Är det bättre än att ofta träna lång från sin max?
Vi säger jag gör två repetion på 150 kilo för jag använder inte bälte eller något. Jag börjar då lätt och arbetar upp till 150? Hur ska jag göra att öka lite lite varje vecka? Är det inte bättre att bara arbeta upp till 130 kilo och sedan öka varje vecka? Ska jag ha dragremmar för att undvika sned i ryggen?
jag har kört så sen ja började köra mark i sommras å de funkar bra, ska man öka ska man köra tungt och explosivt en dag. procent kan jag inte säga dej för ja kör lite olika, men pröva dej fram. jag har ökat riktigt bra på de där sättet, Jo de kan oxå vara ett sätt att öka några kg varje vecka, alla sätt är bra utom dom dåliga ;P, finns ju mängder med träningsmetoder men jag har prövat mej fram till ett sätt nu som jag gillar. Dragremmar ska du inte använda, kör hellre något lättare då å jobba in greppet och träna barhold om du har problem med greppet så kommer greppstyrkan öka med när du ökar i marklyft. Sett alldelesför många som alltid kör me dragremmar i mark och dom har NOLL greppstyrka, och underarmarna är som tändstickor, ja tror fan dom inte tar 100kg utan dom där remmarna.
Men men de är min åsikt iaf… men 4setx3rep är mitt tips att köra och 5×5 explosivt några dagar senare.Ha De Gött:up:
8 februari, 2008 at 01:18 #471353Anonym anvandareMemberträna mycket mage är också väldigt bra så glöm inte det
8 februari, 2008 at 01:29 #471354Anonym anvandareMemberakoral wrote:träna mycket mage är också väldigt bra så glöm inte detÄven benstyrkan är väldigt viktig i mark, som någon annan nämnde med att köra vid fler tillfällen än 1ggr/veckan skulle jag personligen aldrig köra med tanke på slitaget på ns.
4 januari, 2009 at 14:27 #471355Anonym anvandareMemberstela marklyft säger du. jag kan iallfall säga när jag började köra raka mark så tog det mej till nya höjder, helt grymt asså! så kör du inte det så tycker jag att du ska börja!
4 januari, 2009 at 16:47 #471356Anonym anvandareMemberJag kör marklyft 2-3 gånger i månaden. När jag kör marklyft kör jag alltid tunga reps. Överstiger i stort sett aldrig 6 reps på mark. Varesig det är 50 kilo eller 150. Det funkar bra för mig. Jag ligger på 200 och har alltid kört tungt. Inte 1RM vikten men tätt inpå, jag kör inga andra kompletterande övningar för att öka i styrkan. Däremot kör jag marklyft med lägre lyftlängd, kronlyft. Jag börjar lite längre upp, sätter upp stången på några vikter eller stöd och lyfter därifrån. Då får jag en bra styrka i mitten av lyftet. Det har hjälpt mig.
Jag kör ca 5 set mark.
100×6
150×4
170×2
180×2
190×1 95% av 1RM
Går jag för PB ser det dock ut såhär:
100×6
150×2
180 eller 190×1
210×1 [PB]
150x max, dock inte över 6
Sen lättar jag några vikter
Kör stabila, lugna men ändå explosiva kronlyft.
Sen kör jag alltid utan remmar så länge det går. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.