Om man vill bli stark så är det 1 till 3 reps som gäller då?

Home Forums Styrkehörnan Om man vill bli stark så är det 1 till 3 reps som gäller då?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 77 total)
  • Author
    Damir_T wrote:
    Jag?

Nu är det två – en lätt – och en as tung. Tunga utan tröja, + Tunga MED tröja.

När det var grundträning så var det 3 pass. 1 Lätt, ett Medeltung, och ett tung pass :).. Då var det bänkpress rätt så hårt!

(men det är ju jag det), funkade bra på mig, vet i fan hur det blir med andra.

Ja det var dig jag menade!

Jag ska börja på måndag med två pass i veckan och då kör jag bänk, mark och knäböj samma pass.

Så får vi se…

Macke wrote:
    Ja det var dig jag menade!

Jag ska börja på måndag med två pass i veckan och då kör jag bänk, mark och knäböj samma pass.

Så får vi se…

Det är inte bra, typ… Att köra både mark och böj en dag… Om du kör allt det i samma pass vad gör du då på det andra passet? Biceps och mage :)?

Damir_T wrote:
    Om vi säger så här…

Vi tar ett exempel, : Du sätter upp ett mål, 100 kg i bänkpress. Dit tidigare max var 90 säger vi.

Vi säger att du skall nå det på 8 veckor.

1 2X3 – 65
    2 3X3 – 72,5
    3 4X3 – 77,5
    4 4X3 – 82,5
    5 4X1 – 85
    6 3X1 – 90
    7 2X1 – 95
    8 1X1 – 100…

Undrar bara en sak, om man vill öka i just bänkpress och kör efter det där, måste då resten av bröstövningarna på det bröstpasset köras med samma reps och set som man kör i bänken? Eller sabbar man typ allt om man kör 3×8 i t.ex hantelpress efter?
    För jag skulle gärna vilja öka mycket i bänk men jag vill samtidigt ha bra kontakt med mina muskler, så är det okej att köra fler set/reps i nån annan övning efter om du fattar!?:)

cruzze wrote:
    Undrar bara en sak, om man vill öka i just bänkpress och kör efter det där, måste då resten av bröstövningarna på det bröstpasset köras med samma reps och set som man kör i bänken? Eller sabbar man typ allt om man kör 3×8 i t.ex hantelpress efter?

Varför skulle du köra hantelpress efter bänk? Det blir kaka på kaka, såvida du inte kör snedbänk, men det blir då ändå lite kaka på kaka. Bättre då att variera med annan bröstövning som belastar annorlunda, tex någon form av flyes.

Damir_T wrote:
    Det är inte bra, typ… Att köra både mark och böj en dag… Om du kör allt det i samma pass vad gör du då på det andra passet? Biceps och mage :)?

Jag tänkte typ om mitt mål är att öka i alla tre grenar nu så kör jag efter ditt exempel 2 gånger i veckan… ett lätt och ett tyngre pass per vecka.

Undefined wrote:
    Varför skulle du köra hantelpress efter bänk? Det blir kaka på kaka, såvida du inte kör snedbänk, men det blir då ändå lite kaka på kaka. Bättre då att variera med annan bröstövning som belastar annorlunda, tex någon form av flyes.

Tog bara hantelpress som exempel! Men säg flyes ist då. Flyes 3×8 efter bänk 4×1 t.ex!

Macke wrote:
    Jag tänkte typ om mitt mål är att öka i alla tre grenar nu så kör jag efter ditt exempel 2 gånger i veckan… ett lätt och ett tyngre pass per vecka.

Jo och det lätta ska bara vara 50 – MAX 60% av 1RM.

Det tyngre ska typ se ut som jag skrev i exemplet.

cruzze wrote:
    För jag skulle gärna vilja öka mycket i bänk men jag vill samtidigt ha bra kontakt med mina muskler, så är det okej att köra fler set/reps i nån annan övning efter om du fattar!?:)

Jo, men det är ju det svåra. Att både köra styrka / byggning? Men visst går det. Men jag föreslår att du kan köra mer ” bygg ” övningar/set/reps en annan dag. Så du har två bänkdagar!:)

En sista fråga till dig Damir_T är hur många dagar mellan passen vilar du?
    Jag tänkte testa köra Måndag och Onsdag eller Måndag och Torsdag.

Macke wrote:
    En sista fråga till dig Damir_T är hur många dagar mellan passen vilar du?
    Jag tänkte testa köra Måndag och Onsdag eller Måndag och Torsdag.

Jag tipsar dig om att köra Mån-tors i bänk! :)!!! Det blir SUPER

Damir_T wrote:
    Då ska man nog satsa på det jag skrev, lägga upp det på ett par veckor, för att öka varje vecka. på så sätt vänjer sig kroppen osv, och vikterna kommer!

Om ni vill ha detta förkalrat till 100% hur det funkar med kroppen, be krister förklara….. I tråden. Han har gjort det för mig 100ggr, men jag kommer inte ihåg allt i alla detaljer.

90X4,. Då ska man ta 100X1, anars är det illa.. :)

har bänka det, men inte nu så att säga, har inte haft ngn förändring på sista 4 veckorna typ…

Damir_T wrote:
    Jag tipsar dig om att köra Mån-tors i bänk! :)!!! Det blir SUPER

Jag ska prova det. :) Ska köra alla grenar de dagarna. Måndag – Torsdag.

Tack för svaren!

Jag diskuterar nu bänkpress från styrkelyfts- och inte från bodybuildingsynvinkel. Dvs jag diskuterar hur man tänker när man vill öka resultatet i bänkpress.

Eftersom Freddi Smulter troligen inte är på Body så säger jag själv (med risk för att Freddi läser
    detta och får orgasm) : BÄNKPRESS ÄR INGEN BRÖSTÖVNING.

Så enkelt är det förstås inte. Men i bänkpress arbetar primärt bröst, (främre) axlar och triceps. Dessutom inverkar flera muskelgrupper sekundärt (här nämner jag bara övre rygg).

Om man gör komplementövningar för att bänkpressresultatet ska öka så ska man försöka göra uteslutande övningar som har positiv transferens (se mitt förra inlägg) på bänkpress. Kort sagt kan sägas att övningar som liknar bänkpress till utförandet har positiv transferens på bänkpress.

Hantelpressar på rak, uppåtlutande eller nedåtlutande bänk påminner om bänkpress och kan (teoretiskt) tänkas påverka bänkpressresultatet, förutsatt att det jag sade i förra styrcket är sant. Pga den annorlunda (och längre) rörelsebanan isolerar hantelpressar (förutsatt att lutningen på bänken inte är mer än högst 30-35 grader) bröstmusklerna mera än bänkpress. Dessutom är sänkningen längre. Hantelpressar kan därmed stärka bänkstarten.

Flyes påminner inte alls om bänkpress till utförandet. Transferensen är minimal (om det finns någon). De enda som torde ha någon som helst nytta av flyes för att öka bänkpressresultatet är ABSOLUTA NYBÖRJARE.

Ok…

Däremot kan man mycket väl träna också 8or och öka i maxstyrka. Man bör dock undvika 8or de explosiva dagarna. Så långa serier inverkar med säkerhet menligt på fördelningen av muskelfibrer, om man med menligt menar att antalet 2x-fiber minskar.

Ett linjärprogressivt program har många fördelar (farmförallt för dem som inte ännu 1) råkat ut för alltför stor ackomodation eller 2) närmar sig gränsen för sin kommande prestationsförmåga). När Damir (eller Bernhard, Timme eller (småningom) Titti) tränar linjärprogressivt i tävlingsförberedelse/toppning så har de förstås fördelen av delayed transmutation, vilket nödvändigtvis inte alla har.

Haha dem har redigerat en massa här, bra jobbat admins…

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 77 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.