Home › Forums › Styrkehörnan › Om man vill bli stark så är det 1 till 3 reps som gäller då?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 augusti, 2007 at 22:11 #774856Anonym anvandareMember
Du har fattat i stort sett allt rätt.
Björn Solphammar är ”Stolpen”, JSK:s motor och eldsjäl, en mycket kunnig lyftare med många års erfarenhet på nacken.
Visst växer du också med tung träning. Du kan börja med 3x3x85-90 %. Men du bör ändå sträba till någon form av progression (att vikterna gradvis ökar, att antalet serier ökar, att frekvensen ökar. att intensiteten ökar etc) för att få bästa möjliga framsteg.
Biceps behöver inte nödvändigt specialtränas, eftersom man får mycket indirekt bicepsträning i ALLA dragövningar (jag hade t.ex en adept som gjorde strikta serier med 100 kg i biceps curl vilken dag som helst, när han någon gång ville. Han var visserligen större och starkare än de flesta också annars, men iaf). Men det finns inte heller något som skulle hindra bicepsträning fastän man vill bli stark i styrkelyften.
Man kan bli i princip hur slutkörd som helst, bara man får tillräcklig återhämtning efteråt. För min del rekommenderar jag inte serier till failure pga flera orsaker.
20 augusti, 2007 at 00:06 #774857Anonym anvandareMemberRoligt att se att en tråd kan hjälpa personer i sin träning på ett bra sätt till skillnad från nästan alla andra trådar.
Mertsi: Enligt mig(är SL:are) så verkar du ha fått en bra uppsyn på träningen och verkar ha förstått ett sätt att öka styrkan och massan på. Lycka till!
24 augusti, 2007 at 13:22 #774858Anonym anvandareMemberSka du ligga på så få reps som 5*3-2 i bänkpress, knäböj osv. vill det nog till att du ligger åtminstone över 80% av ditt 1RM.
Förstår om du vill ta det lungt i början men då hade jag ökat seten till mellan 6 och 8 och repen till 4 per set för att sedan sänka först reps och sen set efterhand som vikten ökar fram mot tävling.Detta avser såklart inte när du kör ”explosiva” lyft. då hade jag nog bara ökat antalet set.
25 augusti, 2007 at 00:55 #774859Anonym anvandareMemberMertsi wrote:Exakt min tanke också. Ska det vara ett tungt pass, så ska det ju vara tungt också. Jag tävlar ju inte utan har tränat MAX-OT innan och letar efter nåt nytt och vill öka min styrka:)men jag funderar på nåt av programmen, kan inte bestämma mig för vilket, och sedan bara ändra lite så att det på de tunga passen är 80% av 1rm eller mer och sedan köra de lätta passen så som det står. Vad tror du om det?
Frågan är bara vilket av de två passen man borde ta.
Jag tittade inte så mycket på de andra övningarna då det såg aningen rörigt ut, men jag skulle göra såhär.
Fokusera på kb, bänk och marklyft. Kör 6-8*4 på >80% i de övningarna på de tunga passen och som du sa 6-8*2 på 50-60% på de explosiva passen. Börja med att placera vilka dagar du ska köra de sex övningarna (tunga ben, bänk, mark och lätta ben, bänk och mark) Sedan bygger du på med passande hjälpövningar baserat på vilka dina svagheter är. Vad du ska köra för reps där kan jag inte percis säga men runt 4-5 set och 5-8 reps låter nog lagom beroende på övning.
Försök att träna progressivt fram till toppningen, dvs. du börjar hyffsat lågt (~80% av 1RM) och ökar hela vägen, när du inte klarar dina 8*4 (t.ex), så sänker du till 8*3 eller 8*2, sedan sänker du till 6*3 (eller 2) osv…
25 augusti, 2007 at 13:45 #774860Anonym anvandareMemberProgrammen är ju för helvete identiska så vitt jag kan se….
26 augusti, 2007 at 10:11 #774861Anonym anvandareMemberhåller med om att de är väldigt lika, vari består skillnaden egentligen?
26 augusti, 2007 at 22:18 #774862Anonym anvandareMemberMertsi wrote:Okej tack! Jo, jag vill inte starta på maxvikter direkt, det är ju inget bra. Men 4 reps på såpass tung vikt? Det funkar tror du? Jag märker väl om inte annat.Jag ger detta en chans. Om det inte går vägen på grund av min egna klantighet så får det bli MAX-OT, det blir man ju också rätt stark på?
Till er andra: Det ena programmet är 3 dagar i veckan, det andra är 4.
Mersi- Båda programmen är identiska, annars hade jag inte skrivit så. Båda du postat ser exakt lika dana ut och är på 4 dagar i veckan.
30 oktober, 2007 at 15:40 #774863Anonym anvandareMemberJag ställer en ny fråga i min tråd, ska man köra så tungt att man inte klarar av att köra hela rörelsen & hela settet själv eller ska man klara av att köra hela rörelsen & hela settet?
Igår körde jag iaf så tungt att jag inte klarade alla reps själv.
14 november, 2007 at 21:47 #774864Anonym anvandareMemberMacke wrote:Hej!Som min rubrik lyder…
Om man vill bli stark så är det 1 till 3 reps som gäller då?
Hur många kör man och vad har man för system för att träna styrka inte bodybuilding?
Kan man kör 5 reps 3 sett i 7 veckor och 3 reps 7 sett i 3 veckor för att vila och sedan maxa ?
Nog kan man men hur tränar dom som tränar rå styrka?
Jag behöver inte bli bredare, vill bli starkare…
De bästa tipset.. Variera träningen så mycket du kan..
Träna,ät bra och vila dej :emo-thumb
MVH25 mars, 2008 at 18:04 #774865Anonym anvandareMemberRiktigt bra tråd detta! Många som kan lära sig från scratch här!
6 april, 2008 at 15:14 #774866Anonym anvandareMemberMertsi wrote:Okej tack! Jo, jag vill inte starta på maxvikter direkt, det är ju inget bra. Men 4 reps på såpass tung vikt? Det funkar tror du? Jag märker väl om inte annat.Jag ger detta en chans. Om det inte går vägen på grund av min egna klantighet så får det bli MAX-OT, det blir man ju också rätt stark på?
Till er andra: Det ena programmet är 3 dagar i veckan, det andra är 4.
Det har kanske ar en gammal trad sa jag vet inte hur aktuellt det ar att skriva har men enligt min erfarenhet ar 4 reps pa 80% i sig inte sarskilt tungt. Man klarar t o m 6X6 pa 80% (fast det ar kanske for mycket volym for ett styrkeupplagg men bara som en jamforelse). Och pa ett par veckor kan man ganska snabbt jobba sig upp till t ex 4X4 pa 90%.
6 april, 2008 at 21:43 #774867Anonym anvandareMember4X4 på 90% för en styrkelyftare är mkt hög volym. Det blir 16 lyft på 90%.
6 april, 2008 at 23:05 #774868Anonym anvandareMemberAllan wrote:Riktigt bra tråd detta! Många som kan lära sig från scratch här!Snart kommer Mertsi tillbaka i ny skepnad och så börjar det hela om igen.
Från scratch.
6 april, 2008 at 23:50 #774869Anonym anvandareMemberrinse wrote:4X4 på 90% för en styrkelyftare är mkt hög volym. Det blir 16 lyft på 90%.4×4 på 90% av 1RM är typ, omöjligt.
7 april, 2008 at 00:07 #774870Anonym anvandareMemberJon Larsson:Hehehe(skrattar nervöst) Hur vet du de?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.