Rekordförsök Bänkpress 346 kilo av Johnny Wahlqvist

Home Forums Styrkehörnan Rekordförsök Bänkpress 346 kilo av Johnny Wahlqvist

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • Author

Jag tror du har fel. RAW-tävlingar funkar bra som styrkemätning, och det utan tröja.

Men, tävlingar och dylikt kostar pengar, pengar får man av sponsorer, tillverkarna av dessa tröjor = dessa sponsorer –> anledningen till att de används.

Sen får man ju natuligtvis ut mer vikt med tröjorna, men jag tror nog att dessa styrkealtleter helst skulle vilja tävla utan.

Misfits wrote:
    Alla tävlar med lika vilkor, gillar man inte sporten så behöver man iten glo..

Titta på bil sporten, finns ju säkert 5000 olika ”grenar” allt ifårn dragracing till husvagnsbilsrallycross :D

Alla får hitta vad de gillar inom sin gengre

Haha, ”husvagnsbilsrallycross” :D:D:D

Jag tyckte det var väldigt kul ja!

Måste bara säga en sak då jag kollat på lite filmer på youtube, med folk som tappar greppet om stången då dom tränar bänkpress. Såg en kille som fick en stång+vikt på 180kg rakt över bröstkorgen, och han tappade den från fullt utpressat grepp. Stackars karl, tänk er smärtan..

USCH!

Bonecrusher wrote:
    Det är samma diskussion som
    Varför använda startblock och spikskor på en sprintdistans?
    Varför använda skor med dobbar i fotboll?

Bänktröja, dress för benböj är för att stabilisera kroppen, om dessa inte fanns så skulle nog någon tejpa sig runt kroppen för att stabilisera musklerna och kunna lyfta tungt,
    Styrkelyftarna kan nog svara på hur det gick till innan dessa hjälpmedel fanns, och hur mycket de hjälper till

Utan att vara extremt insatt i ämnet tycker jag ändå att det finns en viss skillnad.

De hjälpmedel du tog upp har som främsta förutsättning att öka greppet för utövaren. Dvs de har ingen direkt kraftökande effekt utan man garanterar istället att den kraft utövaren har kan överföras så bra som möjligt till marken.

Detta tycker jag skulle kunna motsvara att man inom bänkpress skulle få använda olika hjälpmedel som t.ex. handskar för att få bättre grepp om stången. Det som händer i praktiken blir ju att man tar bort greppet som en faktor och fokuserar mer på det som är intressant dvs faktiska styrkan.

Den tröja som används vid bänkpress känns för mig lite som att se sprintlöpare springa med någon typ av fjädrar under skorna för att ge extra mycket fart. Visst det kommer att gå fortare men jag tror inte att det hade varit lika intressant för mig.

Därför tycker jag att tävlingar och resultat utan tröjor osv är mer intressanta för mig då det blir lättare att direkt relatera till. Rekord med tröja är givetvis fortfarande imponerande men för mig mindre intressant än rekord tagna utan.

hubas wrote:
    Utan att vara extremt insatt i ämnet tycker jag ändå att det finns en viss skillnad.

De hjälpmedel du tog upp har som främsta förutsättning att öka greppet för utövaren. Dvs de har ingen direkt kraftökande effekt utan man garanterar istället att den kraft utövaren har kan överföras så bra som möjligt till marken.

Detta tycker jag skulle kunna motsvara att man inom bänkpress skulle få använda olika hjälpmedel som t.ex. handskar för att få bättre grepp om stången. Det som händer i praktiken blir ju att man tar bort greppet som en faktor och fokuserar mer på det som är intressant dvs faktiska styrkan.

I styrkeløft bruger må man godt nok ikke bruge handsker (eller straps for den sags skyld), men man anvender jo magnesium, som imo virker meget bedre for grebet end handsker.

Quote:
    Den tröja som används vid bänkpress känns för mig lite som att se sprintlöpare springa med någon typ av fjädrar under skorna för att ge extra mycket fart. Visst det kommer att gå fortare men jag tror inte att det hade varit lika intressant för mig.

Därför tycker jag att tävlingar och resultat utan tröjor osv är mer intressanta för mig då det blir lättare att direkt relatera till. Rekord med tröja är givetvis fortfarande imponerande men för mig mindre intressant än rekord tagna utan.

Jeg kan godt forstå, at folk, der ikke dyrker styrkeløft, synes, det er underligt med alt udstyret.:) Og selvfølgelig er det nemmere for en motionist at sammenligne sine løft med styrkeløftresultater uden udstyr. Man skal dog huske på, at der er en del regler i styrkeløft, som mange motionister ikke tager i betragtning. I bænkpres fx stop på brystet (pressignal), hælene i gulvet, røven i sædet og at der ikke må være overdrevet skæv udretning.

smocke wrote:
    Tröjja är fusk och inte imponerande sagt det flera ggr kommer nog säga det ett ex antal ggr till…

Jag själv skulle aldrig sätta på mej en sån där tröjja för att lyfta upp en vikt som jag själv ej orkar utan tröjjan.. vad ger det mej? inte ett skit…

Hvordan kan det være fusk, hvis det følger reglerne for den pågældende sport?:) Naturligvis giver det ingen mening for andre end styrkeløftere at anvende trøje. Men jeg forstår dog ikke, hvorfor folk udenfor styrkeløft kan hidse sig så meget op over det. Jeg synes, der I stort set alle sportsgrene er regler eller udstyr, man som udenforstående finder uforståeligt. Men så længe, det ikke er snyd iflg. de gældende regler for den pågældende sportsgren, er det i hvert fald ikke noget, jeg personligt gider hidse mig op over. :fun:

smocke wrote:
    Tröjja är fusk och inte imponerande sagt det flera ggr kommer nog säga det ett ex antal ggr till…

Jag själv skulle aldrig sätta på mej en sån där tröjja för att lyfta upp en vikt som jag själv ej orkar utan tröjjan.. vad ger det mej? inte ett skit…

Kan hålla med om att tröja är ”fusk” men inte imponerande? Är det inte imponerande att bänka 350 kg? Det är ju knappast tröjan som gör jobbet.

samutown wrote:
    Kan hålla med om att tröja är ”fusk” men inte imponerande? Är det inte imponerande att bänka 350 kg? Det är ju knappast tröjan som gör jobbet.

Nej, men den kan ge upp till 80kg ”extra” vikt…säkert mer i vissa fall…

Bamse7-9 wrote:
    Nej, men den kan ge upp till 80kg ”extra” vikt…säkert mer i vissa fall…

hur fasen fungerar dessa bänktröjjor? jag förstår inte tekniken hur en tröja kan ge så mycket extra i vikt..

smocke wrote:
    De är som gummisnoddar… de amerikanska tröjjorna är patetiska deras armar är så framåt roterande så man blir fan förbannad.. vet ej hur tjocka dom är men dom bordje förbjudas… förstår inte varför dom ens kom till… man mäter väl hur stark man är i bänkpress…

Vad ska man med en tröjja som hjälper till att lyfta vitken då? folk som lyfter tunga vikter med tröjjor är så none impressiv… RAW är det som impar mest.. ren kroppsstyrka…

Sant :up:

smocke wrote:
    De är som gummisnoddar… de amerikanska tröjjorna är patetiska deras armar är så framåt roterande så man blir fan förbannad.. vet ej hur tjocka dom är men dom bordje förbjudas… förstår inte varför dom ens kom till… man mäter väl hur stark man är i bänkpress…

Vad ska man med en tröjja som hjälper till att lyfta vitken då? folk som lyfter tunga vikter med tröjjor är så none impressiv… RAW är det som impar mest.. ren kroppsstyrka…

True true

smocke wrote:

Håller med dig, tröjan gör det mindre intressant och gör det mycket svårare att jämföra med sina egna resultat. Men nu är det ju tyvärr tillåtet att använda sig av tröja så vill man vara med och tävla är det bara att rätta sig efter reglerna och använda sig av tröjan.

Mig skulle det inte heller ge ett skit att använda tröja men jag förstår de som vill vara med och tävla att de väljer tröjan.

Fortress wrote:
    Håller med dig, tröjan gör det mindre intressant och gör det mycket svårare att jämföra med sina egna resultat. Men nu är det ju tyvärr tillåtet att använda sig av tröja så vill man vara med och tävla är det bara att rätta sig efter reglerna och använda sig av tröjan.

Mig skulle det inte heller ge ett skit att använda tröja men jag förstår de som vill vara med och tävla att de väljer tröjan.

Trøje eller ej er det jo svært at sammenligne styrken på en styrkeløfter og en ikke-styrkeløfter. Det er vel de færreste, der kører efter styrkeløfterreglerne, hvis de ikke er styrkeløftere. Og hvis man fx pludselig skal have pause på brystet og ikke er vant til det, kan det hurtig koste en del kg.

Men jeg forstår altså stadig ikke, at folk der ikke dyrker styrkeløft, kan hidse sig sådan op over trøjen og udstyret i det hele taget. :) Det er jo tilladt iflg. de gældende regler, ergo kan det ikke være snyd. Men kan da godt forstå, at nogen måske synes, at det er fjollet.:p

Hoosier wrote:
    Trøje eller ej er det jo svært at sammenligne styrken på en styrkeløfter og en ikke-styrkeløfter. Det er vel de færreste, der kører efter styrkeløfterreglerne, hvis de ikke er styrkeløftere. Og hvis man fx pludselig skal have pause på brystet og ikke er vant til det, kan det hurtig koste en del kg.

Men jeg forstår altså stadig ikke, at folk der ikke dyrker styrkeløft, kan hidse sig sådan op over trøjen og udstyret i det hele taget. :) Det er jo tilladt iflg. de gældende regler, ergo kan det ikke være snyd. Men kan da godt forstå, at nogen måske synes, at det er fjollet.:p

Visst imponeras jag av styrkelyftare, vissa är ju sjukt starka men det vore ännu roligare om de lämnade tröjorna på hyllan.

tröjan e inte bara till för att man ska lyfta mer vikt utan den skyddar oxå..!

Jaha, fortsatta diskussioner ang tröjans vara eller icke vara lämnar ni utanför denna tråden är ni snälla.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.