Relativ styrka i styrkelyft

Home Forums Styrkehörnan Relativ styrka i styrkelyft

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hur stark bör man vara i bänkpress, i jämförelse med hur stark man är i knäböj och marklyft? Jag är t ex lika stark i knäböj och bänkpress. Borde man inte vara starkare i knäböj?

borde och borde…
    visst, de flesta tar mer i böj och mark än i bänk, men det är självklart individuellt vad man är bra på.
    de som är bra i bänk, t.ex de som tävlar i enbart bänk, kan vara jämnstarka i alla grenar eller starkare i bänken. det där beror ju på både hur man är byggd och hur man tränar.

alla är olika..vi hade en kille på gymmet som tryckte 285 på träning i bänk och knappt kunde han komma upp på det i böj…

En ”normal” fördelning kan tex se ut så här:
    Böj: 180 kg
    Bänk: 135 kg
    Mark: 200 kg

Du bör vara starkare i både böj och mark än vad du är i bänk. Ganska logiskt med tanke på att du använder betydligt större muskler i böj och mark och du kopplar dessutom in fler hjälpmuskler. Men alla är vi olika finns inget givet.
    I början av min ”karriär” gjorde jag 6 reps på 110 kr i bänk och 6 reps på 105 i böj. Men efterhand så rätade det hela upp sig.

MartinS wrote:
    En ”normal” fördelning kan tex se ut så här:
    Böj: 180 kg
    Bänk: 135 kg
    Mark: 200 kg

Vilket ger ett förhållande mellan böj och bänk på 1:1,3, och bänk och mark 1:1,45.

Men men, allt är ju relativt :-P

Jag ligger på typ

bänk:böj = 1:2,125
    bänk:mark = 1:2,375

siffrorna lite avrundade.

slutsats, jag hatar bänk och får använda utrustning i knäböj och marklyft.

henkebenke wrote:
    Hur stark bör man vara i bänkpress, i jämförelse med hur stark man är i knäböj och marklyft? Jag är t ex lika stark i knäböj och bänkpress. Borde man inte vara starkare i knäböj?

Tränar du rätt och inte hoppar över några övningar som du inte gillar, så kan det ändå vara så, att du får olika stryka i dom olika grupperna.

Själv är det en enorm skillnad mellan mina mark och bänkpress.

Rickard

ric69 wrote:
    Tränar du rätt och inte hoppar över några övningar som du inte gillar, så kan det ändå vara så, att du får olika stryka i dom olika grupperna.

Själv är det en enorm skillnad mellan mina mark och bänkpress.

Rickard

Jag hoppas att det är i mark du tar enromt mycket mer i :)

Tränar man både knäböjning, bänkpress och marklyft ungefär lika hårt så ”ska” man vara starkarei böj och mark än i bänk. Men någon exakt relation mellan dessa lyft – som skulle vara allmängiltig – existerar inte.

Ligger på förhållandet
    Bänk/Böj/Mark
    5:6:8
    Jag tycker jag är rätt så bra fördelad, möjligtvis något ”för svag” i böj i relation till det andra.

sweetkarolina wrote:
    borde och borde…
    visst, de flesta tar mer i böj och mark än i bänk, men det är självklart individuellt vad man är bra på.
    de som är bra i bänk, t.ex de som tävlar i enbart bänk, kan vara jämnstarka i alla grenar eller starkare i bänken. det där beror ju på både hur man är byggd och hur man tränar.

känner igen dig, har inte du bott i Blnge förut?

Macke89 wrote:
    känner igen dig, har inte du bott i Blnge förut?

stämmer bra det.
    flyttade till etuna för ett år sen men är alltsomoftast hemma i dalarna..

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.