Home › Forums › Styrkehörnan › Ronnie Coleman
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 januari, 2006 at 01:35 #966525Anonym anvandareMember
Och helt plötsligt vaknade denna tråd.
Ronnie Coleman är världens idag bäste bodybuilder, kanske den bäste som funnits beroende på hur man jämför. Han gillar att träna tungt och har också utvecklat en imponerande styrka och är uppenbarligen stark i de flesta övningarna. Att sedan påstå att han skulle hävda sig bra om han satsade på SL är lite som att säga att Stefan Holm skulle kunna bli en grym längdhoppare. Uppenbarligen har han spänsten, men det räcker liksom inte bara med det.
För att överföra detta på SL så kan man konstatera att för att bli en styrkelyftare av yttersta elit så krävs det långt mer än bara fysisk styrka. Har du exempelvis inte den rätta tekniken kommer du aldrig nå långt ( långt = världselit ). Sedan har styrkelyftet på senare tid kommit att handla mycket om material och utnyttjandet av detta. Det tar mycket lång tid att lära sig utnyttja alla dräkter maximalt, vilket också är en förutsättning för att komma långt.
Jag vidhåller fortfarande att Ronnie Coleman aldrig skulle kunna bli en styrkelyftare av världsklass. Detta beroende på flera faktorer. Till att börja med har har inte den rätta tekniken. Han har tränat byggning nu i så många år att han förmodligen skulle ha svårt att lära in en ny teknik. Dock har han viss styrkelyftsbakgrund och helt oteknisk är han inte, men han är inte heller direkt ung längre och det är ju som det är med gamla hundar..:p
Sedan ska man ha klart för sig en mycket viktig detalj. Ronnie skulle i SL tävla i den tyngsta klassen, med andra ord den klass där man lyfter mest. Han skulle sannolikt också behöva tävla i ett så kallat proffsförbund där de inte har dopingtester och för de som inte är insatta kan jag meddela att det finns bra många snubbar som gör över 500 i knäböj i sådana förbund, dock inte lika djupt som i andra förbund, men ändå. Det finns 3 killar som bänkat över 400 och säkert 20 stycken till som bänkat över 350. I mark är det inte lika brutala siffror generellt, men 400 finns det väl åtminstone 10 stycken som drar. Marklyft är också den enda övning som Coleman skulle kunna hävda sig i.
Voldemaahr; Är osäker på om du dissar mig i ditt inlägg eller om jag feltolkar. Hur som helst så är väl knappast antalet inlägg en värdemätare på huruvida man är kunnig och trovärdig eller ej? Finns ju uppenbarligen de som skriver hellre än bra om man uttrycker det så. Känner mig relativt kunnig inom träningsvärlden mina få inlägg till trots, men kanske man måste bevisa sin kompetens genom ett visst antal inlägg? Vad vet jag, har bara besökt denna sida ett fåtal gånger, men finner det intressant än så länge i alla fall!:emo-thumb
Angående frågan om benpress så är den övningen alldeles för diffus för att man ska kunna dra några slutsatser gällande styrka. Det finns helt enkelt för många övningsutföranden och tillverkare av ovan nämnda träningsredskap. Jag har kört på 500 kilo i en benpress och 300 i en annan och det kändes lika tungt.
Om nu någon tror jag fabulerar så har jag ganska stor erfarenhet från träningsvärlden rent generellt och mycket stor erfarenhet från lyftarvärlden. Har tävlat i SL/bänk i 13 år och varit på massor av tävlingar i både SL, OL, strongman och byggning så jag tror nog att jag har hyfsad koll. Är dock ödmjukt medveten om att man aldrig blir fullärd!
7 januari, 2006 at 01:50 #966526Anonym anvandareMemberNej, jag menar givetvis inte att antalet inl
7 januari, 2006 at 01:51 #966527Anonym anvandareMemberBruce och Hirvis: Kan skriva under på allt ni säger:up: Däremot kan man ju alltid tillåta sig att spekulera lite…och OM nu Ronnie skulle ha fått för sig att tävla i SL så tror jag, precis som Hirvis, att det är i just marklyft han isf skulle hävda sig bäst. Givetvis dissar jag inte Ronnie dock, han är fortfarande fruktansvärt stark. Man kan iofs roa sig med att notera att hans filmer, särskilt cost of redemption, nästan helt går ut på att imponera med vikter och just i exemplet med benpressen blir det rätt roligt iom att den till att börja med har den planaste vinkeln man kan tänka sig och han dessutom gör dem väldigt grunt. Men visst 1250kg är 1250kg;)
Eknab: Jo, miljoner är det faktiskt. Inte från just LifeWave då kanske;) Men bara för att ta en av hans inkomstkällor så är hans kontrakt med BSN värt $1M. För att ytterligare illustrera vilka summor han rör sig med så kostar hans senaste bil, en 2005 Bentley Continental GT, $180K. Så jo, han tjänar faktiskt en del tro det eller ej:)
7 januari, 2006 at 01:52 #966528Anonym anvandareMemberVoldemaahr wrote:Nej, jag menar givetvis inte att antalet inlägg skulle på nåt sätt vara en parameter för hur kunnig man är.. Men som aktiv på ett forum lär man sig vilka som larvar sig och vilka som gör smarta inlägg.. men visst, jag är en jävel inom tatueringsvärlden och skulle säkert kunna leda ett forum och där vara nån som postade mycket etc etc, men skulle jag besöka ett nytt forum, med aktiva inom den branschen, skulle de säkerligen inte ta emot mig som nån guru direkt.det tar ett tag, och det som följd av att man är i regel ganska misstänksam mot nya människor, särskilt på nätet.
Om Hirvis inte helt lurar oss med vem han är så vågar jag påstå att han är minst sagt kunnig inom området;)
7 januari, 2006 at 10:42 #966529Anonym anvandareMemberEknab wrote:OK Anders, som jag skrev innan är inte hans bokförare så…
Men:p BSN kontraktet som du beskriver i din respons som ”bara en av hans källor” är ett kontrakt på 2år. Och enligt BSN o Coleman är det frågan om ngt groundbrakeing o superultramassivt kontrakt i klass med inget som någonsin setts innan. Med all rätt, han är ju en legendarisk byggare redan nu och mer är väl att vänta. Har varken bott i USA eller studerat deras taxeringslagar men har man en sponsor som ger låt säga i detta fall 500.000USD/år så är det inte nog att stoppa pengarna i fickan o skratta hela vägen till banken.Och inget personligt nu men som MODE måste man väl få kräva mer än såhär:
Att ngn tjänar grymma stålar för att han kör en Bentley:DNu är väl min kritik i denna tråd inte direkt riktad mot dig eller vem fan det var jag citerade i inlägget innan…Det verkar bara finnas en allmän uppfattning om att allt är så stort o fint over there. Men som sagt är det bara en handfull som lever enbart på BB. Och i fall Coleman nu råkar vara multimiljonär så är det bara att lyfta av hatten och gratta honom. Vet en bråkdel av vad det krävs av att nå dit han nått. Och han är i mitt tycke värd varenda öre.
Andreas, inte Anders;)
Och ja, får man närmare 4 miljoner bara från en källa per år…+andra kontrakt+tävlingsintäkter+gästposeringar+filmer osv..så får man nog säga att det rör sig om miljoner iaf?
Angående bilen: Även om du misstänker att Herr Coleman köper bilar på avbetalning så lever man antagligen inte på existensminimum om man har en bil som kostar 1,5 miljoner? Jag har själv inte testat att gå och tjacka en sån på avbetalning men jag tror att banken skulle va skeptisk;)
Självklart är dock Ronnie en av få som gör några pengar att tala om på sporten, men eftersom tråden gällde honom och det var honom du syftade på när du sa ”men miljoner är det nog knappast” så ja:)
ps Eftersom du tog upp skatt så nöjer jag mig med att konstatera att skattesatserna är avsevärt mycket mer fördelaktiga i the promised land än här ds
7 januari, 2006 at 10:51 #966530Anonym anvandareMemberEknab wrote:Köpa en Hummer2a kan vilken Svensson med god kredit (Avbetalning;) )nu är det ju så att det är en hummer 1:a inte en 2:a och den har han vunnit på Arnolds
7 januari, 2006 at 10:54 #966531Anonym anvandareMemberEknab wrote:Oj sorry Andreas:o
Lite måste jag retirera nu och ge dig cred för en halv seger:p .
Fan det är ju kronor vi pratar om… Så okej, han kommer väl upp i ngn mille i intäkter per år då U WIN:(Men den här måste du ens ge mig setseger på… USA är kreditköpets vagga, och jo det går nog att handla bil för 1,5milj SEK. Bilhandlarna är grymma på det där med finansiering, pga av att dom vil SÅ gärna sälja.
Vi säger 3-1 till dig….OK???
Haha en snygg poäng faktiskt; 3-1 it is;)
7 januari, 2006 at 17:07 #966532Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Om Hirvis inte helt lurar oss med vem han är så vågar jag påstå att han är minst sagt kunnig inom området;)Har aldrig sagt nåt annat:emo-thumb
7 januari, 2006 at 20:38 #966533Anonym anvandareMemberÄr det detta fordon du menar Andreas ??
7 januari, 2006 at 23:33 #966534Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Om Hirvis inte helt lurar oss med vem han är så vågar jag påstå att han är minst sagt kunnig inom området;)Nja, nicket överensstämmer synnerligen väl med min person och mycket för att luras har jag aldrig varit så jag är nog den jag utger mig för att vara. Guru är jag inte, men kunnig? Tja, det är väl egentligen upp till andra att avgöra, men många frågar mig om träningsrelaterade saker så jag antar att åtminstone vissa ser mig som en resurs i det avseendet.
En snabb nätsökning på Hirvis ger ganska många tränings- och tävlingsrelaterade träffar. Söker man också på Hirvonen, som jag ju egentligen heter, så torde frågan om min person vara utredd en gång för alla. Vissa anser det tydligen nödvändigt att använda alias, själv har jag aldrig riktigt förstått vitsen med det såvida inte syftet är att inte kunna bli identifierad och då ställer åtminstone jag mig frågan varför? Jag ger ju fan så mycket mer cred till någon som skriver under med eget namn, oberoende av personens åsikter.
7 januari, 2006 at 23:36 #966535Anonym anvandareMemberEgentligen är det väll inte så intressant att veta vad en bodybuilder som är så fullpreppad med preparat lyfter för vikter…? Eller är det d?
7 januari, 2006 at 23:38 #966536Anonym anvandareMemberHirvis. får man fråga hur mycket du har lyft som mest utan bänk tröja?
7 januari, 2006 at 23:44 #966537Anonym anvandareMemberHeinrich wrote:Hirvis. får man fråga hur mycket du har lyft som mest utan bänk tröja?Självklart får man fråga det! Till att börja med bör jag dock poängtera att jag inte maxat utan tröja sedan -99 pga en allvarlig bröstmuskelskada så vikterna utan tröja är inte direkt dagsaktuella. Hur som helst så gjorde jag då som bäst 237.5 utan tröja vägandes 117 samt 11 reps på 200. Mitt bästa resultat på tävling med tröja var då 265 vägandes 119, som junior kan tilläggas.
7 januari, 2006 at 23:47 #966538Anonym anvandareMemberHeinrich wrote:Egentligen är det väll inte så intressant att veta vad en bodybuilder som är så fullpreppad med preparat lyfter för vikter…? Eller är det d?Sitter du i din Ford Ka och frågar dig detsamma angående top fuel dragsters?
7 januari, 2006 at 23:50 #966539Anonym anvandareMember11 reps på 200 är grymt imponerande minst sagt!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.