Home › Forums › Styrkehörnan › rotorcuff-öka i bänk
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 oktober, 2006 at 10:54 #89141Anonym anvandareMember18 oktober, 2006 at 10:54 #949121Anonym anvandareMember
är det viktigt att träna rotorcuffarna i axlarna för att öka i bänk eller spelar det ingen roll. Kan man ta mer i bänk bara man tränar upp rotorcuffarna så att man bli mer stabil och på så vis få ut mer kraft. En del är ju sjukt starka i bänk förhållande till deras massa och hur starka de är i andra övningar, kan det bero på starka rotorcuffar och inte bara bra teknik.
18 oktober, 2006 at 13:02 #949122Anonym anvandareMembersupermouse wrote:Det är viktigt att träna rotorcuff för att minska skaderisken. Är inte det skäl nog ?precis.
19 oktober, 2006 at 15:48 #949123Anonym anvandareMemberSå då spelar det inte så stor roll för att bli stark i bänken…eller?
19 oktober, 2006 at 15:59 #949124Anonym anvandareMember_Henrik_ wrote:Så då spelar det inte så stor roll för att bli stark i bänken…eller?Nej och jo…
Nej: Du blir inte stark i bänken bara för att du kör lite rotatorcuff.
Jo: Indirekt kan rotatorcuffövningarna hjälpa dig att bli stark i bänken då en viktig del i träning för att bli starkare är att hålla sig skadefri!
24 oktober, 2006 at 16:15 #949125Anonym anvandareMemberrotorcuff stabiliserar axlarna mycket.
På så sätt så minskar skaderisken om man tränar dom.Jag t ex har skadat rotorcuffen i min vänstra axel, droppade 20kg i bänken med en gång för att jag inte hade balans nog att lyfta vikten längre
Så det är ett måste om du nu inte gillar att skada dig..
25 oktober, 2006 at 20:06 #949126Anonym anvandareMemberFinns väl andra axelövningar…
26 oktober, 2006 at 22:51 #949127Anonym anvandareMemberinte undra på att man är svagast i bänken.. Just de där övningarna kan man ju knappt utföra.. Först gör det ont att utföra dem sen orkar jag inte ens dra kabeln tom (nästan )..
Får nog satsa på dem där övningarna, de blev jag tvingad till att köra när jag gick hos sjukgymnasten för att jag kunde vrida axeln ur led, kan jag fortfarande men inte lika groteskt som för 8 år sen *huga*.. Har ju lagt på sig nära 20 kilo desutom på 8 år ..
De sista 10 kilona, de sista två åren .. (började med styrka för 2 år sen :p ).
Men då är jag ett praktexempel på att det beror på att man är svag i de musklerna om man är svag i bänk..
Hade!!
Mvh. Lisa!!1 november, 2006 at 20:55 #949128Anonym anvandareMemberJag börjar mitt medlemskap på sidan med mina novisa råd.
Träna rotatorcuffarna i skadeförebyggande syfte, inte i muskelbyggande, kör ett något högre repetitionsantal och inte nära failure. Anledningen till detta är att rotatorcuffarna är muskler som sitter inuti kroppen och har begränsat med plats att växa, för stor tillväxt kan leda till axelproblem. Dissektionsbilder finnes på efterfrågan!
Bondlurk
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.