Ryssland avstängt från internationella tävlingar!

Home Forums Styrkehörnan Ryssland avstängt från internationella tävlingar!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 51 total)
  • Author

Alla som känner till SL borde veta att de östeuropéer som tävlar internationellt är dopade. Orsaken att ett flertal ändå inte åker fast på internationella mästerskap är den att de vet när de ska sluta använda de förbjudna preparaten.

Östeuropéernas positiva inställning till doping är ett stort problem i IPF-styrkelyft. Andra tävlande har bara möjlighet att 1) hoppas att de ska slå dopade lyftare fastän de är själva är rena, 2) chansa på att själva dopa sig eller 3) nöja sig med att aldrig kunna vinna ett internationellt mästerskap.

Som jag tidigare nämnt (på andra ställen) borde något absolut göras åt den östeuropeiska dopingen. Som jag också sagt finns det risker med att avstänga hela länder : deras lyftare kan söka sig till dopingliberala förbund, och därmed försvaga IPF:s ställning som det enda internationellt obestridligt godkända SL-förbundet.

En bättre – men betydligt dyrare – lösning hade varit att sända objektiva doping”poliser” för att testa de östeuropeiska lyftarna regelbundet under träningsperioden. Denna lösning kanske dock faller av ekonomiska skäl, för att den är för dyr.

Nu har IPF valt att avstänga Ryssland. Detta visar att man inom IPF är medveten om problemen, och att man försöker göra något åt dem. Vi får se följderna av denna lösning. Troligen är den dock en bättre lösning än ingen alls.

IPF har låtit meddela att även Ukraina:nono: är avstängda från alla tävlingar under samma period som ryssarna. :up:

helt rätt att stänga av dopade. Fusk finns inte i mitt vokabulärförråd.
    sen att stänga av en hel nation för några inviduella är däremot fel enligt min mening.

emiladrian wrote:
    helt rätt att stänga av dopade. Fusk finns inte i mitt vokabulärförråd.
    sen att stänga av en hel nation för några inviduella är däremot fel enligt min mening.

Ja men i dessa fall där varken Ryssland eller Ukraina visar någon vilja att vilja stävja fusket och dopingen så är det vad som behövs anser jag. Inte så kul med alla adra nationer som får sloss mot dessa under sådana förhållanden. Som någon pååekade i tidigare inlägg att för att få vara med och tävla för ryssland och ukraina på internationell nivå så är till 100% alla dopade i någon form. Så orättvist. NEJ!

Synd bara att beslutet inte togs innan J-EM då Sverige hade två riktigt bra lyftare som då hade placerat sig 1:a respektive 3:a.

stahlberg wrote:
    Alla som känner till SL borde veta att de östeuropéer som tävlar internationellt är dopade. Orsaken att ett flertal ändå inte åker fast på internationella mästerskap är den att de vet när de ska sluta använda de förbjudna preparaten.

Östeuropéernas positiva inställning till doping är ett stort problem i IPF-styrkelyft. Andra tävlande har bara möjlighet att 1) hoppas att de ska slå dopade lyftare fastän de är själva är rena, 2) chansa på att själva dopa sig eller 3) nöja sig med att aldrig kunna vinna ett internationellt mästerskap.

Som jag tidigare nämnt (på andra ställen) borde något absolut göras åt den östeuropeiska dopingen. Som jag också sagt finns det risker med att avstänga hela länder : deras lyftare kan söka sig till dopingliberala förbund, och därmed försvaga IPF:s ställning som det enda internationellt obestridligt godkända SL-förbundet.

En bättre – men betydligt dyrare – lösning hade varit att sända objektiva doping”poliser” för att testa de östeuropeiska lyftarna regelbundet under träningsperioden. Denna lösning kanske dock faller av ekonomiska skäl, för att den är för dyr.

Nu har IPF valt att avstänga Ryssland. Detta visar att man inom IPF är medveten om problemen, och att man försöker göra något åt dem. Vi får se följderna av denna lösning. Troligen är den dock en bättre lösning än ingen alls.

mmmm… alla som känner till SL eller någon annan sport där muskelstyrka och explosivitet är stora komponenter borde veta att i princip alla dopar sig (på hög nivå). skulle det bara vara öststaterna som dopar sig? varför dopar sig inte svenskar? är vi hederligare än öststatare? nej det är vi inte och vi hade framförallt inte kunnat ta medaljer på VM eller EM om våra lyftare hade varit rena. hur kan en ren svensk ha världsrekord i något lyft? det finns inte.. är vi svenskar så överlägsna att vi kan slå dopade lyftare från resten av världen när vi själva är rena.. det är bara dumt tro något sånt. vi svenskar är inte bättre än någon annan vi vill bara tro det..

svensk lyftning har en jävligt dålig dubbelmoral som tycks vara helt ok. så länge du vinner medaljer och gör bra ifrån dig på tävlingar hyllas du men när du sen åker fast i dopingkontroll så är du inte ett skit värd när ledning vet att du måste vara dopad för att ligga på den höga nivå som du gör.. det är löjligt och det finns många inom svensk lyftning som nu för kampanjer mot doping när de själv inte tävlar på hög nivå längre. men som när de själva tävlade inte precis hade något imot några tabbar och sprutor.. jag tänker inte namnge någon men jag vet några stycken så kom inte här och försök få fram öststaterna som det svarta fåret. vi är alla lika svarta får.

Angelica wrote:
    Synd bara att beslutet inte togs innan J-EM då Sverige hade två riktigt bra lyftare som då hade placerat sig 1:a respektive 3:a.

och du är helt hundra på att de inte är dopade…

rinse wrote:
    mmmm… alla som känner till SL eller någon annan sport där muskelstyrka och explosivitet är stora komponenter borde veta att i princip alla dopar sig (på hög nivå). skulle det bara vara öststaterna som dopar sig? varför dopar sig inte svenskar? är vi hederligare än öststatare? nej det är vi inte och vi hade framförallt inte kunnat ta medaljer på VM eller EM om våra lyftare hade varit rena. hur kan en ren svensk ha världsrekord i något lyft? det finns inte.. är vi svenskar så överlägsna att vi kan slå dopade lyftare från resten av världen när vi själva är rena.. det är bara dumt tro något sånt. vi svenskar är inte bättre än någon annan vi vill bara tro det..

svensk lyftning har en jävligt dålig dubbelmoral som tycks vara helt ok. så länge du vinner medaljer och gör bra ifrån dig på tävlingar hyllas du men när du sen åker fast i dopingkontroll så är du inte ett skit värd när ledning vet att du måste vara dopad för att ligga på den höga nivå som du gör.. det är löjligt och det finns många inom svensk lyftning som nu för kampanjer mot doping när de själv inte tävlar på hög nivå längre. men som när de själva tävlade inte precis hade något imot några tabbar och sprutor.. jag tänker inte namnge någon men jag vet några stycken så kom inte här och försök få fram öststaterna som det svarta fåret. vi är alla lika svarta får.

Jag må bli dumförklarad av dig nu men jag kommer alltid att leva med tron på att man kan nå toppen utan doping.

Så undviker vi att låta det här bli en tråd där det slängs ut dopninganklagelser åt höger och vänster. Vare sig det är mot enskilda personer eller hela grupper. Annars måste vi låsa den (samt dela ut varningar).

rinse har bemött mitt inlägg om internationell doping med att säga att alla är lika svarta får, och att svenskar (tydligen, enligt rinse, alla svenskar på internationell toppnivå, är dopade). DET ÄR LÅNGTIFRÅN SÅ ENEKLT!!

Jag känner visserligen inte till svenskt SL så bra att jag skulle kunna (eller vilja) ”rentvå” internationellt tävlande svenska lyftare. Men jag antar att förhållandena i Sverige är ganska lika dem i Finland, och I DEM är jag rätt väl insatt.

Visst har vi SL-are som dopar sig också i de nordiska länderna. SKILLNADEN mellan nordiska och östeuropeisk lyftning är dock den, att vi i Norden FÖRÖKER ARBETA MOT DOPING, medan man i Östeuropa har en ENSIDIGT POSITIV INSTÄLLNING TILL DOPING PÅ LEDARNIVÅ.

Vi har två vägar att gå : antingen ska vi godkänna doping och göra den tillåten eller också ska vi inte godkänna doping och arbeta emot den. Själv är jag – utan att närmare gå in på orsakerna – emot doping. Därmed tycker jag alltså att vi ska bekämpa den.

Vi kan motarbeta doping 1) nationellt och 2) internationellt. Nationellt kan vi (gärna på ett så sakligt sätt som möjligt) försöka upplysa mot doping, och ge våra lyftare en antidoping-inställning, och dessutom försöka testa lyftarna så ofta som möjligt. Om våra nationella förbund verkligen är emot doping – som i huvudsak är fallet åtminstone i Finland – så har vi möjlighet att skicka rena tävlande lyftare till internationella värdetävlingar.

Problemet internationellt är mycket besvärligare. Så länge östeuropéerna sysslar med doping och godkänner detta, så 1) vinner de alla värdetävlingar med hjälp av ”fusk” och 2) tvingar de t.ex nordiska lyftare (som kanske annars hade varit rena) att också dopa sig, för att ha en chans.

Jag tror inte att det löser problemet att stänga av Ryssland och Ukraina. Men det visar att IPF är medvetet om problemet och vill göra något åt det. Kanske man därifrån småningom kan komma till den lösning som skulle minska dopingen på allvar : regelbunden testning av internationellt tävlande lyftare under träningsperioden.

rinse tycks tro att icke-dopade lyftare från t.ex Norden aldrig någonsin skulle kunna tävla mot dopade östeuropéer. Så är inte fallet. Jag känner till flera fall där finska lyftare tagit internationella medaljer, i vilka jag MED SÄKERHET vet att lyftarna varit ”rena”. Men den östeuropeiska doping”politiken” gör tyvärr detta så svårt att dopingen blir allmännare än vad den skulle behöva vara.

Också om östeuropéerna inte skulle dopa sig (eller inte vara med i SL) skulle vi ha nordiska lyftare som skulle dopa sig. Vi kommer aldrig helt att få bort dopingen. Men vi kunde MINIMERA dopingen, om man i alla länder skulle tvingas testa sig regelbundet under träningsperioder och i tävlingar.

Jag har sysslat med SL i 30 år. Jag har sett rena lyftare ta internationella medaljer. Jag vet dock också att många lyftare (också från Norden) varit dopade. Själv har jag (dock utan egen förskyllan) varit inblandad i den största dopingskandalen i finskt SL. Ändå tror jag att vi kan inte ”utrota” men minimera dopingen. Och jag tror att rena lyftare kommer att ta medaljer i internationella mästerskap i större utsträckning än vad som nu är fallet.

hur kommer det sig att så kallade rena lyftare från t.ex. sverige som är ett väldigt litet land i gämförelse med många andra stora nationer ha världsrekord och också ta medaljer i VM när de möter dopade lyftare från hela världen… är svenskarna bättre.. det är mycket större chans att ryssland får fram en topplyftare än sverige och därför är det ytterst otroligt att sverige skulle kunna ha så många lyftare i världstoppen som de har om alla var rena. jag köper inte det är alls och om man känner folk som var med förr som vågar tala sanning så får man också en helt annan bild på dopingen inom sporten än vad som talas om idag. men sverige gör ju ett så kallat bra jobb mot doping och sätter dit deras bästa lyftare på träning.

men visst det kommer i alla fall inte slås några v.r om dopingen försvinner. det kommer ju bli kul att följa sporten under tiden som resultaten sjunker…

jag tycker personligen att det är lite löjligt med jakten efter doping och jag blev själv testad två gånger på två veckor för några år sedan (negativt). hade jag riskerat ett positivt test hade jag gjort som en viss svensk topplyftare från förr gjorde och bajsat i muggen istället.

kort och gott kan man väl säga att jag inte är imot doping och det är ett krig som aldrig kommer vinnas av dopingpolisen.

rinse: Du verkar ha gett upp hoppet helt :(

Jag tror inte rinse tappat hoppet. Jag tror han hör till dem som för det första vill legalisera doping (delvis för att han själv ska kunna lyfta mera) och för det andra tror att ALLA som tar EM- eller VM-medalj eller som lyfter VR måste vara dopade.

Hur många svenska – eller nordiska – topplyftare som är rena resp. dopade vet jag inte (troligen vet ingen det). Däremot är det ganska säkert så att också flera nordiska lyftare är dopade. Man kan ofta ganska lätt räkna ut när man blir testad, och det finns exakta uppgifter om när man bör sluta med ett visst preparat för att det inte ska synas i test. Om man åker fast på tävling har man antingen räknat fel eller också vet man inte – som i ryska mästerskapen – att det ska bli tester (eller också bryr man sig inte).

I Finland finns två sätt att utföra dopingtester under träningsperioden. Antingen kommer dopingkommittén på överraskningsbesök eller också lämnar kommunens stämningsman kallelse till test, varvid man har 24 timmar på sig att besöka ett testningsställe. I en kommun där stämningsmannen inte sköter sitt arbete ”med nit” kan det vara möjligt att undvika att testas när fara att åka fast föreligger. I sådana kommuner är risken att åka fast mindre om man dopar sig. Man kan också bo utomlands, varvid risken för test kan minimeras. Åter andra lyftare kanske helt enkelt chansar ; de blir år efter år testade vid ungefär samma tidpunkt (t.ex just före en internationell värdetävling), och kanske tar risken att använda förbjudna preparat däremellan.

Ändå VET JAG MED SÄKERHET att finska lyftare som tagit medalj i EM eller VM har varit rena. Så även om själva SANNOLIKHETEN att rena nordiska lyftare tar medalj i internationella värdetävlingar så är det FULLT MÖJLIGT. Jag lyfter på hatten för de lyftare som lyckats med detta, och som valt att inte fuska och ändå mot alla odds (= mot fuskande medtävlare) lyckats med bedriften att ta medalj.

Om man kunde komma till ett system där de BÄSTA LYFTARNA i DE BÄSTA sl-LÄNDERNA måste förbinda sig att låta sig testas REGELBUNDET under TRÄNINGSPERIODEN av OBEROENDE TESTARE så kunde man också komma ett långt steg framåt mot målet, som borde vara att MINIMERA DOPING (inte att helt få bort den, för det är omöjligt). Fram till den tidpunkten borde vi ändå hela tiden kämpa emot doping – IPF:s åtgärd att stänga av Ryssland är ett litet steg på väg.

Man kan som sagt vara antingen för eller emot doping. Utan att gå in på orsakerna närmare är jag själv – till skillnad från rinse – emot den. Och visst finns det chanser att besegra, dvs minimera, den – även om det är ett hårt arbete.

stahlberg wrote:
    Jag tror inte rinse tappat hoppet. Jag tror han hör till dem som för det första vill legalisera doping (delvis för att han själv ska kunna lyfta mera) och för det andra tror att ALLA som tar EM- eller VM-medalj eller som lyfter VR måste vara dopade.

Hur många svenska – eller nordiska – topplyftare som är rena resp. dopade vet jag inte (troligen vet ingen det). Däremot är det ganska säkert så att också flera nordiska lyftare är dopade. Man kan ofta ganska lätt räkna ut när man blir testad, och det finns exakta uppgifter om när man bör sluta med ett visst preparat för att det inte ska synas i test. Om man åker fast på tävling har man antingen räknat fel eller också vet man inte – som i ryska mästerskapen – att det ska bli tester (eller också bryr man sig inte).

I Finland finns två sätt att utföra dopingtester under träningsperioden. Antingen kommer dopingkommittén på överraskningsbesök eller också lämnar kommunens stämningsman kallelse till test, varvid man har 24 timmar på sig att besöka ett testningsställe. I en kommun där stämningsmannen inte sköter sitt arbete ”med nit” kan det vara möjligt att undvika att testas när fara att åka fast föreligger. I sådana kommuner är risken att åka fast mindre om man dopar sig. Man kan också bo utomlands, varvid risken för test kan minimeras. Åter andra lyftare kanske helt enkelt chansar ; de blir år efter år testade vid ungefär samma tidpunkt (t.ex just före en internationell värdetävling), och kanske tar risken att använda förbjudna preparat däremellan.

Ändå VET JAG MED SÄKERHET att finska lyftare som tagit medalj i EM eller VM har varit rena. Så även om själva SANNOLIKHETEN att rena nordiska lyftare tar medalj i internationella värdetävlingar så är det FULLT MÖJLIGT. Jag lyfter på hatten för de lyftare som lyckats med detta, och som valt att inte fuska och ändå mot alla odds (= mot fuskande medtävlare) lyckats med bedriften att ta medalj.

Om man kunde komma till ett system där de BÄSTA LYFTARNA i DE BÄSTA sl-LÄNDERNA måste förbinda sig att låta sig testas REGELBUNDET under TRÄNINGSPERIODEN av OBEROENDE TESTARE så kunde man också komma ett långt steg framåt mot målet, som borde vara att MINIMERA DOPING (inte att helt få bort den, för det är omöjligt). Fram till den tidpunkten borde vi ändå hela tiden kämpa emot doping – IPF:s åtgärd att stänga av Ryssland är ett litet steg på väg.

Man kan som sagt vara antingen för eller emot doping. Utan att gå in på orsakerna närmare är jag själv – till skillnad från rinse – emot den. Och visst finns det chanser att besegra, dvs minimera, den – även om det är ett hårt arbete.

Håller med dig om vart ända ord. Riktigt bra skrivet:emo-thumb
    Jag har själv precis börjat med styrkelyft och skulle gärna se att man testas regelbundet så att ingen kan himla med ögonen och tro att man är dopad om man en dag når topp resultaten. Många må tycka att jag är naiv men som sagt kommer jag alltid leva med tron på att ingenting är omöjligt så länge man vill och tränar stenhårt.

Angelica wrote:
    Håller med dig om vart ända ord. Riktigt bra skrivet:emo-thumb
    Jag har själv precis börjat med styrkelyft och skulle gärna se att man testas regelbundet så att ingen kan himla med ögonen och tro att man är dopad om man en dag når topp resultaten. Många må tycka att jag är naiv men som sagt kommer jag alltid leva med tron på att ingenting är omöjligt så länge man vill och tränar stenhårt.

– || –

:)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 51 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.